Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väckarklockan inser inte att det är vintertid

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack Apple. 250:- taxi kostade ni mig imorse!
Hur i helvete kan man inte fixa en sånn här bugg i tid tills tidsbytet?

Det här påminner mig om när Telia knäppte ihop västen med gylfen och satte fel tid i sitt nät. Alla Telia-abbonenter som hade automatisk justering av tid på sina telefoner fick helt fel tid i telefonen och tusentals kom för sent till jobbet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-01 13:12

Lite pinsamt är det att de inte fixat denna bug tidigare. Jag visste om den sedan tidigare och var förberedd men den drabbade ändå inte mig eftersom jag alltid ställer min klocka på kvällen då jag går upp olika tider från dag till dag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 16:20

Tur man kör Sleep Cycle

Ursprungligen av zappee:

Tur man kör Sleep Cycle

+1

Sleep Cycle är riktigt bra.
För en normal alarmklocka så kan jag rekommendera Alarm Clock.

Min väckarklocka krånglar också efter omställningen till normaltid. Om jag gör ett repeterande larm (tex vardagar) så ringer den inte öht. Till i morse hade jag ställt ett ej repeterande vilket fungerade. Sleep cycle funkar också

Och det hjälper inte att ställa in nya repeterande väckningstider efter tidsomställningen, den ringer ändå inte.

Det är sådant här som gör att iPhone kan åka i väggen, PINSAMT dåligt av Apple...

Riktigt pinsamt att de inte åtgärdat detta. Mina alarm är nu ställda en timma i förväg så de blir riktiga...

Man kan välja Aldrig eller Varje dag på upprepningar så fungerar väckarklockan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 11:36

Haha, detta påminner mig om en arg notis som skickades ut av vår chef för en tid sedan; "Many of you have lately been checking in late for your duty. I suppose this has to do with the new "iPhone-image". These new "smart-phones" are just what the word imposes - smarter than their owners.."

Han rekommenderade oss att använda gamla klassiska "wind-up alarm clocks" och jag antar väl att han har rätt då denna bugg verkar ställa till det en hel del för såväl arbetare som företag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 19:50

Detta kommer uppenbarligen fixas den 7:e

To resolve this behavior for existing alarms, set the repeat interval to Never. You will need to reset these alarms for each day you need them.

After November 7th, 2010, you can set your alarms to repeat again.

iOS 4.1: Repeating alarms may trigger incorrectly before or after DST change

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 07:58

Nu plötsligt är mina väckningar rätt igen! Jag har sedan normaltidskiftet haft väckning på 07:00 för att vakna 08:00 i verkligheten. Nu i morse satte väckningen igång 07:00 - på riktigt alltså!!! Förklara det den som kan :-D. Har Apple kört en hemlig fix som smugits in när man synkat luren? Nej, det låter ju sjukt, men förklara detta annars.

(Nej, jag har inte gjort några som helst ändringar i väckningsinställningar - allt är exakt som det varit sedan jag köpte luren i somras. Orört.)

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Nu plötsligt är mina väckningar rätt igen! Jag har sedan normaltidskiftet haft väckning på 07:00 för att vakna 08:00 i verkligheten. Nu i morse satte väckningen igång 07:00 - på riktigt alltså!!! Förklara det den som kan :-D. Har Apple kört en hemlig fix som smugits in när man synkat luren? Nej, det låter ju sjukt, men förklara detta annars.

(Nej, jag har inte gjort några som helst ändringar i väckningsinställningar - allt är exakt som det varit sedan jag köpte luren i somras. Orört.)

Det hände för flera dagar sedan.

iOS 4.1: Repeating alarms may trigger incorrectly before or after DST change

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 11:07

Som jag sa: För mig hände förändringen i morse - inte igår morse eller någon annan morgon. Och jag har inte ändrat något, ställt om tider, slagit av/på "repeat" et etc. Inget. Igår morse ringde det som vanligt kl. 07:00 enligt min iPhone - och den verkliga tiden var 08:00. I morse ringde min iPhone 07:00 och den verkliga tiden var 07:00.
Förklara det den som kan

(nej, jag startade inte om min iPhone igår - det enda jag gjorde var att jag synkade den i samband med några tredjeparts-updates - men detta har jag gjort flera gånger sedan den 7 nov)

Ursprungligen av Capeman:
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-11-17 11:20

Kanske har att göra med att iCal uppdaterades i och med 10.6.5 uppdateringen?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-11-23 00:30
Ursprungligen av Mattias L:

Kanske har att göra med att iCal uppdaterades i och med 10.6.5 uppdateringen?

