Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sortera en lista?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-02-22 07:27

Jag samlar data i en lista och vill sortera denna till en ny eller till samma lista på något sätt, tex alfabetiskt.
Jag vill har {"A-B", "C", "A", "B"} men vill använda listan ibland i bokstavsordning och ibland i ordning efter hur många tecken varje post innehåller.
Bokstavsordning går ju att fippla till, men jag vet inte hur man gör enklast.
Den andra går också att fippla till, men jag vill gärna ha så tight kod det går.

Det där är mer komplicerat än det kan tyckas vid en första anblick.

Dels har sortering i sig en del svårigheter i form av "collation", numrerisk vs alfabetisk sortering etc. och dels är det inte bara sortering du vill göra, utan sortering och _gruppering_

Men, här är tre alternativ, i den ordniing jag tror passar dig bäst (möjligtvis ska 1 och 2 byta plats)

1) do shell script "sort [dina options din data]"
How to use "sort -k" - The UNIX and Linux Forums

2) sortlist, i Satimage osax

3) Använd databasen SQlite, som bundlas med Mac OS X och som tillåter skapande, manipulerande och urval av data on the fly, vilket innebär att du använder vanliga SQL-satser för allt du vill göra

Finns mycket info, men den initiala tröskeln är inte obetydlig. Finns också de som gjort hjälpmedel som förenklar, t.ex. här

Accessing Sqlite3 using AppleScript

Saker man inte ska göra
* Använda gamla "bubble sort"-rutiner etc. som du hittar på nätet
* Använda Apples "Database Events" (som är en wrapper kring SQlite, men stympad på ett sätt som gör den mycket begränsad)

  • Medlem
  • 2011-02-23 16:36

Tackar!

1
Bevaka tråden