Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill ingen köpa min iPad eller min MacBook?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har under lång tid sysslat med diverse försäljning av PC, Stationära eller bärbara, hela eller delar och tillbehör och jag har aldrig upplevt några svårigheter att få sålt det jag haft till försäljning. J
ag började pyssla med Mac i större utsträckning 2006 och har sedan dess köpt och sålt Mac'ar av olika slag. Några har jag satt ihop och lagat 2 till 1 och andra har jag uppgraderat och sålt vidare, mycket för att hitta min egen optimala mac.

Jag köpte en Ipad som jag tycker inte motsvarar mitt behov och vill byta den till en annan typ av mac men det verkar helt omöjligt att få några svar på annonser. Jag har även en helt ny Macbook vit 13" 2010 som jag försöker sälja eller byta.

Varför detta klena intresse? tips någon?

Var har du försökt sälja?

För dyrt kanske?
iPaden verkar ju vara på väg, kanske att alla riktiga fantaster redan skaffat en och de med lite is i magen väntar på att den kommer hit på riktigt/att det kommer en ny...
Inga utav produkterna borde vara så svårsålda om du inte tar ut ett överpris..

Jag har lagt ut Ipad'en på Blocket och här till ett pris av 6500kr vilket jag inte ser som ett överpris för en 32Gb wifi och 3g. inhandlad Sept från Kanada.
MacBookén ligger på blocket för 8000kr nyskick och 1 månad gammal med kvitto och garanti naturligtvis.

Jag vet inte om 6800,- är rimligt för en 32 GB WiFi-3G, men såg att du hade sänkt priset från 7500,- och det var nog i överkant. Sen har ju din annons inte legat ute längre än sex dagar, och Kronoberg är ganska litet...

Vad gäller iPaden, så tror jag att det är lite dålig timing just nu. Jag tror att många (däribland jag själv) avvaktar att iPad släpps och börjar säljas officiellt i Sverige.

De som ville vara först har redan köpt.

De som inte var riktigt lika sugna kanske väntar och ser var de officiella svenska priserna hamnar.

Jag skulle ju aldrig köpa en begagnad nu för 6500, när jag kanske kan köpa en ny för ungefär samma pris om ett par veckor...

Sen kan det ju handla om geografi också. Folk vill kanske köpa "face to face" och inte skicka, och då är det ju en nackdel att bo utanför storstadsområdena.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-15 14:37

Jag tror inte att iPad kommer att släppas i Sverige så kort tid före jul i så fall hade den släppts före november. Men jag tror ändå att många avvaktar för att det har ryktats att det kommer ny iPad snart.

Men varför ingen köper från dig beror nog på för högt pris.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-15 14:47

...dessutom kan man köpa en NY från Tyskland för ca 6400, dvs billigare.

Ursprungligen av zinned:

...dessutom kan man köpa en NY från Tyskland för ca 6400, dvs billigare.

Nu gällde det inte var man kan köpa den billigare utan varför inte någon köper min. Visst kan du köpa i Tyskland och i UK och USA och alla andra ställen som säljer Ipad. Frågan är då, som diskuterats på annan tråd, blir det faktiskt billigare i slut ändan eller kostar den mer efter t ex frakt, Moms och ev tull (beroende på var du köper den). Jag är väl förtrogan med handel inom EU och utanför Både då det gäller privatimport och köp via Ebay och det kan jag nämna att get finns fällor man kan hamna i, (Då allt genast blir mycket dyrare.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-15 16:49
Ursprungligen av slacker-54:

Nu gällde det inte var man kan köpa den billigare utan varför inte någon köper min. Visst kan du köpa i Tyskland och i UK och USA och alla andra ställen som säljer Ipad. Frågan är då, som diskuterats på annan tråd, blir det faktiskt billigare i slut ändan eller kostar den mer efter t ex frakt, Moms och ev tull (beroende på var du köper den). Jag är väl förtrogan med handel inom EU och utanför Både då det gäller privatimport och köp via Ebay och det kan jag nämna att get finns fällor man kan hamna i, (Då allt genast blir mycket dyrare.)

Nu fastnar du nog lite for mycket pa detaljer, det folk forsoker saga ar kort och gott att ditt pris ar for dyrt och att det gar att fa tag pa billigare iPads pa andra stallen. Visst, det finns risker med en del av satten att handla pa, men helt uppenbart ar folk beredda att ta de riskerna eftersom de inte koper din iPad.

