Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motorola hånar konkurrenternas surfplattor

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du menar med hänsyn till just pekplattor? I övrigt har jag svårt att förstå att någon kan hålla något av dessa företag för icke-innovativa. De har en shitload med patent och kunder som visar det.

Vi kanske skall hålla oss till konsumentprodukter. Motorolas patent inom mobil infrastruktur etc är väl skit samma.
Skall vi räkna så blir ju IBM det mest innovativa företaget på planeten.

Inom konsumentprodukter är helt klart Apple bland de mest innovativa, kreativa och ny skapande företagen i världen.
Den måttstock som alla andra jämför sig med och det bolag alla försöker slå.

Ursprungligen av Goflorp:

Vi kanske skall hålla oss till konsumentprodukter. Motorolas patent inom mobil infrastruktur etc är väl skit samma.
Skall vi räkna så blir ju IBM det mest innovativa företaget på planeten.

Inom konsumentprodukter är helt klart Apple bland de mest innovativa, kreativa och ny skapande företagen i världen.
Den måttstock som alla andra jämför sig med och det bolag alla försöker slå.

Dels har jag inte nämnt IBM och dels har jag inte sagt motsagt att Apple är innovativ –.jag är inte galen på det sättet

Dels har jag inte nämnt IBM och dels har jag inte sagt motsagt att Apple är innovativ –.jag är inte galen på det sättet

Goflorp nämnde IBM precis som du har nämnt Motorola/Nokia/Sony.

Vad jag vet har varken Motorola, Nokia eller Sony någon iPad-konkurrent på marknaden, like lite som IBM.

Det är väl det tråden handlar om, iPad-konkurrenter.

Så du menar att företag som Motorola, Samsung, Sony, Nokia inte är kompetenta?

Åja, bättre kan du...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-08 13:23

Så du menar att företag som Motorola, Samsung, Sony, Nokia inte är kompetenta?

(Jag var inte tillfrågad, men) om vi talar om förmågan att leverera en mobil mjukvaruplattform med stöd för 3:e parts utvecklare så vill jag hävda att de är inkompetenta. Lägg gärna till Qualcomm i listan, vars plattform jag haft "nöjet" att använda. (Om jag blir tvingad att utveckla med Brew igen så sadlar jag om och blir pizzabagare.)

Det är kvaliteten på mjukvaruplattformen som är avgörande för klassen "datorlika telefoner". Väldigt många företag slutade ha personal som jobbade djupt med mjukvaruplattformar på 90-talet och sålde sin själ till Microsoft. Detta är anledningen till att hårdvaruföretagen får det svårt. De har ingen egen själ, och får förlita sig på Android när Microsoft inte levererar.

Det tar tid att bygga upp kompetens för att göra en välutvecklad mjukvaruplattform.
Mobiltillverkarnas egna (brew, symbian, etc) är föråldrade från start och olämpade för externa program.
Android har ett robust Linux-kärna i botten. Tyvärr är Linux-systemet lite foppligt men det kvittar eftersom syftet endast är att stödja en Java-miljö. Även Java är ett moget system.
Apple ligger bra till eftersom de har personal och lång erfarenhet att utveckla en mjukvaruplattform. De har jobbat kontinuerligt med den sedan 1980-talet. Det är inte lätt för t.ex. Sony att snabbt matcha den kompetensen.

Företagen du nämner är inte "dumma i huvet" men de har inte det djup av kompetens kring mjukvaruplattformar som Apple eller Microsoft har.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-08 15:16

@akesson

Punkt 5. Byggd i plast. Classy.

Tänkte du igenom det innan du skrev, eller?

Tycker mig kunna urskilja en del plast på iPadden också.

Ursprungligen av mattiL:

@akesson

Min iPad är i aluminium och glas? Ska möjligtvis vara knapparna på sidorna som är av plast..

//Stefan

Ursprungligen av mattiL:

Sist jag kollade var det skillnad mellan "byggd i plast" och "innehåller plast". Som i, Canon 550D kontra 7D, eller fördenskull Packard-Bell kontra MacBook Pro. Har du några fler hår att klyva, när vi ändå håller på?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-08 17:30
Ursprungligen av mattiL:

@akesson

I och med att jag faktiskt skrev inlägget på min iPad var det ganska så genomtänkt i det avseendet. Det låter på dig som du aldrig hållit i en iPad. Hela chassit (förutom antenndelen längst upp om man har en 3G) är nämligen fräst i aluminium.

