- Jens H
- Medlem ●
- Göteborg
Du kanske inte har alla typsnitt som behövs installerade? Ta fram installationsskivan till MS Office X och installera arabiskt språkstöd. OS X finns inte på arabiska, tror jag (jag kan ha fel), men hanterar givetvis arabiska tecken.
Är nästan hundra på att Office X inte fixar arabiska utan tillägg. X är sämre på språk än versionen för 9an. Många av de gamla 2byte-språken funkar inte och det finns inte heller ngt stöd för Unicode. Mac OS X har fullt stöd för Unicode och därmed alla språk, men det krävs att applikationerna kan utnyttja det.
Hoppas det kommer i Office 11 för X
Skrevs ursprungligen av mondo65
Ett språk som OS X däremot inte stödjer är hebreiska, ett stort misstag av Apple. Men det kanske kommer.
hmm, mondo... du kanske skall läsa sidorna du länkar till? Problemet ligger i Office X. Mac OS X stöder hebreiska från 10.2
Skrevs ursprungligen av Jens H
Ok, nu har jag mejlat texterna inklistrade som text från en PC till mig själv. Så nu har jag dom på arabiska och inte som streck. Vilket känns som en framgång.
Får se hur fortsättningen blir...
Du kan även öppna och redigera .doc-filer med Unicode-text i ordbehandlaren Nisusexpress. Den fixar inte tabeller och monterade bilder dock.
Det finns en 30-dagars demo här: www.nisus.com
hmm, mondo... du kanske skall läsa sidorna du länkar till? Problemet ligger i Office X. Mac OS X stöder hebreiska från 10.2
hmm, mattan... Jag försöker bara hjälpa Jens H med hans Office X-problem så att han kan redigera det arabiska dokumentet.
Skrevs ursprungligen av mattan
På din bild ser jag mycket riktigt hebreiska tecken, ja. Men det ser ut som vänster-högerflöde. Är inte hebreiska höger-vänsterflödande?
Skrevs ursprungligen av thorman
På din bild ser jag mycket riktigt hebreiska tecken, ja. Men det ser ut som vänster-högerflöde. Är inte hebreiska höger-vänsterflödande?
Blir ju alltmer OT det här, men men.
Texten är vänsterställd och det kan man ju ändra som man vill. Jag vet inte om det är läsbart (kan ej hebreiska) men när man skriver så blir det "baklänges" så att säga. Markören stannar längs till vänster hela tiden. Skulle tippa att det är korrekt hebreiska.
Blir ju alltmer OT det här, men men.
Texten är vänsterställd och det kan man ju ändra som man vill. Jag vet inte om det är läsbart (kan ej hebreiska) men när man skriver så blir det "baklänges" så att säga. Markören stannar längs till vänster hela tiden. Skulle tippa att det är korrekt hebreiska.
Du kan marginaljustera texten till att den ska "komma från höger", ja. Däremot är hebreiska mer komplicerat än så. Den ska också kunna läsas från höger. Den text som där skrivits på hebreiska kan inte läsas på ett fullt korekkt sätt om jag har förstått min israeliska bekant rätt. Fast jag kan ha uppfattat honom helt fel också.
Till textredigeraren och sedan till pdf funkade.
Inte i word. Tyvärr inte i Quark (men det borde väl gå att fixa, i analogi med vad som sagts här tidigare?) eller GoLive.
Men jag har som sagt texterna på min mac nu, så nu kan jag börja fixa och trixa och ser om det går att lösa.;)
Utan att dra några andra slutsatser om respektive plattforms fördelar och nackdelar så kan man konstatera att språkstödet är snäppet vassar i Windows XP och framför allt Office XP. Office för Mac stödjer inte Unicode och därav problemen med arabiska. Detsamma gäller Quark som heller inte funkar med arabiska
Det enda layoutprogram som stödjer Unicode är InDesign, som utan problem importerar en arabisk wordfil. Självfallet så finns det andra problem, t.ex. naturligtvis teckensnitt, avstavning, rättstavning, textriktning, sammanhangskänsliga ligaturer etc.
För den som seriöst vill layouta arabiska finns det bara ett bra val och det är den speciella InDesign ME-version från www.winsoft.fr
Jens, om du vill ha lite mer layout-möjligheter än vad som ges i Textedit och Nisus Express så är ett tips att Keynote har fullt stöd för Unicode-text.
Keynote kan dessutom spara till Powerpoint, så det är lätt att få tillbaks det om slutformatet är ngt i Office på peze.
Richard: Vågar man hoppas att ID3 och PS8 har fullt stöd för Unicode? har du ngn inside-info?
Jens, om du vill ha lite mer layout-möjligheter än vad som ges i Textedit och Nisus Express så är ett tips att Keynote har fullt stöd för Unicode-text.
Keynote kan dessutom spara till Powerpoint, så det är lätt att få tillbaks det om slutformatet är ngt i Office på peze.
Richard: Vågar man hoppas att ID3 och PS8 har fullt stöd för Unicode? har du ngn inside-info?
Redan InDesign 2 och Photoshop 7 har fullt Unicode-stöd, vad de däremot inte har är fullt stöd för olika inmatningsmetoder (vilket alltså inte är samma sak) och som du förstår så skulle jag inte ens om jag ville (vilket jag inte gör) kunna berätta något om eventuellt kommande Adobe-produkter.
Men tillbaka till huvudfrågan, såvitt jag har förstått det så kräver förstklassig arabisk typografi mycket mer än bara unicode-stöd.
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Redan InDesign 2 och Photoshop 7 har fullt Unicode-stöd, vad de däremot inte har är fullt stöd för olika inmatningsmetoder (vilket alltså inte är samma sak) och som du förstår så skulle jag inte ens om jag ville (vilket jag inte gör) kunna berätta något om eventuellt kommande Adobe-produkter.
Men tillbaka till huvudfrågan, såvitt jag har förstått det så kräver förstklassig arabisk typografi mycket mer än bara unicode-stöd.
Ok, sorry att jag blandade ihop termerna. Vad jag menade var utnyttjande av tillgänglig teknik i OS X. Om man tittar i Cocoa-program som Textedit (och Proteus tom) så ser man ju att det finns rätt mycket gratis inbyggt i X.
Min fråga om inside-info var inte så allvarligt menad... de e cool...
Min fråga om inside-info var inte så allvarligt menad... de e cool...
Och det är ju alltid värt ett försök
Skrevs ursprungligen av kimmo
Nagon som vet nar arabiskt sprakstod kommer till Quark6 och till InDesign 2.x/3 ?
// kimmo
Importstöd för Arabiska finns redan i InDesign 2 och för avancerade typografiska funktioner för Arabiska finns specialversionen InDesign 2 ME från www.winsoft.fr