Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumma Canon och Minolta!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när jag äntligen bestämt mej för kameran jag vill ha så kommer Canon och Minolta med var sin "jösses, den vill jag ha!"-kamera.

A80: Och jag tyckte A70 var en höjdare i budgetsegmentet! 4 Mpix, vridbar skärm, bättre sensor... Allt som en G3 har utom storleken och det biffiga objektivet. De kallar det nybörjarkamera, men det där räcker mycket längre än så.

Minolta Z1: Kameran som får alla andra att kännas som en Grå torn-G3-Mac bredvid en iMac Globe! Kameran ser ut som en tennisboll med handtag. Hade Apple varit kvar i digitalkameramarknaden hade de gjort den här! Inte nog med att den är speciell, den verkar kanonbra också! Snabb, har blixtsko, häftig zoom - för 4000 spänn!?

Och om den är lite för lite så finns Minolta A1, prosumerkamera med bildstabilisering! Äntligen stabilisering på en kamera med hög upplösning!

Megapixelkriget är slut. Nu kommer de riktigt bra finesserna i stället. Några andra nyheter av liknande klass som jag missat?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-24 23:55

Då är frågan, var säljer jag min Minolta 7i som är endast lite lätt begagnad? Är auktionssystemet igång på riktigt här, hittar ingen länk dit.

Z1 känns ju som den jag helst vill ha istället, synd bara att den inte sväljer min Microdrive.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 00:46

Fundera inte mer. Köp en Canon G3 eller G5 nu, eller en S50. Under tiden medan ni funderar tar jag ett par hundra bilder till...

Dumma Minolta som inte kan göra som Canon och släppa en semi-proffskamera med utbytbara objektiv så man kan använda linserna till båda kamerorna. Trivs så bra med min systemkamera och dess fina optik. *suckar*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 00:54

Vill också ha en 10D. Fördömt att man inte har kulor just nu...

• Oregistrerad
  • 2003-08-25 01:02

Haha, Minolta Z1 ser ut som roboten i kultserien Lost in space. Kolla: Den verkar ha fin-fina prestanda för pengarna, jag skulle nog vänta och se om den var lika bra som den "hrmm" ser ut att vara.
http://www.lostinspacetv.com/ART/home/robotanim.gif

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 01:17

"Danger, Will Robinson, danger." Jag tycker att Minoltan ser ut som en plastleksak från 60-talet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
"Danger, Will Robinson, danger." Jag tycker att Minoltan ser ut som en plastleksak från 60-talet.

Det kan man säga om många designade prylar, nyssnämnda iMac Globe till exempel. Jag tycker den är genialisk. Inse att det mesta av den där bollen är objektivet! Enda nackdelen som jag ser är att den är lite väl tjock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 07:26

Men Minolta Dimage Z1 har ju bara 3,3 MP. Du kan få en bättre kamera till ett liknande pris. Konica KD-410Z eller Canon Digital Ixus 400 till exempel. Men var och en väljer ju själv, lyckligtvis.

Citat:

Men Minolta Dimage Z1 har ju bara 3,3 MP. Du kan få en bättre kamera till ett liknande pris. Konica KD-410Z eller Canon Digital Ixus 400 till exempel. Men var och en väljer ju själv, lyckligtvis.

Bättre om man bara räknar megapixlar, ja. Lite lägre pixelantal i utbyte mot en riktigt maffig zoom, det byter jag när som helst! Det har jag igen i minskad beskärning. Räkna efter hur mycket pixlar som ryker om man beskär bilden med 10% i sid- och höjdled. På det lilla är dina 4 Mpix mindre än Z1'ans 3.3! Med 20% är en 5-Mpixlare slagen! Den stora frågan om Z1 är om objektivet och sensorn är av god klass. Levererar den inte 3 bra Mpix så blir den snabbt mindre intressant.

Om man jämför en ultrazoomare som Z1 med en fickkamera som de du nämner jämför man äpplen och päron riktigt ordentligt. För mej är både Konican och Ixusen leksaker, struntkameror med mesig zoom som nästan bara kan titta-tryck, men det är klart, är det bröstfickan på skjortan som gäller är de perfekta. (För aningen större fickor tar jag en A70/A80 i stället.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 10:22

Jag behöver inte zoom. Jag går närmare. Mitt problem är istället avsaknaden av en riktig vidvinkel.

• Medlem
  • 2003-08-25 10:40

Gå närmare går ju bra när det är döda saker, men hur gör du tex med levande djur eller saker långt bort som du inte kan komma till...

Eller för att få rätt skärpedjup...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Gå närmare går ju bra när det är döda saker, men hur gör du tex med levande djur eller saker långt bort som du inte kan komma till...

Eller för att få rätt skärpedjup...

