Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magnet stör skärmen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • örebro
  • 2011-01-22 15:37

Hej!

Ny här på forumet och även rätt ny på Mac.

För ett tag sen satt jag och surfade runt lite med Macen i knät och på vänster arm hade jag ett armband med magnetlås på.
Jag strekte vänsterarmen efter någon av tangenterna uppe i högra hörnet så att magnetlåset
hamnar över vänstra nedre hörnet, då skärmen plöttslig svartna. Av ren reflex drar jag bort armarna från datorn och bilden kommer tilbaks. (skärmen var svart i kanske en sekund).

Blev väldigt förvånad och undrar nu om något i dator kan ha tagit skada av denna händelse?

//Ludde

Nej, datorn har knappast tagit någon skada.

Det som hände är lätt att förklara, även om det inte är uppenbart:

Som du säkert redan märkt går datorn i vila om du fäller ihop locket. Det sker genom att det sitter en magnet i locket som påverkar en sensor i bottendelen.

När du förde ditt armband över det området så trodde helt enkelt din dator att du hade fällt ihop locket och att det var dags att gå i vila.

Däremot så är det dumt att ha kraftliga magneter i närheten av elektronik i allmänhet, och i närheten av hårddiskar i synnerhet.

• Medlem
  • örebro
  • 2011-01-22 15:58

okej vad bra

Bara för att det kan vara intressant, var sitter magneten i locket? var sitter sensorn i botten?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-01-22 16:41

På min svarta macbook sitter sensorn till vänster i nedre vänstra delen av tangentbordet. Jag har haft en mycket svag magnet liggandes där när datorn haft extern skärm. För att den interna skärmen ska förbli svart när jag väcker datorn men locket är öppet för maximal ventilation.

• Medlem
  • örebro
  • 2011-01-22 16:46

okej tack för svar

1
Bevaka tråden