Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G4 och Flash

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-11-22 21:24

Hej vänner!

Jag har en iMac G4 20 tum som jag fortfarande anser är en underbar dator, som jag absolut inte vill göra av med. Användningsområdet är nu att spela gamla DVD filmer och surfa framför soffan.

Jag har dock ett mycket irriterande problem. Det hade varit kanon att kunna köra Web TV, specifikt SVT Play på maskinen. Jag kör Mac OSX Leopard och tycker att maskinen till att väsentligt flyter på ok med sina 1.25 Ghz och 768 MB ram. Dock flyter inte flash-baserade tjänster som SVT Play på särskilt bra alls.

Jag vet att Flash är allt annat än roligt på vår kära plattform...Finns det någon chans att man kan göra SVT Play sebart på denna maskin? Kan uppgradering till 2 GB ramminne eller byte av intern HD hjälpa? Eller är det bara den sinande processorkraften som är problemet?

Jag har för övrigt provat att följa MacFebers guide "Att leva utan Flash" -och laddat ner programmet YouTube5, och på lägsta upplösning gör detta tack vare HTML5 teknik att YouTube flyter på väl. Problemet med till ex. SVT Play kvarstår dock - som vid inställningar likt de som föreskrivs enligt Macfebers artikel inte visar något videomaterial alls.

Någon som har några liknande erfarenheter och tips?

Tack på förhand.

Har du en snabb lina och maxar minnet borde det iaf bli bättre än nu. 768MB minne är nog en flaskhals för vad du än vill göra med en G4 med Leopard.

Läser endel på forumet.. Vad jag har förstått skall ClickToFlash göra så att video materialet visas i Quiktime, kanske hjälper?:)

Lite förenklat kan man säga att Flash dåliga prestanda på Mac OS beror på tre saker:

1) Ingen möjlighet till hårdvaruacceleration
2) Hur effektivt webbläsaren hanterar plugins
3) Flash interna grafikmodell, där pixlar, video, vektorgrafik etc. hanteras på samma sätt, i syfte att kunna göra väldigt avancerad blandning.

Om man då ser till hur det kan förbättras, rent allmänt, och mer specifikt för din maskin (som ju vad man än anser om den ändå är lite till åren) så gäller:

1) Hårdvaruacceleration stöds bara på ett fåtal nya macar och deras grafikkort. Du kan nog räkna med att det aldrig kommer att komma till din iMac
2) Det är betydande skillnad i Flash-prestanda mellan olika browsers. För närvarande är Safari bäst och så länge som Apple har lust kan det förbättras ytterligare något.
3) Den största potentialen ligger i att Flash-teamet har börjat jobba med att förändra Flash interna sätt att hantera video, så att det istället för en blandning ligger som ett separat lager, vilket gör det möjligt att hantera det kolossalt mycket effektivare. Det är den största förändringen på mycket länge, så det kan definitivt bli en skillnad. Däremot är inget sagt om när det beräknas släppas, och till vilka plattformar det då släpps.

YouTube - MAX Sneaks : Flash Player Video Performance Improvements

Medan du väntar är det viktigt att du ser till att ha den senaste Flash-version, 10.1.x eftersom den är påtagligt bättre än äldre versioner.

ClickToFlash är oumbärligt på gamla G4or! (som min sex år gamla iBook exvis).

  • Medlem
  • 2010-11-24 12:50

Tack för alla vettiga kommentarer!

Click2Flash gör verkligen den allmänna surfupplevelsen trevligare - ett mycket bra tillskott. Youtube flyter på riktigt bra med QuickTime teknik. Verkar dock inte som om man kan köra fullskärmsläge, vilket verkar märkligt? Krävs kanske QuickTime PRO? Kommer inte ihåg hur det var i 7an..

Det som är synd är att Click2Flash inte visar Flashmaterialet som quicktimefilm i särkskilt många fall. Normalt är det ju så att materielet fortfarande visas i Flash då man klickar på på det.