På Motorola Xoom är hela bakstycket tillverkat av plast.

Precis som med merparten av alla andra Androidprodukter. Classy var ordet.

@pesc

Jovisst har du rätt i allt det du säger, men det är ju inte en match som avgörs på ett år eller två, och om man tittar på t.ex. Microsoft så har de haft en svacka, men faktum är att de nu har i huvudsak starka produkter och även om Windows phone 7 inte är riktigt där än så har den ju i många stycken sett som väldigt innovativ och ett klart framtidslöfte. Likaså tror jag att det är för tidigt att räkna bort Nokia, för det handlar ju trots allt om världens största mobiltillverkare, som dessutom vet hur man gör telefoner till lågt pris. Meegoo, när det nu kommer gillas ju av många utvecklare och vad jag förstår så får den senaste version av Qt väldigt mycket lovord.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-08 18:33

Kära nån, jag borde nog ha tänkt färdigt innan jag skrev mitt inlägg.:">:">:">

Jag ber om ursäkt för detta.

Ursprungligen av mattiL:

Kära nån, jag borde nog ha tänkt färdigt innan jag skrev mitt inlägg.:">:">:">

Jag ber om ursäkt för detta.

Och jag var som vanligt mer bitsk än nödvändigt, ber om ursäkt för det.

Jovisst har du rätt i allt det du säger, men det är ju inte en match som avgörs på ett år eller två, och om man tittar på t.ex. Microsoft så har de haft en svacka, men faktum är att de nu har i huvudsak starka produkter och även om Windows phone 7 inte är riktigt där än så har den ju i många stycken sett som väldigt innovativ och ett klart framtidslöfte. Likaså tror jag att det är för tidigt att räkna bort Nokia, för det handlar ju trots allt om världens största mobiltillverkare, som dessutom vet hur man gör telefoner till lågt pris. Meegoo, när det nu kommer gillas ju av många utvecklare och vad jag förstår så får den senaste version av Qt väldigt mycket lovord.

Problemet är väl att Nokia glömt bort hur man håller priset nere och samtidigt tjänar pengar
Är också lite tveksam till att tidsfönstret skulle vara så jättestort, särskilt som att konsumenterna åtminstone delvis köper in sig en del i sitt val av mobilplattform. Det låter som att det finns ganska mycket intressant på gång närmaste åren, men jag föreställer mig att det lika gärna kan sluta som en upprepning av PC-marknaden under andra halvan av 80-talet.

Någon som haft möjligheten att testa Motorola Xoom?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Någon som haft möjligheten att testa Motorola Xoom?

Tror ingen här har testat den.. Vad jag vet finns den inte för leverans någonstans.

Engadget har en review på den: Motorola Xoom review -- Engadget

Verkar buggigt..

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-19 16:20

Man kan verkligen ifrågasätta Motorolas och andras marknadsstrategier när det gäller nyheter.

En styrka med Apple är att de håller allt hemligt tills något event, och VID DET EVENTET är det högst en månad - ofta bara någon vecka - tills de går att bära hem från affären (i alla fall på hemma marknaden). Det gör att man kan behålla hypen kring produkten.

Motorola gör som många andra och presenterar en praktiskt taget färdig produkt och sedan tar det nästan halvårsvis innan någon kan köpa den över disk.

Det är så uselt marknadstänk.

Ursprungligen av planB:

Man kan verkligen ifrågasätta Motorolas och andras marknadsstrategier när det gäller nyheter.

En styrka med Apple är att de håller allt hemligt tills något event, och VID DET EVENTET är det högst en månad - ofta bara någon vecka - tills de går att bära hem från affären (i alla fall på hemma marknaden). Det gör att man kan behålla hypen kring produkten.

Motorola gör som många andra och presenterar en praktiskt taget färdig produkt och sedan tar det nästan halvårsvis innan någon kan köpa den över disk.

Det är så uselt marknadstänk.

Kanske, kanske inte. Jag skulle nog säga att det beror på vilken position man har på marknaden. Låt säga att Motorola och andra INTE skulle ha sagt det, vilken surfplatta skulle folk ha köpt då? Ipad naturligtvis, men genom att göra som de gör får de en hel del press och marknadsföring och ett antal kunder som avvaktar med köp.

