Vi håller på med en iPad-tidning där sidorna görs i InDesign med en bredd på 768 pixlar. Dessa exporteras sedan med en bundler som skapar pdf, png eller jpg av varje sida.
Jo, Adobes Content Viewer är rätt rolig—eller deras Digital Publishing tools, rättare sagt.
Jag använder samma program till att göra en elektronisk broschyr. Det är nice att de släpper verktygen gratis, men jag fick en chock när jag såg priserna för distribuering. Jag hoppas att prislistan inte är komplett och att de kompletterar med priser för privatpersoner. Gör det inte det, så fattar jag inte hur man kan missa målet så grovt.
Apple har ju visat hur det går till: $99 om året, sen kostar det inget. Apple tar en del av vinsten om det går bra, men om ingen köper din app, så går man inte back en massa. Det är perfekt för hobbyister som vill utveckla på sin fritid, men inte har möjlighet att satsa en massa pengar. När Adobe släppte sina verktyg antog jag att man insett att precis det som Apple gjort med AppStore kan man göra med en BookStore (fast jag trodde Apple skulle vara först). Var och en som kan skapa en pdf, är 2011 en publicerad författare. Trodde jag.
Men det är när man lekt lite med de nya verktygen som man blir besviken på alla "iPad-tidningar" som släpps. Det är ju bara pdf:er i iPad-storlek. Tittar man på DN+ som koncept tyckte jag den lovade mer, men nu när den kommit är det samma sak som jag gör hemma själv.