Funkar här med-. Men jag tror att det uppdaterades i iTunes? I varje fall fungerade det redan för en vecka sedan. Men jag var aldrig ens orolig.

Tjepp!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 07:28
Ursprungligen av oqvist:

Funkar här med-. Men jag tror att det uppdaterades i iTunes? I varje fall fungerade det redan för en vecka sedan. Men jag var aldrig ens orolig.

Tjepp!

Nej, buggen fixades i 4.2.1. Men efter den 7/11 märktes den inte längre.

  • Medlem
  • 2010-11-22 23:40

Hur är status på den här nu då?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-11-23 00:00
Ursprungligen av Baron:

Hur är status på den här nu då?

Efter 4.2.1 så funkar det, testade precis att sätta ett alarm på 23:59 mån-fre och det funkade.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-29 18:54

Nu är det dags för övergång till normaltid igen. Om någon här har en viktig tid att passa i morgon så är det kanske klokt att sätta en extra klocka på ringning. Justincase.

Tur att man inte har Telia så man vet att det kommer att funka som det ska.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-10-30 04:57

Märkligt...iPhone och iPad verkar inte synka mot samma tidsservrar (synkar iPhone mot teleoperatör?). Vaknade för en liten stund sedan och upptäckte att iPaden (v1) visade 03.48, meden iPhone (4) visade 04.48. Världsklockan på iPhone visar dock 03.48, dvs rätt tid. Båda har iOS5 och var inställda på 'ställ in automatiskt'.

Avmarkerar jag 'ställ in automatiskt' på iPhone talar den gladeligen om att tidzon är Stockholm och ger mig rätt tid.

Ursprungligen av inf0l:

Märkligt...iPhone och iPad verkar inte synka mot samma tidsservrar (synkar iPhone mot teleoperatör?). Vaknade för en liten stund sedan och upptäckte att iPaden (v1) visade 03.48, meden iPhone (4) visade 04.48. Världsklockan på iPhone visar dock 03.48, dvs rätt tid. Båda har iOS5 och var inställda på 'ställ in automatiskt'.

Avmarkerar jag 'ställ in automatiskt' på iPhone talar den gladeligen om att tidzon är Stockholm och ger mig rätt tid.

Exakt samma här. Har du möjligtvis Telia som operatör?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-30 10:10
Ursprungligen av inf0l:

Märkligt...iPhone och iPad verkar inte synka mot samma tidsservrar (synkar iPhone mot teleoperatör?). Vaknade för en liten stund sedan och upptäckte att iPaden (v1) visade 03.48, meden iPhone (4) visade 04.48. Världsklockan på iPhone visar dock 03.48, dvs rätt tid. Båda har iOS5 och var inställda på 'ställ in automatiskt'.

Avmarkerar jag 'ställ in automatiskt' på iPhone talar den gladeligen om att tidzon är Stockholm och ger mig rätt tid.

Hmmm...jag kan inte ha automatisk tid på min, när jag ställer in det så får jag ingen tidzon och en klocka som går fel...:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-30 10:50

Min telefon (3GS, Telia) visar rätt tid. Frugans telefon (4, Telia) visar en timme för mycket och har därmed inte anpassat sig till normaltid. Stänger jag av "Ställ in automatiskt" under klockinställningarna visas tiden korrekt för Stockholms zon. Märkligt.:confused:

*edit* Nu fungerar tiden även på frugans mobil. Tiden verkar vara ett återkommande problem på iPhone.

Senast redigerat 2011-10-30 15:34
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-30 07:06

Larmet funkade för mig iaf. Jag är uppe i tid inför jobbet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-30 08:03

Jag är också vaken. Men inget larm ställt är inte.

Gångerna jag vaknar till väckarklocka är lätt räknade och de gånger jag ställer den så envisas hjärnan med att väcka mig innan i alla fall;(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-30 09:39

För mig funkade det som det ska, har iPhone 4, iPad och iPad 2, alla har ställt om klockan som den ska och larmet på iPhonen funkade. Har iOS 5 på alla enheter och Telia som operatör.

Bevaka tråden