Apple gör för övrigt likadant med vissa produkter, t.ex. sina operativsystem, som de alltid börjar promota i upp till ett år i förväg, en del av sina produkter (vit iPhone någon?)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-19 18:18

Kanske, kanske inte. Jag skulle nog säga att det beror på vilken position man har på marknaden. Låt säga att Motorola och andra INTE skulle ha sagt det, vilken surfplatta skulle folk ha köpt då? Ipad naturligtvis, men genom att göra som de gör får de en hel del press och marknadsföring och ett antal kunder som avvaktar med köp.

Kanske är det så, men min helt ovetenskapliga intuition är helt annorlunda. Det hade varit bättre om man hållit käft och sett till att xoom fanns i affärerna inom ett par veckor. Det är ju så Apple gör att och de vinner ju marknaden varje gång. Som det är nu VET ju konsumenterna att de får vänta en halv evighet på xoom, vilket få orkar. Alltså köper de iPad. Avvaktat med köp hade de tveksamma ändå gjort, ovetandes om att xoom låg i pipelinen.

Citat:

Apple gör för övrigt likadant med vissa produkter, t.ex. sina operativsystem, som de alltid börjar promota i upp till ett år i förväg, en del av sina produkter (vit iPhone någon?)

Jo men det är ju mest riktat till dem som redan äger en Mac, och vi har liksom inget val...

Vad är status nu på "iPaddöaren" Xoom nu då?

Tycker det låter som den sket sig med bredsladd mot iPad2.

Ursprungligen av Goflorp:

Vad är status nu på "iPaddöaren" Xoom nu då?

Tycker det låter som den sket sig med bredsladd mot iPad2.

Men spelar det någon roll för tesen som sådan? Skulle de sälja fler om de väntat ännu längre? Den kommer nog f.ö. att sälja hyggligt, om än inte i närheten av iPad 2

Jag tänker såhär: Det finns säkert en uppsjö med tillverkare som kommer att släppa surfplattor med Android 3 inom kort, men som inte säger något om dem – hur många säljer de, pga av sin väntan?

Jag kommer med hyfsat hög grad av säkerhet att köpa både en iPad och en Android-platta inom kort (eftersom jag anser mig "behöva" dem för mitt yrke) och jag har definitivt avvaktat vad som händer, hur respektive platta tas emot etc. innan jag köper, så för mig som potentiell köpare så upplever jag det som att Motorola stärkt sin position (för mig) genom att släppa tidig info.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-19 18:38

Jag tänker såhär: Det finns säkert en uppsjö med tillverkare som kommer att släppa surfplattor med Android 3 inom kort, men som inte säger något om dem – hur många säljer de, pga av sin väntan?

Jag kommer med hyfsat hög grad av säkerhet att köpa både en iPad och en Android-platta inom kort (eftersom jag anser mig "behöva" dem för mitt yrke) och jag har definitivt avvaktat vad som händer, hur respektive platta tas emot etc. innan jag köper, så för mig som potentiell köpare så upplever jag det som att Motorola stärkt sin position (för mig) genom att släppa tidig info.

Jo, och jag själv fungerar på ungefär samma sätt. Men bara man läser 99mac så har du en hel kader med människor som vrider sig i plågor över att inte kunna kasta sig över nya Apple-produkter, och föder långa diskussionstrådar om gråimport, leveransdata-uppdateringar hos Apple-Store, etc. Skall man vinna (över) den typen av människor - och de är många - får man inte tråka ut dom. De köper något annat. Motorola skulle haft så lite som tio tusen enheter till omedelbar leverans när den presenterades. De skulle gått åt som smör till alla otåliga tekniknördar, och skapat en massa publicitet. Nu hinner den kallna.

Har dom eget OS? Det blir tufft. Jag tror inte det kommer att utvecklas stora mängderapps till fler än två OS (iOS och Android). Det blir två plattformar när detta födslorace är över (som det är i traditionella databranchen (OSX och Windows) även om Linux finns där och busar lite) - och för första gången i datahistorien så är inte MS med i the big bizniz.
Orkar producenter verkligen ta fram apps för 3-5 plattformar? Om detta var Solvalla så sätter jag tusingen på att om 5 år - då är nog födsloracet helt över - finns bara TVÅ betydande bjässar: iOS och Android. Någon som sätter emot?

Om 5-10 år så går MS och Google ihop (om USA's antitrustlagar godkänner det). Kom ihåg var ni läste det först :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Har dom eget OS?...

Motorola Xoom kör Android.