Med andra ord, sank priset lite, alternativt lagg upp den pa Tradera med ett lagt (inget) startpris. Det ar sa jag saljer mina saker och har aldrig haft nagra problem dar. Far alltid vad mina saker ar varda (och ibland mer!).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-15 22:36
Ursprungligen av slacker-54:

Nu gällde det inte var man kan köpa den billigare utan varför inte någon köper min. Visst kan du köpa i Tyskland och i UK och USA och alla andra ställen som säljer Ipad. Frågan är då, som diskuterats på annan tråd, blir det faktiskt billigare i slut ändan eller kostar den mer efter t ex frakt, Moms och ev tull (beroende på var du köper den). Jag är väl förtrogan med handel inom EU och utanför Både då det gäller privatimport och köp via Ebay och det kan jag nämna att get finns fällor man kan hamna i, (Då allt genast blir mycket dyrare.)

Hur mycket har du gett för din? Varför köpte du själv inte på blocket/tradera?

Alla som vill ha en iPad är medvetna om att den är billigare utomlands. Svensken är ett resande folk, så man ber någon vän/dotter/pojkvän hämta hem vid nästa besök. Priset du vill ha hade varit rimlig i april. Nu får du svälja stoltheten och sänka till 4500, eller hoppas på att någon som är desperat hittar till din annons. Du begär ett för högt pris. Svårare än så är det inte. Där har du svaret på frågan.

Sen snacket om begagnat vs. nytt, i ditt första inlägg säger du att iPad inte motsvarar dina behov, och senare säger du att du bara ville prova 3G-funktionen... i mina öron låter det som du försöker idiotförklara oss andra, som faktiskt lägger ner tid på din frågeställning.

Sjukt överpris. Jag köpte min ny från ebay uk 64gb 3g for 6900 inkl frakt.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Sjukt överpris. Jag köpte min ny från ebay uk 64gb 3g for 6900 inkl frakt.

Du är kul du =JoNaZ=, Vem har sagt att inte min är ny? Om du köpte din för 6900kr från Ebay har du ju inte sparat något mot att du köpt min för 400 kr mindre. Det kan man väl inte kalla för sjukt överpris. Du fick förstås en svensk (EU) duckhead med i din låda eller fick du betala extra för den?

alla ni andra tackar jag för tips och synpunkter. Vi får väl se vad som händer härnäst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-15 16:52
Ursprungligen av slacker-54:

Du fick förstås en svensk (EU) duckhead med i din låda eller fick du betala extra för den?

FYI, en svensk kabel kostar 29 kr fran Kjell & Co.

Ursprungligen av slacker-54:

Du är kul du =JoNaZ=, Vem har sagt att inte min är ny? Om du köpte din för 6900kr från Ebay har du ju inte sparat något mot att du köpt min för 400 kr mindre. Det kan man väl inte kalla för sjukt överpris. Du fick förstås en svensk (EU) duckhead med i din låda eller fick du betala extra för den?

alla ni andra tackar jag för tips och synpunkter. Vi får väl se vad som händer härnäst.

Min e 64gb 3g. Dvs inte 32 gb som du skrev att din är. Duckheads hade jag redan flera liggandes hemma. Min var dessutom helt ny (inplastad med prislapp från walmart på)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-15 16:36

Håller med inläggen ovan. Köpte en ny i Spanien förra veckan för 7 300. Skillnaden måste nog vara större om man ska köpa en beg med den osäkerhet som det trots allt inebär.

Tror också att det faktum att den snart kan köpas i Sverige håller tillbaka efterfrågan.

Att man inte kan dra moms när en privatperson säljer utesluter många företagare.

En annan fråga dök plötsligt upp. Kunde vara kul med synpunkter.
Om jag skriver i t ex en annons om min Ipad att den är "ny", endast uppackad och testad för att se om allt funkar. Hur ser ni på den då? Är den ny? eller är den begagnad?
I mitt fall ville jag prova om 3g funktionen verkligen var olåst. (Man sa till min dotter i affären i Kanada att det kanske inte skulle fungera)

Ursprungligen av slacker-54:

Om jag skriver i t ex en annons om min Ipad att den är "ny", endast uppackad och testad för att se om allt funkar. Hur ser ni på den då? Är den ny? eller är den begagnad?
I mitt fall ville jag prova om 3g funktionen verkligen var olåst. (Man sa till min dotter i affären i Kanada att det kanske inte skulle fungera)

Nej, allt uppackat är begagnat.

Och alla små "historier" om vad man "bara ville göra" sänker trovärdigheten–helt oberoende av om det stämmer eller ej.

Antingen är det nytt och oanvänt, eller inte.

