Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirus på Mac?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 13:30

Jag förstår fortfarande inte varför man ska antivirus och brandvägg till macen.
Problemet med vidarespridning av virus kan ju avhjälpas genom att man helt enkelt inte skickar vidare skumma bilagor.
Om det skulle komma ett virus till macen så kommer väl ändå inte antivirusprogrammen hjälpa förrän utvecklaren har uppdaterat programmet?
Vad som gäller brandväggen så hänger jag inte med där heller.. Visst, man får attacker men de är ju ämnade för windowsdatorer. Jag har webbdelning på och när jag läser httpd-loggen så finns en hel massa attacker registrerade. Ingen ämnad för en mac os-dator. Är man rädd att hanteringen av attackerna drar en massa prestanda så får man väl skaffa en brandvägg då.
Snälla, skräm upp mig om du kan!

Ursprungligen av mikotekniko:

Jag förstår fortfarande inte varför man ska antivirus och brandvägg till macen.
Problemet med vidarespridning av virus kan ju avhjälpas genom att man helt enkelt inte skickar vidare skumma bilagor.
Om det skulle komma ett virus till macen så kommer väl ändå inte antivirusprogrammen hjälpa förrän utvecklaren har uppdaterat programmet?
Vad som gäller brandväggen så hänger jag inte med där heller.. Visst, man får attacker men de är ju ämnade för windowsdatorer. Jag har webbdelning på och när jag läser httpd-loggen så finns en hel massa attacker registrerade. Ingen ämnad för en mac os-dator. Är man rädd att hanteringen av attackerna drar en massa prestanda så får man väl skaffa en brandvägg då.
Snälla, skräm upp mig om du kan!

Hemma har jag brandväggen öppen. Ibland trillar det in så exefiler men jag kunde inte bry mig mindre!

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 17:11
Ursprungligen av Svante S:

Hemma har jag brandväggen öppen. Ibland trillar det in så exefiler men jag kunde inte bry mig mindre!

Trillar det in exe-filer i din dator? Hur då om jag får fråga?

Trillar det in exe-filer i din dator? Hur då om jag får fråga?

Måste jag kommentera det?
En del sajter gör det. Misstänker att det är s.k. spyware som på en PC vill skicka upp reklamfönster så fort Explorer är aktivt eller så är nåt script för att omdirigera modem. Har inte brytt mig så mycket mer än att jag är glad att jag har Mac.

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 17:54

Måste jag kommentera det?
En del sajter gör det. Misstänker att det är s.k. spyware som på en PC vill skicka upp reklamfönster så fort Explorer är aktivt eller så är nåt script för att omdirigera modem. Har inte brytt mig så mycket mer än att jag är glad att jag har Mac.

Du råkar alltså ladda ner filer när du är ute och surfar?

Du kanske inte riktigt förstår: de laddas ner automatiskt när en sida öppnas. Inte helt obekant företeelse :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 19:15

Du kanske inte riktigt förstår: de laddas ner automatiskt när en sida öppnas. Inte helt obekant företeelse :rolleyes:

Kör du explorer?

Ursprungligen av Pär:

Kör du explorer?

På jobbet. Men det är ju Windoze där...

Programvara förbestämd. Påtvingat.

Senast redigerat 2004-03-02 19:44
  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 21:26

Jag trodde att det krävdes mer än att bara surfa på in på en sida för att bli modemkapad. Hur startar programmet?

Jag trodde att det krävdes mer än att bara surfa på in på en sida för att bli modemkapad. Hur startar programmet?

Nu blev det överkurs, för Windows är inte mitt område men någon form av autostart av .exe-filer, alternativt så får man klicka OK i någon ruta, vilket kan vara lätt gjort om man samtidigt blir bombad av andra popupfönster... typ

Hört talas om modemkapare?

När man hittar en exe-fil på skrivbordet så kan man inte annat än dra på smilbanden. Tur man kör Mac liksom...

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 18:32
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hört talas om modemkapare?

När man hittar en exe-fil på skrivbordet så kan man inte annat än dra på smilbanden. Tur man kör Mac liksom...

Ja det har jag men jag har då aldrig hittat en exe-fil på skrivbordet.

• Medlem
  • 2004-03-02 18:56

Ja det har jag men jag har då aldrig hittat en exe-fil på skrivbordet.

Jag har misslyckats med det också... hur kan en fil laddas ned utan att man märker det, och framförallt; vilken knäppgök lägger upp en sån sida? Man måste kanske surfa efter pörr?