Senast redigerat 2011-03-20 09:28

Då kan det ju bli nå't. Ska bli intressant och se vad denna platta har som sätter iPad i skugga. Om dom inte har något vasst i rockärmen så är ju videon en katastrof. Den kommer att slå tillbaka. Marknadsföring - framför allt när det gäller teasers - är en delikat uppgift. Å andra sidan har ju bilindutrin i 15 år nu vräkt på med överord, metafysik och ren religion...och sedan släppt en helt vanlig fyrhjuling med explositionsmotor. INGENTING hände. :-D. Folk brys sig väl inte om demagogi - det är vardagsmat. Allt är snart demagogiskt och i mediabruset orkar folk inte hålla reda på vem som ljög och inte ljög. Vi får se vad det är för burk - jag skulle dock bli mycket förvånad om den på något sätt är nytänk och inovativ. En platta är en platta. Inte så mycket man kan göra nu när Apple satt ribban.

Ursprungligen av keptang:

Motorola Xoom kör Android.

Jo, men det här forumet är ju trots allt inte representativt för den stora gruppen Apple-användare, de som bara köpt en dator/telefon/surfplatta för att de tycker den är bra, men som inte är märkesfanatiker på det sätt som många av oss här är.

Apple har förvisso en stor del av trogna användare, eller som somliga säger, det är nästan som en religion, men majoriteten av de nya användargrupperna är ju inte såna, utan "bara" vanliga konsumenter.

Det är just det som gjort Apples fenomenala succé möjlig, men som också är det största hotet mot dem, för med låg lojalitet kommer stora risker, se på Microsofts och Nokias mobiler som dominerade smart phone-branschen för bara några år sen, men så fort ett bättre alternativ kom fram bytte användarna, utan att fälla en tår.

Samma sak kan hända med Apple, och de nya användargrupperna, och det vet Apple, det är därför Steve Jobs ägnar en så enormt stor del av lanseringen av iPad 2 åt att jämföra med konkurrenterna, för han vet att nafsar i hälarna och inget hellre vill att kasta sig över Apple så fort de gör ett misstag och snubblar.

Samma sak vet de om Google, som Steve Jobs sa: "The phrase 'don't be evil is just bullshit' They want to kill the iPhone, we are not gone let them" (fritt ur minnet)

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-19 19:31

Jo, men det här forumet är ju trots allt inte representativt för den stora gruppen Apple-användare, de som bara köpt en dator/telefon/surfplatta för att de tycker den är bra, men som inte är märkesfanatiker på det sätt som många av oss här är.

Apple har förvisso en stor del av trogna användare, eller som somliga säger, det är nästan som en religion, men majoriteten av de nya användargrupperna är ju inte såna, utan "bara" vanliga konsumenter.

Håller inte riktigt med där. Har många vänner och bekanta som börjat använda Apples produkter förste de senaste åren. Dom är vanliga konsumenter som bytt ut sin windows PC mot Mac och sin nokia mot iPhone. Man skulle då kunna tro att dom skulle byta mot något annat vid första bästa chans, men av vad jag sett så verkar dom vara fruktansvärt nöjda med sina nyfunna vänner och många av dom pratar teknik som aldrig förr utan att befinna sig här på 99. Så jag skulle inte underskatta de "vanliga" användarna.

Ursprungligen av MatsOlov:

Håller inte riktigt med där. Har många vänner och bekanta som börjat använda Apples produkter förste de senaste åren. Dom är vanliga konsumenter som bytt ut sin windows PC mot Mac och sin nokia mot iPhone. Man skulle då kunna tro att dom skulle byta mot något annat vid första bästa chans, men av vad jag sett så verkar dom vara fruktansvärt nöjda med sina nyfunna vänner och många av dom pratar teknik som aldrig förr utan att befinna sig här på 99. Så jag skulle inte underskatta de "vanliga" användarna.

Det har du säkert rätt i, men beror inte det på att de är nöjda med produkten, för trots att Android på många sätt är ikapp iPhone är det väl rimligt att säga att iPhone för många användare fortfarande är den bästa smarta telefonen?

