Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig utskriftskvalitet - mitt fel? skrivarens fel? programmets fel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-08 22:46

Jag har gjort en broschyr i Pages och försökt skriva ut det med acceptabelt resultat på min HP-färgskrivare. Det går inte bra.

Jämför bilderna av dels svart text mot vit bakgrund, respektive svart text mot ett lager av svag blå bakgrund (ser mest grå ut på bilden tagen med kamera [orkade inte rigga upp scannern]), där jag använt Pages gradient verktyg. När text ligger mot färgtonad bakgrund blir textkvaliteten riktigt usel, oanvändbar helt enkelt. I hörnen / kanterna är det värst. Detta är i nedersta vänsterkanten.

Varför blir texten så dålig mot tonad färg? Och varför just i hörn / kanter. Svart mot vit blir helt OK, även i hörn / kanter.

Ligger begränsningarna rent av i Pages så det inte blir mycket bättre att lämna en PDF på dokumentet till en printshop?

tack för hjälp

Jag kan inte svara på just hur Pages beter sig, men rent allmänt är det ganska tillförlitligt att göra "soft proofs" direkt på bildskärm, även om jag skulle vilja föreslå att du använder Adobe Reader/Acrobat, och så zoomar du bara in in 4000% eller så.

Du bör också prova att skriva ut från PDF (dvs inte direkt från Pages) och se om det ger någon skillnad

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-09 13:02

Tack för svar.

Skulle det kunna vara Pages som inte kan hantera lager av färg ordentligt? Både dokument och PDF ser perfekt ut på skärm, som förväntat, men ger samma dåliga resultat på skrivaren.

Som man kan se när man klickar på bilderna så blir det skuggor av rött när svart text ligger på svag/tonad blå färg.

Laserkrivaren ligger i den lägre prisklassen, dock ej billigaste, och borde kunna klara detta bättre. Jag har provat olika delar av sidan och det blev faktiskt lika dåligt på andra platser.

Och då bara för att utesluta det: Gör det någon skillnad om du skriver ut från Preview/Förhandsvisning och Adobe Reader/Acrobat.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-09 23:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och då bara för att utesluta det: Gör det någon skillnad om du skriver ut från Preview/Förhandsvisning och Adobe Reader/Acrobat.

T A C K !

Det var preview som inte höll måttet. Skulle aldrig kommit på det. Utskriften blev närmast perfekt från Acrobat Reader.

Fortfarande obegripligt att Pages genererar en riktig PDF men inte en riktig utskrift direkt till skrivaren.

1
Bevaka tråden