Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objekt i textruta bakom texten - går det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-12-06 10:11

Jag sätter en kurskatalog med ganska långa partier löpande kurser: rubrik, lite brödtext, kort schema. Nu är det så här: Några av kurserna behöver lyftas med en färgad platta. Kan jag få in en sådan bakom vissa delar av texten? Jag vill gärna få in plattan i textrutan så att den "följer med" om jag stryker vissa partier tidigare i texten osv.

Någon som förstår mig och som dessutom vet hur jag kan lösa det?

vilket program använder du?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2010-12-06 10:32

Oj, det glömde jag säga: Indesign CS4.

Visst, finns lite olika sätt, men titta på linje före/efter stycke, understrykningsalternativ, förankrade objekt. Lämpar sig för olika saker så vad som är bäst beror på de exakta omständigheterna.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2010-12-07 15:31

Tack Richard! Linje- och understrykningsalternativ har jag varit inne och kollat på. Men med förankrat objekt borde jag kunna lösa det. Jag får lära mig det till nästa gång.

• Medlem
  • 2010-12-09 21:56

Det fungerar sådär om texten med platta bakom kan komma att flöda mellan spalter. Om texten som ska omges av plattan ändrar omfång kan det också klydda lite.

Men på indesigning.net kan man ladda hem ett skript som ritar plattor bakom markerad text och lägger på teckenformat på texten eller nåt liknande. Nu kommer jag inte åt siten, så jag kan inte kolla (och jag hittar det inte i min dator).

1
Bevaka tråden