Men vad händer nästa gång iPhone-ägarna köper en telefon, om det då är så att de kan få en bättre Android-, eller Windows 7-telefon? För många gamla Mac-användare är lojaliteten så stark att de är beredd att hålla fast vid "sitt" märke, även om det kanske är "sämre", men det tvivlar jag på att det gäller för de flesta användare. Det är lite som med bilar, hur många är det egentligen som är märkesfanatiker nuförtiden? Det var ju det misstaget hela den amerikanska bilindustrin gick på, och den europeiska likaså, och så blir de helt chockade när företag som Kia, Hyundai, Dacia, etc. etc. kommer in och gör succé.

Nu vill jag inte dra den liknelsen för långt, men bara som ett exempel på att det är farligt att tro att märkeslojaliteten alltid kommer att rädda företag – sanningen tror jag är nog snarare att den sällan gör det.

Mao, de gillar iPhone, men bryr sig inte ett dyft om Apple (och är det inte precis som det bör vara?)

Det är just det som gjort Apples fenomenala succé möjlig, men som också är det största hotet mot dem, för med låg lojalitet kommer stora risker, se på Microsofts och Nokias mobiler som dominerade smart phone-branschen för bara några år sen, men så fort ett bättre alternativ kom fram bytte användarna, utan att fälla en tår.

Samma sak kan hända med Apple, och de nya användargrupperna, och det vet Apple, det är därför Steve Jobs ägnar en så enormt stor del av lanseringen av iPad 2 åt att jämföra med konkurrenterna, för han vet att nafsar i hälarna och inget hellre vill att kasta sig över Apple så fort de gör ett misstag och snubblar.

Samma sak vet de om Google, som Steve Jobs sa: "The phrase 'don't be evil is just bullshit' They want to kill the iPhone, we are not gone let them" (fritt ur minnet)

Jo, många gick över till iPhone och lämnade Nokia/SonyEricsson/Samsung/Motorola etc. Men den stora skillnaden är att förr så köpte man en telefon som innehöll de applikationer man använde. Man köpte inga appar.
Om du har haft iPhone eller iPad i några år så har du säkert skaffat dig en massa appar och betalt för dem. Om du ska byta plattform så blir dina appar värdelösa och du får betala en gång till, om de händelsevis råkar finnas till den plattform du byter till.
Detta kommer säkert att låsa in många människor i iOS och det ska till en djupt missnöje med Apple-produkten eller att konkurrenterna har kommit på något alldeles vansinnigt revolutionerande för att folk ska byta. Sen vet jag inte hur många som köper appar och för hur mycket. Jag har säkert appar på min iPhone och iPad för mer pengar än vad hårdvaran kostade.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 18:55

Jag håller med planB. Motorola slog på stora trumman inför CES i slutet på förra året. Den presenterades med pompa och ståt och sen dess har det inte hänt något. Hade Motorola släppt den i slutet på januari (eller gav en tidpunkt när den släpps) hade den lätt skapat problem för iPad. Men nu så stal iPad 2 showen igen och det enda som jag har hört är att xoom kommer utan flash i början och det är ju den enda stora fördelen med xoom. Android 3 är inte heller helt färdigt så jag vet inte om den kommer att fungera så bra som Apples iPad 1 även om hårdavaran lär vara bättre.

Apple presenterar en produkt när den är färdigt och säger när den finns att köpa. Alla andra visar prototyper och säger inget när den släpps. Sen står det i mobila blaskor recensioner där nuvarande Apple produkt jämförs med framtida produkter som kanske aldrig kommer.

//Rob

Jag känner många "nya" iPhone/Mac/iPad-konsumenter som inte har en susning om vem Steve Jobs är. Dom vet inte heller någonting om "kriget" mellan Mac/PC. Min gamle far vet att han har en "Mac" och att den på något för honom dunkelt sett är annorlunda från "PC". Han vet inte vad Apple är för något. Min syster skämtade att hon nu gjort den där Bill gates ännu rikare nu när hon köpt en iPhone :-D.
Det enda en del av dessa nya användare verkar ha noterat i infobruset är att man inte får virus med en Mac och det är viktigt då dom flesta haft problem med virus eller haft "ångest" över virus (dom ser löpsedlar och eftersom dom inte vet vad det egentligen handlar om så tror dom att datorer kan explodera av virus, att man kan bli av med alla pengar från sitt konto och att själva "datorn" (hårdvaran) går sönder och det är ju dyrt att köpa en ny dator, Etc. Etc.
Så - som Rönnbäck säger; denna nya enorma tillökning av Apple-konsumenter är inga märkesfanatiker. Många av oss gamla Macare fattar tydligen inte detta.

Bevaka tråden