Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirus på Mac?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-08-25 14:02

Jag är ganska ny switcher. Jag har dock kommit så långt att jag förstått att det är betydligt mindre risk för virus med Mac ,
men kan man verkligen vara utan antivirus program?

Har någon något antivirus program att rekommendera?
Finns det någon gammal tråd i ämet?

Ändrat - stavfel

Senast redigerat 2003-08-26 14:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 14:07

Javisst, om man har Macar i nätverk tillsammans med Windows-datorer. Macarna kan ju vara bärare av Windows-virus och -maskar utan att själva infekteras eller påverkas ett smack av dem. Norton AntiVirus eller Virex är bra. Men annars behövs det inga antivirusprogram på Macen.

• Medlem
  • 2003-08-25 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Javisst, om man har Macar i nätverk tillsammans med Windows-datorer. Macarna kan ju vara bärare av Windows-virus och -maskar utan att själva infekteras eller påverkas ett smack av dem. Norton AntiVirus eller Virex är bra.

- men om man inte har den i nätverk? Behövs det då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 14:13

Nä.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-25 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av =BC=
- men om man inte har den i nätverk? Behövs det då?

Tveksamt.
Det som kan hända är att du får en fil från någon PC-användare som är infekterad, och sedan ger den till en annan PC-användare som inte har antivirusskydd, och den användaren blir i sin tur infekterad. Själv är det väldigt liten risk att du drabbas. Jag har lekt med Macar sen -93 nån gång, och haft Internet-uppkoppling sen -97 tror jag det är, och har haft virus en gång. Då var det i MacOS 7, som inte är i närheten av lika säkert som MacOS X.
Så chansen att bli drabbad är inte allt för stor...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Så chansen att bli drabbad är inte allt för stor...

Risken menar du väl?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-25 14:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Risken menar du väl?

Nej, jag menar chansen, att bli drabbad av virus på Mac är ju nästan lika stort som att vinna 25.000 i månaden i 25 år på Triss!

Hehe, jo, självklart menar jag risken...

Jag köper trisslotter, men jag har inte något virusskydd alls. Jag har kört mac sedan 91 och det var väl där nånstans i System 7-tiden som jag drabbades av virus senast. Och då var det ett helt ofarligt virus som spred sig i filsystemet eller nåt sånt.

Nostalgi är att tänka på Disinfectant!

• Medlem
  • 2003-08-25 16:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Nostalgi är att tänka på Disinfectant!

Hahaha! Roligt att du nämner Disinfectant, för det har jag faktiskt behövt använda en gång för läänge sedan. Den tog bort ett virus som skapade ett systemtillägg som hette 666 (iaf var det så jag såg det) och inte gick att ta bort från datorn. Men mer än så skadades inte min dator

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 21:06

Har haft ett virus. Tror det var -94. Döpte om min hårddisk till Trent Subaro eller något liknande. Togs effektivt bort med Disinfectant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 21:29

Min mamma råkede en gång ut för ett Word-virus (Mac OS 8) som ändrade alla word-symboler till mallsymboler.
Viruset spreds över nätverket så att alla fick samma effekt. Minns inte hur de fick bort det, men det var inte så svårt tror jag.

Så man kan ju sammanfatta allt med att de enda virus som finns till Mac är till Mac OS Classic och de är ovanliga och ganska snälla.

Ändring: Stavfel

Jag har installerat Norton Antivirus men har stängt av funktionen Auto Protect (som ju tar en del prestanda av datorn). När Stuffit Expander packar upp filer så skickas de till Norton för undersökning.

Det är absolut inget 100%-igt skydd men det är allt som behövs i ett mac-only-nätverk. Den dagen det rapporteras om ett macvirus så är det bara att aktivera AutoProtect i menyn. Jag har förmodligen bytt yrke innan...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-25 21:58

Jag tycker du ska skita i virusprogram på Macen.Lite rock´n´roll ska man ha här i livet.

Själv använder jag aldrig tandtråd,

• Oregistrerad
  • 2003-08-25 22:06

Har aldrig haft virus sedan sys6.0.7 Förvisso var det ju inte internet då *skratt* men man släpade ju disketter från överallt (och laddade ner som en galning via GU och gophernet)... Desinfektant var ju bra men kan aldrig påminna mig att det varken varnade elelr hittade något... Fans väl något virex oxå men det varnade ju alltid för allt... rena löjjan...
Tror inte virus är så farligt om man bara är lite vaksam med vad man installerar och sådär... och det är väl egentligen inte virus (för de skall väl komma in osynligt och jäklas lite skojjigt...)