Exactemente. Vidvinkel kan man köpa till på bättre kameror, men det jag oftast saknar är att ta vettiga bilder på långt håll.

Det beror så klart på vad det är man vill plåta. En mäklare vill ha vidvinkel, en som vill plåta smådetaljer vill ha bra närgräns, en som plåtar sport vill ha korta slutartider. Jag fotograferar mest av allt barn och musiker på scen. I båda de fallen är det guld värt att kunna zooma rejält.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 13:50

Det blir till att spara ihop sina korvören till en Canon 10D.

Ny Canon digital system på gång för under 10 000kr !

http://www.scandinavianphoto.se/info/news.asp?NewsId=33289

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Ny Canon digital system på gång för under 10 000kr !

http://www.scandinavianphoto.se/info/news.asp?NewsId=33289

Det är ju Canon EOS 300D och den diskuterats i den här tråden sedan en vecka tillbaka.

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 01:03

Nya Fuji FinePix S5000 är kanske ett alternativ? Man behöver faktiskt inte interpolera med Fujis kameror. Man får systemkamerakänsla, 3M pixel, och 10x zoom med kvalitet för styva 4000. Helt OK med tanke på priset. Cyberphoto var mindre förtjusta och klagade på kromatiskt abberation, och visst är det så. Men jag anser att man får väldigt bra bilder för pengarna ändå.

Kolla själv: Testbilder...
http://www.cyberphoto.se/fuji/s5000.php

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 02:05

Ugg! Kolla testbilderna! Dålig, grynig bildkvalitet. 3 MP är för litet.

Jämför med testbilderna från Canon Digital Ixus 400, Konika Digital Revio KD-410Z, Konica Digital Revio KD-510Z eller Minolta Dimage F300 som kostar ungefär lika mycket.

Enorm skillnad i kvalitet jämfört med Fujifilm FinePix S5000, eller hur?

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-26 07:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Då är frågan, var säljer jag min Minolta 7i som är endast lite lätt begagnad? Är auktionssystemet igång på riktigt här, hittar ingen länk dit.

Z1 känns ju som den jag helst vill ha istället, synd bara att den inte sväljer min Microdrive.

Sälj den på Blocket.se fick sålt min Minolta Dimage 7i på 2 dagar där! och jag fick vad jag begärde! Ett tips är att söka på köpare först! Det gjorde jag och den första jag hittade som sökte Minolta han nappade!

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 17:01
Citat:

Ugg! Kolla testbilderna! Dålig, grynig bildkvalitet. 3 MP är för litet.

Jämför med testbilderna från Canon Digital Ixus 400, Konika Digital Revio KD-410Z, Konica Digital Revio KD-510Z eller Minolta Dimage F300 som kostar ungefär lika mycket.

Enorm skillnad i kvalitet jämfört med Fujifilm FinePix S5000, eller hur?

Njae, bilderna har bra färbalans och skärpa. Men tyvärr så är dom som du påpekar något brusiga vid förstorning. Optiken är på 10X och då får man räkna med lite defekter, i alla fall för dom pengarna. Hade kameran kostat mera så hade jag klagat mera. Men vad får man för styva 4000 med 10X zoom och systemkamerakänsla.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 17:22

Smaken är olika. Personligen köper jag hellre en kompakt, robust kamera av stål som tar bra bilder och som alltid kan hänga med i jackfickan än en stor och klumpig kamera som tar gryniga bilder och som rätt ofta får stanna hemma.

Kolla testbilderna igen. Fujifilm FinePix S5000 tar dåliga bilder i jämförelse med de kameror som nämndes ovan till exempel.

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 17:38
Citat:

Fujifilm FinePix S5000 tar dåliga bilder i jämförelse med de kameror som nämndes ovan till exempel.

Alltså låt mig klargöra, jag personligen skulle ALDRIG köpa en kamera som FinePix S5000! Men vill man ha en kamera för styva 4000 med AA-batterier, 10x zoom, samt systemkamerakänsla så kanske den kan vara bra?

Du kan inte jämföra dessa kameror rakt av, själv har jag använt mig mycket av Canon Digital Ixus 400 och tycker att den är jättebra i förhållande till sitt format och pris. Men jag skulle aldrig ge mig på en jämförelse mellan Canon Digital Ixus 400 och Fujifilm FinePix S5000, dom spelar inte i samma division så att säga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 18:15

Men nog gör de väl det eftersom de ligger i samma prisklass? Fujifilm FinePix S5000 tar (åtminstone om man ser till testbilderna) betydligt sämre bilder än mindre och smidigare kameror till ungefär samma pris, plus eller minus några hundralappar, och då måste man väl säga att FinePix S5000 är ett dåligt köp?

