Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Haha, nu fick jag svar på tal. Olympus nya 5600 är just vidvinklig. I mitt tycke en komplett ointressant kamera, för det är väl bättre att köpa en vettig kamera med vidvinkeladapter, väl?
Det börjar dyka upp en hel del prosumerkameror med vidvinkel. Vidvinkeladapter kan aldrig ersätta en riktig vidvinklig optik. Det är ungefär som att jämföra VPC med en riktig PC. Det fungerar hyfsat, men i det långa loppet så är det knappt användbart. Vidvinkel brukar (oftast) uppskattas av fotografer med mera vana, medans konsumentsegmentet brukar gilla biffiga "tele-zoomar". Givetvis så är det en smakfråga, själv så väljer jag hellre en bra vidvinkel före en extrem tele-zoom. Ännu hellre så ser jag en optik som klarar bägge på ett hyfsat sätt. Men som sagt, det är ytterst svårt att få till en optik av bra kvalitet om man både skall ha extrem vidvinkel och tele. Sony DSC-F828 med Carl Zeiss T* optik verkar riktigt lovande, synd att testbilderna uppvisar så mycket brus. Men det är knappast optikens fel.
Nikon CoolPix 5400 5,8-24 vilket motsvarar 28-116mm på 35mm kamera
Minolta DiMAGE A1 7,2-50,8mm, motsvarar 28-200mm på 35mm kamera.
Sony CyberShot DSC-F828 Carl Zeiss T* motsvarar 28 - 200mm på 35mm kamera.
Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom 5,7-22,9 motsvarar 27-110mm på 35mm kamera