Kan man inte låta bli att öppna lådan får man räkna med den prisminskning det innebär.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-15 17:04
Ursprungligen av slacker-54:

En annan fråga dök plötsligt upp. Kunde vara kul med synpunkter.
Om jag skriver i t ex en annons om min Ipad att den är "ny", endast uppackad och testad för att se om allt funkar. Hur ser ni på den då? Är den ny? eller är den begagnad?
I mitt fall ville jag prova om 3g funktionen verkligen var olåst. (Man sa till min dotter i affären i Kanada att det kanske inte skulle fungera)

Om en iPad är uppackad så skulle jag inte anse att den var ny. Och för en "begagnad" iPad skulle jag inte betala mer än halva priset jämfört med en ny.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-11-15 17:12
Ursprungligen av Eva:

Om en iPad är uppackad så skulle jag inte anse att den var ny. Och för en "begagnad" iPad skulle jag inte betala mer än halva priset jämfört med en ny.

Håller med, för en begagnad så skulle jag inte heller betala mer än halva priset jämfört med en ny, det är det som är hela poängen med att köpa begagnat, annars hade jag lika gärna köpa mig en ny, betalar alltså för att den är ny.

Skulle aldrig heller köpa en iPad 32gb 3G för 6500kr
Helst inte när den har använts

Obruten förpackning (oöppnad låda) = nytt.
Bruten förpackning (öppnad låda osv.) = begagnat.

Jo, Shandar, jag ser vad folk försöker säga. Kommentaren du citerar är ett svar på ett inlägg och inte en brist i uppmärksamhet. Jag ser inte det svaret kopplat till synpunkter jag fått tidigare.
Du skrev FY! och att en sladd kostar 29kr på Kjelle¨s. Vad menar du med det? Jag ställde även här en fråga om mannen fick med en Svensk duckhead när han handlade från England. Det är nämligen inte så vanligt med samma anslutning. Kan du köpa en duckhead hos kjelle för 29 spänn?

Till er andra vill jag säga att jag är tacksam för era synpunkter och jag fick svar på tal men det var väldigt vad ni är bitska. Väntar ni på något gott?

Ursprungligen av slacker-54:

Jo, Shandar, jag ser vad folk försöker säga. Kommentaren du citerar är ett svar på ett inlägg och inte en brist i uppmärksamhet. Jag ser inte det svaret kopplat till synpunkter jag fått tidigare.
Du skrev FY! och att en sladd kostar 29kr på Kjelle¨s. Vad menar du med det? Jag ställde även här en fråga om mannen fick med en Svensk duckhead när han handlade från England. Det är nämligen inte så vanligt med samma anslutning. Kan du köpa en duckhead hos kjelle för 29 spänn?

Till er andra vill jag säga att jag är tacksam för era synpunkter och jag fick svar på tal men det var väldigt vad ni är bitska. Väntar ni på något gott?

Han/hon skrev FYI, förkortning för For Your Information.

Det är väl bara bra att klargöra vad folk tycker är begagnat/inte begagnat då det verkar vara olika uppfattningar om det vad jag ser? Minskar chansen till missförstånd om inte annat om man ska sälja något.

Ursprungligen av slacker-54:

Till er andra vill jag säga att jag är tacksam för era synpunkter och jag fick svar på tal men det var väldigt vad ni är bitska. Väntar ni på något gott?

Om jag är bitsk så är det inget illa ment från min sida.

Men hela frågeställningen är ju lite nischad. Efterfrågan sätter ju priset. Det är ganska elementärt. För många är det nog självklart att om du försöker sälja en produkt på ett välbesökt säljtorg, men inte får den såld, så är priset för högt.

Du kanske får svar som lutar åt det bitska hållet eftersom folk ser sig själva som köpare (med din frågeställning), och alla tycker dyra begagnatpriser är dryga.

Tack Keptang, borde kanske ha lite större text så jag ser vad ni skriver och i övrigt håller jag bara med. Bra att veta hur man ser på det.

Ny och ny. Du kan köpa en iPad och låta en elefanthjord rusa över den, och den är fortfarande ny. Fast inte så snygg.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ny och ny. Du kan köpa en iPad och låta en elefanthjord rusa över den, och den är fortfarande ny. Fast inte så snygg.

Den satt som en smäck!

Privata dispyter kan ni ta via PM, eller helst inte alls.

Jag har raderat ett par tjafs-inlägg.

/Mod

  • Medlem
  • 2010-11-15 21:55

Sätt ut den på Tradera så får ju folk betala exakt vad den är värd, no more, no less...

Bevaka tråden