Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arabiska på pc men inte på mac?!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-03-13 10:08

Hur gör jag för att producera en arabisk text för import i InDesign 4?

En skribent här ska skriva några fraser på arabiska och det vore smidigt om hon slapp sitta och peta i "Infoga tecken"-paletten i ID.

När jag skriver på arabiska i Textredigeraren och klipper in det i ID får jag bara ersatta tecken trots att jag väljer samma typsnitt (Lucida Grande).

Jag kan inte heller skriva i OSX teckenpalett. Det blir oickså bara ersatta tecken som resultat.

Ursprungligen av Baron:

Hur gör jag för att producera en arabisk text för import i InDesign 4?
En skribent här ska skriva några fraser på arabiska och det vore smidigt om hon slapp sitta och peta i "Infoga tecken"-paletten i ID.
När jag skriver på arabiska i Textredigeraren och klipper in det i ID får jag bara ersatta tecken trots att jag väljer samma typsnitt (Lucida Grande).
Jag kan inte heller skriva i OSX teckenpalett. Det blir oickså bara ersatta tecken som resultat.

Fungerar det bättre om han väljer ett teckensnitt som är opentype? Annars kanske det är så att InDesign helt enkelt inte har stöd för det i version 4.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-03-13 16:30

Jisses vad den här tråden har spårat ur. När den började för 5 år sen handlade det om arabiska i Office v.X, men nu är det visst InDesign det handlar om.

InDesign har inte stöd för textriktning höger-till-vänster dessvärre, och inte heller för arabiska ligaturer. I så fall måste man köpa den specialversion som Richard hänvisar till.

Jag höll på med en affisch som skulle innehålla arabisk text, men det slutade med att vi skippade det. Jag lyckades dock med lite trix få till det ganska bra. Dock utan ligaturer, vilket enligt vissa araber inte alls gick för sig och enligt vissa var okej.

Tobias: Är du medveten om att du just svarade på en över 4 år gammal fråga?

• Medlem
  • 2008-03-14 08:08

Nej, "det är också så att det man skriver ska kunna läsas från höger." Hebreiska skrivs från höger.

Bevaka tråden