Ursprungligen av stfm:

Jag har misslyckats med det också... hur kan en fil laddas ned utan att man märker det, och framförallt; vilken knäppgök lägger upp en sån sida? Man måste kanske surfa efter pörr?

Såja, bara för att ni klarat er så behöver ni inte vara så ... "tuffa"...
Spyware på Internet är inget nytt. Har då och då fått det på windowsburken på jobbet. "Bara" popupfönster med reklam tack och lov, men det har inte varit så lätt att hitta det lilla programmet ibland windows djungel av filer, plus att det saggar ner allt.

Det är inget man för hand laddar ner, men som sagt; det är skönt att det inte finns nåt på macen, peppar peppar.

P-sajter; jo det finns nog där också.

Ursprungligen av stfm:

När sidan besöks så laddas filen ner. Precis samma princip gäller på sidor där man vill ladda hem shareware och liknande filer. Du kanske har sett texten "Filen laddas ner automatiskt. Om inget händer så klicka på...". Om du tar bort den här hjälptexten så har du en sida som bara laddar ner en fil utan att säga ett knyst.

Vissa webbläsare tar fram nedladdningsfönstret när en nedladdning startar men så har inte varit fallet med tidigare versioner av bl a Safari. Med bredband går det ju dessutom på 12 sekunder att dra ner en megabyte så det är snabbt gjort. Det är nog inte bara pron-sidor som har modemkapare men det är nog sidor med diskutabelt innehåll kan man nog säga. Hur man hamnar på dessa kan skilja sig men oftast får man nog nån "kul" länk via chat eller mail.

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 02:39

När sidan besöks så laddas filen ner. Precis samma princip gäller på sidor där man vill ladda hem shareware och liknande filer. Du kanske har sett texten "Filen laddas ner automatiskt. Om inget händer så klicka på...". Om du tar bort den här hjälptexten så har du en sida som bara laddar ner en fil utan att säga ett knyst.

Vissa webbläsare tar fram nedladdningsfönstret när en nedladdning startar men så har inte varit fallet med tidigare versioner av bl a Safari. Med bredband går det ju dessutom på 12 sekunder att dra ner en megabyte så det är snabbt gjort. Det är nog inte bara pron-sidor som har modemkapare men det är nog sidor med diskutabelt innehåll kan man nog säga. Hur man hamnar på dessa kan skilja sig men oftast får man nog nån "kul" länk via chat eller mail.

Ok, där har vi nerladdningen klar. Man måste alltså gå in på en elak sida för att det ska ske. Men sen då? Måste man inte köra programmet manuellt?

Ok, där har vi nerladdningen klar. Man måste alltså gå in på en elak sida för att det ska ske. Men sen då? Måste man inte köra programmet manuellt?

Det där får du ta med Bill Gates...

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 15:03

Det där får du ta med Bill Gates...

Jag får nog skriva en komihåg-lapp för alla de saker jag ska ta upp med honom...

• Medlem
  • 2004-03-02 22:27
Ursprungligen av stfm:

Nej, man behöver inte smurfa efter porr. Ibland räcker det med att stava fel i webbadressen, t.ex. www.mcdonald.se

• Medlem
  • 2004-03-02 23:16

Brandvägg är nödvändigt med bredband och pc...
Var tvungen att köra utan brandvägg när strömdosan till en d-link dog. Hade precis formaterat hd och lagt in w2k. Innan jag hann hämta service-pack och antivirus var jag smittad... på fyra minuter blankt!
Drog igång min gamla mac och hämtade hem det jag behövde samtidigt som jag ominstallerade pc:n.

Hade en massa problem på en mac på en reklambyrå för en fyra år sedan då en maskin alltid blev så seg på eftermiddagen - visade sig vara ett virus som sakta men säkert slöade ner maskinen. Efter en omstart var den pigg igen. Var lite jobbigt när vi insåg att viruset fanns på alla backuper det senaste året - blev att sanera och bränna om alla skivor med jobb.

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 04:39

Antivirus proggs är omständiga, dyra, fula och framförallt är de totalt meningslösa.

kännetecknande för ett framgångsrikt virus är att de utnyttjar människors okunskap (alt. dumhet, brist på omdömme..) och inte så mycket i att det utnyttjar svagheter i systemen. Så länge folk faktiskt klickar på dessa idiotiska mailbilagor kommer problemen inte att försvinna.

Det enda macvirus jag hört talas om är sevendust och det var tämligen harmlöst vill jag minnas, var väl ca tio årsedan nu ...

