Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumma Canon och Minolta!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Haha, nu fick jag svar på tal. Olympus nya 5600 är just vidvinklig. I mitt tycke en komplett ointressant kamera, för det är väl bättre att köpa en vettig kamera med vidvinkeladapter, väl?

Det börjar dyka upp en hel del prosumerkameror med vidvinkel. Vidvinkeladapter kan aldrig ersätta en riktig vidvinklig optik. Det är ungefär som att jämföra VPC med en riktig PC. Det fungerar hyfsat, men i det långa loppet så är det knappt användbart. Vidvinkel brukar (oftast) uppskattas av fotografer med mera vana, medans konsumentsegmentet brukar gilla biffiga "tele-zoomar". Givetvis så är det en smakfråga, själv så väljer jag hellre en bra vidvinkel före en extrem tele-zoom. Ännu hellre så ser jag en optik som klarar bägge på ett hyfsat sätt. Men som sagt, det är ytterst svårt att få till en optik av bra kvalitet om man både skall ha extrem vidvinkel och tele. Sony DSC-F828 med Carl Zeiss T* optik verkar riktigt lovande, synd att testbilderna uppvisar så mycket brus. Men det är knappast optikens fel.

Nikon CoolPix 5400 5,8-24 vilket motsvarar 28-116mm på 35mm kamera

Minolta DiMAGE A1 7,2-50,8mm, motsvarar 28-200mm på 35mm kamera.

Sony CyberShot DSC-F828 Carl Zeiss T* motsvarar 28 - 200mm på 35mm kamera.

Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom 5,7-22,9 motsvarar 27-110mm på 35mm kamera

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 21:59

Jag tycker att man har mer användning av en bra, skarp, raktecknande vidvinkeloptik än av en zoom. Om jag skulle vilja hålla på telefoto skulle jag i alla fall inte använda sådana här leksakskameror.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag tycker att man har mer användning av en bra, skarp, raktecknande vidvinkeloptik än av en zoom. Om jag skulle vilja hålla på telefoto skulle jag i alla fall inte använda sådana här leksakskameror.

Sådana här vilka då? De halvsmå digitala med rejäl zoom börjar bli väldigt bra. Lite lila kanter kommer man inte alltid undan (det gör man väl inte på de stora heller, eller gör man det?), men bilderna är användbara och det är väl det viktiga?

Jag saknar nästan aldrig vidvinklighet, men väl tilltagen zoom ger en massa frihet, speciellt utomhus. Det är bara på enstaka töntiga partybilder där man skulle velat få in en halvfull person till på samma bild som jag kan sakna det, och det känns inte som en så viktig tillämpning. Vad har ni vidvinkel till?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 15:42

Optiken på hobbykamerorna duger inte för professionell användning. Det blir ingen riktig snärt i bilderna, ingen riktig skärpa eller briljans. Men det är sant att även en Canon 1D i händerna på en klåpare kan ge sämre bilder än en fickkamera för 5 000 kr.

Citat:

Vad har ni vidvinkel till?

Ingen som kan svara på den frågan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 23:22
Citat:

Vad har ni vidvinkel till?

Hus.

Tex.

OK, jag ramlade på vidvinkelbehov i förrgår. Hur plåtar man ett helt band i logen? Lite vidvinkel gör det lättare. Då hade en gnutta mindre tele mot en gnutta mer vidvinkel (som A1, om jag läste rätt) varit ett rimligt byte.

Citat:

Öppna en dagstidning. Leta reda på en intervju/ett porträtt med/av någon person där fotot är taget i personens miljö. Så gott som alltid ur ett vidvinkelperspektiv snett underifrån för att få lite stuns i bilden samtidigt som man får med miljön personen verkar i men väldigt pyttigt och långt bort, så att den blir av sekundär art.

Hur kul skulle en bild på en lokförare tagen från 2 meter med en aning tele vara? Ta en bild på henne, eller honom, med vidvinkel i lite "konstig" vinkel där tåget personen kör i kul komposition men ändå inte så att det tar över bilden och man har en intressant bild!

Kolla deras leveranstider också!

Har väntat på ett Canon normalobjektiv sedan juni. Inga besked stämmer.

När man frågar dem (Canon) något får man bara svävande svar.

Jag är normalt sett en Canon-fantast men nu börjar även mitt tålamod tryta.:(

En fråga på ämnet vidvinkel (när jag nu ångrat mej och håller med om att det är bra att ha tämligen ofta): Någon (sex punkter, hur man nu uttalar det) tyckte att det inte alls duger med konverter. Varför? Tappar man ljusstyrka, får man mer distorsion...?

Skulle tro att man får extremt mkt sämre bild. Fast å andra sidan kanske inte det märks i de lägre Mpixelklasserna... Antagligen får man ganska så tung distorsion as well...

Måste ju finnas en anledning till att vidvinkelobjektiv till systemkameror är svindyra, och inte bara består av en vidvinkellins framför ett normalobjektiv...

Men varför skulle det bli sämre? Det är ju bara en lins till! Rätt placerad och av god kvalitet så inser jag inte att man skulle få andra fel än vinjettering.

En adapter riskerar kanske att sitta lite oprecist. Det skulle kanske kosta lite skärpa i delar av bilden.

Men jag gissar bara. Det vore kul att höra från nån som verkligen använder en adapter.

Bevaka tråden