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 18:41
Citat:

Men nog gör de väl det eftersom de ligger i samma prisklass?

Jo samma prisklass, men inte samma konstruktionstanke. Fuji har prioriterat zoomen och "systemkameradesignen". Dessa konstruktionslösningar kostar pengar, det hela handlar om vad du som presumtiv konsument väljer att prioritera. Något som är bra för dig kanske är helt kass för någon annan? Själv väljer jag vidvinkel före tele, kvalitet före smäckighet, litenhet före klumpighet, bra färgbalans före stort antal megapixlar.

Eller som en dansk korvförsäljare utryckte saken när jag frågade vilken pølse som var bäst: Smaken är som baken, fast på danska då... (Skorra lite för effekten)

Senast redigerat 2003-08-26 19:44

Helt ointressant är den inte, S5000. Även om bildkvalitén inte är den allra bästa så kompenseras det en bit av att den enligt Cyberphoto är riktigt bra på att fokusera även i dåligt ljus. Det innebär färre bilder förlorade på felfokusering. Som konkurrent till Z1 ska den så klart beaktas. Olympus 720 är en annan konkurrent i prisklassen.

Och nu upptäckte jag att även Kodak har en superzoomare, Kodak DX6490. 4 Mpix, 10x zoom. Tunga saker, men Kodak är inget toppnamn i digitalfotobranschen, mer på HP-nivå, så jag tvivlar på att man ska satsa på dem. Bra pris förstås.

Det känns verkligen som om trenden just nu är häftig zoom, en nisch som Olympus nästan haft för sej själva, i alla fall i de lite lägre prisnivåerna. Själv skulle jag vilja ha fler kameror som är inte jättestora men har ljusstark optik. Det är väl bara Canons G-serie och Olympus 5050 som är i den nischen.

Enda nyheten från Olympus just nu är C5000Z, som ser alldeles ovanligt ointressant ut. Fast 750 är ju fortfarande ganska ny.

• Oregistrerad
  • 2003-09-03 22:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Det känns verkligen som om trenden just nu är häftig zoom

Njäää, tycker nog att "trenden just nu" är vidvinkel. Något som jag verkligen har väntat på hos digitalkamerorna. Fast bäst är om man kunde få bägge i samma kamera med bibehållen optisk kvalitet och ljusstyrka. Heh, jag tror på tomten också...

Skall du köpa en kamera med mycket zoom så är nog mitt tips den "utgående" Sony DSC-F717. En mycket bra kamera som man just nu kan köpa för låga 7056:- med moms. Synd att den bara tar Memory Stick, fast det uppvägs av marknadens bästa batteri och en mycket god optisk kvalitet. Här...

Jomen nog är "superzoom" en tydlig trend faktiskt. Själv hoppas jag optisk stabilisering kommer att komma i allt fler superzoomkameror.

Vidvinkel är väl knappast nåt som någon har som säljargument? På vissa kameror kan du köpa till det, men det är allt jag kan se det som, ett tillval. Hur många kameror efter Kodak DC280 är mer vidvinkliga än de har tele?

Adrian: Ja, där slog du huvudet på spiken! Nu får vi en våg av superzoom, sedan följs den upp av kameror med stabilisering. Usch, vad man än köper kommer det att kännas mossigt om två år, eller ett.

Nåt som jag som ren spekulation kan tänka mej som komplement till superzoomarna är riktigt små kameror med rejäla ljusinsläpp, att även de små kamerorna blir "objektiv med en gnutt kameraelektronik påhakat". Till och med på en Ixus 400 är objektivet en relativt liten del av kameran. Med biffigare optik (och matchande sensor så klart) så kan pyttekamerorna antagligen lyfta sina prestanda en bra bit. (Ja, jag vet att de bästa, som Ixus, redan är extremt bra för sin storlek, men inte klår de G-serien och liknande?)

Haha, nu fick jag svar på tal. Olympus nya 5600 är just vidvinklig. I mitt tycke en komplett ointressant kamera, för det är väl bättre att köpa en vettig kamera med vidvinkeladapter, väl? Fast den som vill ha extrem vidvinkel kanske ska köpa konverter till 5060 och få riktigt extremt?

Nåt som slår mej med utbudet är att det på sistone dykt upp billiga kameror med rejäla objektiv, men bara superzoomare (Minolta Z1, Fuji S5000, Olympus 740), inga som satsar på rejält objektiv för att få bra ljusstyrka, bra bilder i dåligt ljus och lägre brus.

Superzoom är väl en trend, men var är ljusstyrkan? Minoltas S414 har visserligen ett rejält objektiv som påstås vara ljusstarkt, men ger det nåt? Och den är ganska ensam i sin klass. Är bildkvaliteten sekundär under 5000 kronor?

Bevaka tråden