Ursprungligen av dot:

Antivirus proggs är omständiga, dyra, fula och framförallt är de totalt meningslösa.

kännetecknande för ett framgångsrikt virus är att de utnyttjar människors okunskap (alt. dumhet, brist på omdömme..) och inte så mycket i att det utnyttjar svagheter i systemen. Så länge folk faktiskt klickar på dessa idiotiska mailbilagor kommer problemen inte att försvinna.

Det enda macvirus jag hört talas om är sevendust och det var tämligen harmlöst vill jag minnas, var väl ca tio årsedan nu ...

Det är inte så konstigt att jag har Mac hemma. Virusskiten är bara ett av många skäl till att inte ha PC.
Nu sitter jag på jobbet och IT-killen var precis förbi och rensade upp. Mycket riktigt så hade jag spyware som laddats ner och självinstallerats i systemet.
Det funkar precis som ett virus bara det att funktionen är att slänga upp reklamfönster i tid och otid när explorer är igång.

Jag fick in det när jag sökte ett företag och stavade adressen fel. Jag kom då till en för mig okänd söksida och det var då skiten dök in i systemet. Det har inte med okunskap att göra, än mindre med mailbilagor.

Nu är det rensat och jag har Ad-aware installerat på Pezeburken.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-03 14:29

Visst är det svårare att skriva ett virus för UNIX (OS X) men att ta det som intäkt för att det aldrig kommer att ske är naivt. Brandvägg borde alla ha aktiverat, det kostar ju inget. Eller också tycker ni som förespråkar att man ska skita i att skydda sig att det inte gör något om någon tar över er maskin och gör nåt kul med. Visst är det svårare med Macen men att tro att alla Mac-användare skulle vara godhjärtade är lika naivt. trots allt poppar ett antal säkerhetsblottor upp även på Mac-sidan. Någon duktig Mac-användare skulle kunna få för sig att testa lite.....
Hur många har slagit till inloggningsfunktionen i OS X? Bara en sån sak kan ju bespara en hel del problem.

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 15:01
Ursprungligen av safir:

Visst är det svårare att skriva ett virus för UNIX (OS X) men att ta det som intäkt för att det aldrig kommer att ske är naivt. Brandvägg borde alla ha aktiverat, det kostar ju inget. Eller också tycker ni som förespråkar att man ska skita i att skydda sig att det inte gör något om någon tar över er maskin och gör nåt kul med. Visst är det svårare med Macen men att tro att alla Mac-användare skulle vara godhjärtade är lika naivt. trots allt poppar ett antal säkerhetsblottor upp även på Mac-sidan. Någon duktig Mac-användare skulle kunna få för sig att testa lite.....
Hur många har slagit till inloggningsfunktionen i OS X? Bara en sån sak kan ju bespara en hel del problem.

Jag tror att det kommer komma ett virus till os x. Jag tror även att när det väl kommer så hjälper inte antivirusprogrammen ändå förrän de har släppt en uppdatering. Vid det laget har det säkert kommit andra lösningar för att skydda sig.
Visst, man kan ha den inbyggda brandväggen aktiverad om man känner sig osäker men frågan är vad det tjänar till som det ser ut idag.
Att som macanvändare ha betalat för nortons antivirus och brandvägg de senaste 5 åren har ganska säkert varit pengar i sjön.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 18:47

Jag tror att det kommer komma ett virus till os x. Jag tror även att när det väl kommer så hjälper inte antivirusprogrammen ändå förrän de har släppt en uppdatering. Att som macanvändare ha betalat för nortons antivirus och brandvägg de senaste 5 åren har ganska säkert varit pengar i sjön.

Riktigt!
Ska jag betala för ett antivirusprogram till min virusfria mac så vill jag vara skyddad från oupptäckta virus - för de är det enda hotet mot en OS X-mac i nuläget.
Den här artikeln på vmyths.com menar att sådana program finns och fungerar bra. Idén är ju inte helt ny heller - är det någon som minns GateKeeper?

Citat:

When the Melissa virus struck on 26.March.1999, Network Associates never once went offline. They never delayed a single email to their employees. Network Associates didn't release an update for their antivirus software until the wee hours of 29.March, yet they still automatically identified & quarantined all of the infected Melissa attachments sent to their employees' email addresses.
...
Network Associates uses their own antivirus technology as a matter of corporate policy. Ask yourself: how could they automatically identify & quarantine a virus when their own products couldn't detect it?

Answer: Network Associates uses a more-powerful antivirus technology than they sell to the public. So does Symantec. Sophos and Kaspersky Labs almost certainly do, too. They've used it for years. They could sell much better antivirus software if the public wanted to buy it ... but there's the rub.