Men jag vet nog fan hur kul det är med peze - allt sedan bootsektorvirus i dos och framåt... för att inte tala om den produktiva tid som försvinner i virusscanningar och sådär...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 22:12

Glömde bort mitt gamla jobb där vi hade stora problem med marcovirus som kom från kunder och sammarbetspartners som använde Windows. Fick tjata mig blå för att vi skulle köpa in Antivirus till den avdelninegn som var drabbad.

Precis som det tidigare sagts så kan det vara bra att ha ett antivirus-program just för att de kan spridas vidare genom Macen utan att för den skull infektera Mac-systemet. Speciellt om man skickar filer fram och tillbaka med Windows-användare.

När jag gick på högskolan (mdh) hade jag nästan alltid ett makrovirus i Word-filer som skapats på skolans PC-datorer. Ett tag fick jag "tvätta" filer åt folk som inte ville stoppa in en diskett som varit i plugget i sin hemma-dator.

• Oregistrerad
  • 2003-08-25 22:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Ett tag fick jag "tvätta" filer åt folk som inte ville stoppa in en diskett som varit i plugget i sin hemma-dator.

Kunde inte folk stänga av "kör makro automatiskt"?

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-25 22:48

Kan kanske vara bra att ha ett litet virusskydd för framtiden.
Vem vet, macen kanske ökar sina marknadsandelar, och då kanske virusmakarna hänger på.:mad:

Eller så dillar jag bara

/ E

Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Kan kanske vara bra att ha ett litet virusskydd för framtiden.
Vem vet, macen kanske ökar sina marknadsandelar, och då kanske virusmakarna hänger på.:mad:

Eller så dillar jag bara

/ E

Jag har faktiskt gjort ett litet räkneexempel i helgen som gick. Lite spekulation på det här med marknadsandelar och virusproblematiken.

Vi antar att Apple har 3% av marknaden.
Ponera att de ökar sina marknadsandelar med 10% per år.
Hur lång tid tar det då att nå 10% av den totala marknaden?
Svar: 13 år

Hur lång tid tar det att nå 20% av den totala marknaden?
Svar: 33 år

Detta är ju räknat på en linjär kurva med 10% ökning. En plattform som får lite luft under vingarna kanske kan knapra andelar efter en mer exponentiell kurva som skulle snabba på det hela, men tiden blir ändå oändligt lång med datormått mätt. På 8-10 år hinner vi byta både system och hårdvara flera gånger så vem vet hur det ser ut då.

En följdfråga är vilken procentsats som utgör en kritisk massa för virusprogrammerare? 10% kanske fortfarande är för fjuttigt för att bry sig om?

Vi sitter rätt säkert skulle jag vilja påstå.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-26 10:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Vi sitter rätt säkert skulle jag vilja påstå.

Det låter tryggt Anders (O.B.S! ingen ironi)
Det är dessutom bökigare att få till ett bra virus till u*ix.
Fråga: Macen hade väl ungefär 5-10% marknadsandelar för 10-12 år sedan?
Och då fanns det en del virus vill jag minnas.

/ E

• Medlem
  • 2003-08-26 12:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Den tog bort ett virus som skapade ett systemtillägg som hette 666 (iaf var det så jag såg det) och inte gick att ta bort från datorn.

ett virus som heter så bör få ligga kvar av princip! Heaven and Hell! (nu saknar jag de rockande smiliesarna)

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-26 13:06

Om du använder Office-program, Word el Excel så kan de drabbas av makrovirus!

Skaffa i s f antivirus. F ö så får du Virex(?) om du skaffar ett .Mac-konto (1000 kr/år).

• Medlem
  • 2003-08-26 14:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Jag tycker du ska skita i virusprogram på Macen.Lite rock´n´roll ska man ha här i livet.

Själv använder jag aldrig tandtråd,

Så efter att ha bytt till MAC finns äntligen ett område där man kan ha fritt utbyte, utan risk för virus.

JAg tror jag avvaltar med virus program, har inga problem med mitt Office paket så pengarna får gå till något gott flytande istället.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-26 16:05

Men skaffa gärna en bra brandvägg!

Om du har bredband. En hårdvarurouter samt ev ett program dessutom. Jag får ständigt en massa anrop till min Netgear FR114.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-27 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Det låter tryggt Anders (O.B.S! ingen ironi)
Det är dessutom bökigare att få till ett bra virus till u*ix.
Fråga: Macen hade väl ungefär 5-10% marknadsandelar för 10-12 år sedan?
Och då fanns det en del virus vill jag minnas.