Problemet med SVT Play kvarstår därmed. Med både YouTube och detta i god hastighet hade jag känt mig nöjd.

Internethastigheten är det inget fel på, har upp till 100 Mbit. Kanske värt att stoppa i mer ramminne i alla fall.

Vi får verkligen hoppas att de förbättringar som Richard talar om blir verklighet, och kommer till den utdöende PPC plattformen...:)

  • Medlem
  • 2010-11-28 19:02

Jag har ytterligare forskat något i denna problematik..

Dels har jag provat att ladda ner en specialanpassad version av Firefox, som enligt uppgifter skall vara anpassad efter just G4 processorn. Kan dock inte säga att jag upplevde någon större skillnad..

Jag har också funnit uppgifter att Flash prestandan blir bättre om man då en flashfilm spelas upp, "ctrl-klickar", och väljer "inställningar".

Därefter skall (enligt det jag läst mig till) alternativet "aktivera maskinvaruacceleration" vara ikryssat, såvida datorn inte uppför sig konstigt med denna inställning. Sedan skall man under fliken "lokalt lagringsutrymme" välja att siten i fråga (ex. SVT Play) får lagra 10 mb istället för kanske 100 kb, som verkar vara standard.

Vad ledde då detta experiment till? Jo, faktiskt att hastigheten blev märkbart bättre. På lägsta kvalitet blir SVT Play nästan sebart, dock inte helt och fullt.. Har testat med olika Flashversionen, samt både specialanpassat Firefox och senaste Safari, men än så länge är jag inte helt nöjd. Känns trist då jag är mycket nära från att kunna köra webb-tv utan problem.

Sedan har jag inte lyckats spela video i fullskärmsläge på YouTube med Click2Flash. Att spela videor i allmänhet går finfint med QuicktTime-tekniken, men då man klickar på helskärmssymbolen, sker ingenting alls. Någon som haft samma problem?

Jag kör för övrigt senaste versionen av QuickTime 7 Pro i burken.

Många program på SVT Play kan man välja att se med Windows Media Player, under någon inställning som finns hos en del videos. Kanske kan detta hjälpa till (eller blir det kanske värre än Flash)? Flip4Mac kan du installera, som då blir en WMV codec.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 08:22

ClickToFlash är väl ok, personligen har jag skrotat flash helt. Kör det enbart via Chrome (då Chrome har ett separat Flash-plugin).

I övrigt så borde ni testa Youtube5 Vertical Forest :: YouTube5 Version 2

Ett plugin som ger fler kontroller på youtube om man tvingar fram HTML5-spelaren i Safari. Vet inte om det fungerar med Clicktoflash.

  • Medlem
  • 2010-12-19 01:18

Återupptar tråden igen!

Angående Windows Media Player tror jag faktiskt att detta funkar bättre än Flash på SVT Play via Flip4Mac. Dock lyckas jag inte längre spela några filer på SVT Play i wmv format, får helt enkelt inte upp "inställningsknappen", kan det vara så att de tagit bort denna möjlighet?

Läste för övrigt om Flash 10.2, som sägs ha bättre hastighet. --> S mycket bttre r nya Flash Player 10.2 - MacWorld

Jag laddade ner och försökte installera, dock inget stöd för PPC i betan:/.. Att det skulle bli det i den slutgiltiga versionen är ju därmed allt annat än troligt.

Trist att dålig Flash-prestanda skall göra att man ev. måste göra sig av med denna vackra maskin.

Det är förresten ingen som provat att spela liknande flashfilmer (ex. webb tv á la svt play) i G4 maskin med likartad prestanda, men som istället har mer ramminne?
Känns som min enda kvarvarande chans är att se om en uppgradering till 2 GB ram skulle hjälpa till..

SVT har väl tagit bort WMV-alternativet?

2GB RAm är väl aldrig fel. Hur ser det ut i Aktvitetskontroll nu?

1
Bevaka tråden