Tja, alternativ B: Bli en bitter sur tvär människa som hatar allt ?
Nä fan, har du möjlighet. Byt jobb.
Kruxet är väl bara att även om man förklarade för korkade chefer hur det ligger till så skulle de ju aldrig förstå ändå.
Vart på många ställen där det anses helt normalt att möten börjar 15 min sent för det är så lång tid det tar att reda ut "lite datakrångel" (koppla bärbar till proj och köra en PP-presentation modell Znark).
till att börja med tycker jag man skall se till att arbeta på en arbetsplats där ngn har smiskat till IT-avdelningen så att de fattar att de skall vara sina användare till nytta. Inte att de skall vara några gudar som har ledningsfunktion och alltid skall säga nej.
Själv jobbat på Volvo och där satt i många år en snubbe på Personal och styrde i princip hela företaget, om en chef ville ha fler till sin avdelning så fick man äska på folk, man kanske behövde tre man. Då hörde den dryge mannen av sig och han hade bestämt att man fick två. ... Det finns IT-avdelningar som på allvar bestämmer en jäkla massa som de egentligen skall strunta i. de skall göra som de är tillsagda.
Jag har praktiserat nyligen på två olika bolag inom fastighetsautomation. Det är möcke datorer i kåkarna numera... jag lovar...
Bolag A) Allt är corporate PC, Dell och plattor, nej det är rena skiten, "Sånt kan man ju fan inte använda" . Vi har vårt styrsystem och det kräver Win Xp SP3 eller Vista och Internet Exploder v7.00.52 (ungefär) och det fungerar inte med NÅGOT annat.
Glöm Safari, Explorer 6, 8 etc. Inte heller Firefox.
Bolag B) Finns inga begränsningar. Använd vad du vill. Vi bygger ut för fullt för iPad - det funkar redan idag, men vi kommer med en skräddarsydd App inom 3 månader. Burkarna i fastigheterna bygger på Linux, kommunikation är Json. Arbetsredskap på kontoret, du får vad du jobbar bäst med. HP, Lenovo, Apple är de vanligaste.
Några tekniker har riktigt skumma Linuxburkar.
Gissa vilket biolag som har lägst sjukfrånvaro, nöjdast personal och troligen högst produktivitet ?