/ E

Men för 10-12 år sedan fanns inte Mac OS X och, som du själv säger, det är svårare att göra virus till *nix.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-27 22:54

Nu vill jag inte vara en Tjalle Tvärvigg men jag hävdar ändå följande:

- Se alltid till att ha brandvägg

- Skaffa antivirus, har man .mac har man Virex gratis som tidigare nämnts.

- Se alltid till att installera säkerhetsuppdateringarna. Direkt.

Bara för att det idag inte finns skadlig kod innebär detta inte att plattformen är helt säker framöver. Man kan tänka sig scenario där man tar fram skadlig kod där man kanske siktar på LINUX eller UNIX men som även skulle kunna tänkas funka på Macen som bieffekt.

Vi ser ju hur man försöker bygga in så många varianter som möjligt, det är fullt möjligt att man bygger in grejer som försöker köra mot kända sårbarheter även i LINUX eller UNIX. Kanske man bygger in en liten modul som kollar vilket operativ man hamnat på och därefter börjar testa kända sårbarheter på just den plattformen.

Visst är det bökigare på LINUX eller OS X men det är inte omöjligt. Förhandsgranskning av mail innebär att det går att köra kod där också...

Med den fart som Virex uppdaterar sina dat-filer är det ändå inget vidare skydd. Jag fick två virusfiler med mejl idag, och Virex kände inte igen nåt. Jag testade på pc:n, och där högg f-secureprogrammet direkt. Netsky.
Kanske är lika bra att avinstallera det där skräpet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 00:16
Ursprungligen av safir:

Nu vill jag inte vara en Tjalle Tvärvigg men jag hävdar ändå följande:
...
Visst är det bökigare på LINUX eller OS X men det är inte omöjligt. Förhandsgranskning av mail innebär att det går att köra kod där också...

Det är något som programutvecklarna väljer, och i fallet med mail går det inte att köra kod.

Apple har skilt på användaren (även administratören) och root-kontot vilket begränsar den skada ett virus kan göra. Unix kräver att executable-biten är på för att en godtycklig fil ska kunna köras, inte bara att den har en viss ändelse. Apples program har inga autostartande makrofunktioner med privilegier att läsa/skriva filer, etc. Listan kan göras lång på osmarta designval gjorda av Microsoft som öppnar för virus.

Men, som du säger, det är inte omöjligt. Det är inte heller bara marknadsandelens "förtjänst" att Mac OS X har få virus - det är ett säkrare system.

OM man nu inte vill använda ett anti-virusprogram så bör man se till att filtrera all inkommande post. Det blir ofta ganska snabbt kännt typ sufix på misstänkta bilagor så man får väl uppdatera detta manuellt. I en diskussion för kanske 1 år sedan så såg mitt filter ut så här:

Utdrag från jobbets Intranät:
(Där finns bara W2000Pro)

Nytt e-postvirus
(2004-03-02)

Ett nytt virus vid namn Netsky sprids just nu med våldsam fart via Internet/e-post. Ärenderaden av infekterade meddelanden som skickas av viruset kan vara en av följande:

Re: Document
Re: Re: Document
Re: Re: Thanks!
Re: Thanks!
Re: Your document
Re: Here is the document
Re: Your picture
Re: Re: Message
Re: Hi
Re: Hello
Re: Re: Re: Your document
Re: Here
Re: Your music
Re: Your software
Re: Approved
Re: Details
Re: Excel file
Re: Word file
Re: My details
Re: Your details
Re: Your bill
Re: Your text
Re: Your archive
Re: Your letter
Re: Your product
Re: Your website

Jag fick en bilaga med ändelsen .pif som dock var bortfiltrerad och ersatt med en textfil med info. Dessa kan ju ställa till ett litet helvete på en PC, så tack för brandväggen!

Som Macägare så kan det räcka med att låta bli att skicka vidare skumma bilagor. Macen i sig drabbas aldrig, (peppar, peppar...)
Runt 1997 så avveckalde man Mac och införde PC på företaget. Det ledde till att många Macar agerade värdar för macrovirus i nätverket. Så i ett blandat nätverk bör man nog ha viruskontroll. I ett regelrätt Macnätverk så skulle jag nöja mig med att kolla just word och excelfiler innan de går ut till andra.

Bevaka tråden