Det finns alltså bättre antivirusprogram än vad de stora företagen säljer idag, och att köpa dagens produkter (typ Norton Antivirus) till macen är att spola ner pengarna i toaletten.

Särskilt eftersom det är en monokultur; använder du ett av de tre vanligaste antivirusprogrammen kan du vara säker på att virusprogrammerarna har testat sin kreation mot ditt antivirusprogram, och inte gett sig förrän det slipper igenom. Antivirus är ett område där "mainstream"-valet är ett direkt korkat val. Vill du ha det som de flesta har så får du också det som de flesta får: virusinfektion

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 13:56
Ursprungligen av safir:

... Brandvägg borde alla ha aktiverat, det kostar ju inget...

Har både den igång och little snitch. Blir bredband här snart och jag undrar bara om man har en switch med ett IP till datorn. Hur ser min adress ut på nätet och vilket IP skickar jag ut. Datorns från switchen eller leverantörens IP?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-04 07:52

Det där resonemanget är bara giltigt om du är den förste av användarna som drabbas av ett nytt virus. Annars ordnar de större antivirusföretagen motmedel mot nya upptäckta (allvarliga) virus inom loppet av timmar eller högst en dag. Historien har visat att de flesta virus dyker upp initialt i NordAmerika eller Sydostasien vilket ger en viss tid här att hinna uppdatera sitt skydd innan angreppet kommer. Nu varierar tiden som olika skadliga koder sprids, men en skadlig kod för OS X lär föröka sig mycket långsammare än skadliga koder på PC då populationen är så mycket mindre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 15:40
Ursprungligen av safir:

Det där resonemanget är bara giltigt om du är den förste av användarna som drabbas av ett nytt virus. Annars ordnar de större antivirusföretagen motmedel mot nya upptäckta (allvarliga) virus inom loppet av timmar eller högst en dag. Historien har visat att de flesta virus dyker upp initialt i NordAmerika eller Sydostasien vilket ger en viss tid här att hinna uppdatera sitt skydd innan angreppet kommer. Nu varierar tiden som olika skadliga koder sprids, men en skadlig kod för OS X lär föröka sig mycket långsammare än skadliga koder på PC då populationen är så mycket mindre.

Visst, och ditt resonemang är bara giltigt om du tycker det är OK att du måste abonnera på en antivirusprodukt.
"Smarta" antivirusprogram kräver inte konstant uppdatering, och kan därför köpas som vilken programvara som helst. Men vad tjänar du resp. företagen mest pengar på?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-05 07:58
Ursprungligen av arru:

Visst, och ditt resonemang är bara giltigt om du tycker det är OK att du måste abonnera på en antivirusprodukt.
"Smarta" antivirusprogram kräver inte konstant uppdatering, och kan därför köpas som vilken programvara som helst. Men vad tjänar du resp. företagen mest pengar på?

"Smarta" antivirusprogram har visat sig vara tämligen "osmarta". Det funkar helt enkelt inte så bra som en del programvarutillverkare vill påskina. Det mest effektiva är att använda en leverantör som är snabb på att uppdatera sitt virusskydd och som automatiskt uppdateras. En sådan leverantör kan också initialt gå ut och göra en rekommendation om ev. tjänster som ska blockeras till dess ett skydd är utvecklat.

ja, jag tycker att priset för ett antivirusskydd är värt kostnaden. Att få sin dator hackad eller formaterad känns som en klart jobbigare situation. Vi Mac-användare får inte bli så godtrogna att vi står helt utan skyddsåtgärder, skulle vi hamna i ett sånt läge riskerar vi att bli måltavla istället den dagen Microsoft lyckas täta sin säkerhet. Brandväggen finns ju med i operativet så det behövs ju endast antivirus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 15:53
Ursprungligen av safir:

"Smarta" antivirusprogram har visat sig vara tämligen "osmarta". Det funkar helt enkelt inte så bra som en del programvarutillverkare vill påskina. Det mest effektiva är att använda en leverantör som är snabb på att uppdatera sitt virusskydd och som automatiskt uppdateras. En sådan leverantör kan också initialt gå ut och göra en rekommendation om ev. tjänster som ska blockeras till dess ett skydd är utvecklat.

De som finns på marknaden, ja. Vad artikeln jag refererade menar är ju att antivirusföretagen själva undviker attacker på något sätt. Och jag tror inte att de har hundratals supersmarta personer som sitter och läser igenom all nätverkstrafik. Jag tror att de använder programvara jag.

Eller så kanske de kör Mac internt

Bevaka tråden