Nu är det så att min ruttna Dell XPS M1530 har slocknat för gott (äntligen) och jag har bestäm mig för att ta steget över till den ljusa sidan. Nu undrar jag om en iPad kan ersätta min Dell-dator. Jag kommer använda den främst till officepaketet, det vill säga till mycket skrivande. Hur snabbt och smidigt går det att skriva med iPaden? Lika smidigt som med en bärbar/stationär med ett fysiskt tangentbord? Hur är batteritid? Kompatibilitet med skrivare och andra tillbehör?
Klart att det går bra att skriva på iPaden, vill inte ens tänka på hur många tusen ord jag presterat på den. Däremot är det självklart inte lika bra som med ett riktigt tangentbord. Stora fördelen för mig är att den verkligen jämt är med och alltid bara är att hiva upp, så även om jag gör avkall på några ord per minut är jag klart mer produktiv nu än förut. Så, både knöligare och smidigare med andra ord.
Ergonomin när man skriver? Tja, den är ju lika urusel som med en laptop (för den som hävdar att en laptop är ergonomisk är antingen bara korkad eller vanskapt à la Quasimodo, resten av oss får ju hålla uppe huvudet med statiskt muskelarbete). BT-tangentbord och någon slags hållare så slipper man göra våld på nacken.
Batteritiden: Helt fantastisk.
Skrivare: Behöver skaffa en ny som är kompatibel med AirPrint tyvärr.
Låter på det stora hela som att du skulle behöva en vanlig laptop, åtminstone någon billig skit som du kan synka iPaden mot och skriva ut på. Resten funkar nog så bra med en iPad.