Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad som studiedator och substitut för bärbar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det så att min ruttna Dell XPS M1530 har slocknat för gott (äntligen) och jag har bestäm mig för att ta steget över till den ljusa sidan. Nu undrar jag om en iPad kan ersätta min Dell-dator. Jag kommer använda den främst till officepaketet, det vill säga till mycket skrivande. Hur snabbt och smidigt går det att skriva med iPaden? Lika smidigt som med en bärbar/stationär med ett fysiskt tangentbord? Hur är batteritid? Kompatibilitet med skrivare och andra tillbehör?

Nu vet du säkert redan detta, men iPaden kräver en dator för att uppdateras och konfigureras via iTunes. Alltså fungerar det inte med bara en iPad i hushållet såvida du inte har tillgång till iTunes på annat håll.

De problem jag ser är att den dels saknar möjlighet till Office, utan har bara andra versioner (tex Pages)
Vidare går det bra att skriva då och då, men inte till allt skolarbete.

Min åsikt, utifrån mitt användande

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 15:55

Efter att ha haft en iPad ett par månader kontra en Macbook Air i en månad så är min bedömning att den kan inte ersätta en dator om du ska använda den till att skriva i officepaketen och dylikt. För studier skulle ajg då hellre rekommendera att du köper den minsta varianten av Macbook Air då den är sagolik att använda. Om det är så att det blir för lite utrymme på den så är det bara att skaffa en lite extern hårddisk om du nu ska lagra en massa strunt på den

• Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-06 15:56

Men det går ju att ansluta ett tangentbord. Är det irrelevant för skrivupplevelsen, det borde ju göra att den kan jämföras med netbooks åtminstone?

Jag har själv ingen iPad ännu så jag följer tråden med spänning.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 15:58

Visst kan man koppa in ett tangentbord men kompatibiliteten med Office finns fortfarande inte tyvärr. Sedan är risken att man köper till en massa extra också har man helt plötsligt en netbook i iPadformat.

En iPad med tangentbord är väldigt nära en MBA 11" i storlek och vikt, och då måste man ha ett stativ av något slag om man inte vill vara hukad över bordet. Att sitta med den i knät och skriva blir också lite knepigt, iom att man inte stabiliserar den genom att ha händerna på den som på en laptop.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 16:17
Ursprungligen av irrelogical:

En iPad med tangentbord är väldigt nära en MBA 11" i storlek och vikt, och då måste man ha ett stativ av något slag om man inte vill vara hukad över bordet. Att sitta med den i knät och skriva blir också lite knepigt, iom att man inte stabiliserar den genom att ha händerna på den som på en laptop.

Sant, det är svårt att få någon form av ergonomi på en ipad. Risken för kroppsliga förslitningar är enorma...

Ursprungligen av Davoood:

Nu är det så att min ruttna Dell XPS M1530 har slocknat för gott (äntligen) och jag har bestäm mig för att ta steget över till den ljusa sidan. Nu undrar jag om en iPad kan ersätta min Dell-dator. Jag kommer använda den främst till officepaketet, det vill säga till mycket skrivande. Hur snabbt och smidigt går det att skriva med iPaden? Lika smidigt som med en bärbar/stationär med ett fysiskt tangentbord? Hur är batteritid? Kompatibilitet med skrivare och andra tillbehör?

Klart att det går bra att skriva på iPaden, vill inte ens tänka på hur många tusen ord jag presterat på den. Däremot är det självklart inte lika bra som med ett riktigt tangentbord. Stora fördelen för mig är att den verkligen jämt är med och alltid bara är att hiva upp, så även om jag gör avkall på några ord per minut är jag klart mer produktiv nu än förut. Så, både knöligare och smidigare med andra ord.

Ergonomin när man skriver? Tja, den är ju lika urusel som med en laptop (för den som hävdar att en laptop är ergonomisk är antingen bara korkad eller vanskapt à la Quasimodo, resten av oss får ju hålla uppe huvudet med statiskt muskelarbete). BT-tangentbord och någon slags hållare så slipper man göra våld på nacken.

Batteritiden: Helt fantastisk.

Skrivare: Behöver skaffa en ny som är kompatibel med AirPrint tyvärr.

Låter på det stora hela som att du skulle behöva en vanlig laptop, åtminstone någon billig skit som du kan synka iPaden mot och skriva ut på. Resten funkar nog så bra med en iPad.

1
Bevaka tråden