Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 12:42

Är det någon som känner till hur Finder och sidofältet "Platser" fungerar (inte fungerar) i Lion? Jag tänker på mappar från volymer som inte är lokala, det funkar ju inte speciellt konsekvent i nuvarande och tidigare OS X versioner.

Ursprungligen av Fred!:

Va? WAN nämndes ju specifikt i inlägget jag länkade till. Men airdrop använder inte ens tcp/ip vad jag har förstått.

Om det är sant att AirDrop inte använder TCP/IP, kan Apple alltid bygga en brygga som bryggar över dessa två överföringsmetoder. Kan Apple bygga en Rosetta emulator, kan de säkert även klara av att bygga en sådan brygga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 13:27
Ursprungligen av The Real Viking:

Om det är sant att AirDrop inte använder TCP/IP ...

Får nog ta tillbaka det där, har för mig att jag läst/hört att man använder Bonjour för att "upptäcka" datorer med Airdrop i sin närhet. Verkar troligast faktiskt.

Skulle inte förvåna mig om AirDrop på sikt ersätter fildelning… en metod att föra över stora såväl som små filer oavsett överföringsmetod.
Skall AirDrop kunna framgångsrikt ersätta fildelning måste den även kunna implementeras i Windows och Linux.

Om man vidareutvecklar metodiken:
- Är sändaren & mottagaren tillgängliga inom Bonjour? Om Ja, kopiera filerna, om nej gå vidare till nästa steg.
- Är sändaren & mottagaren tillgängliga via WAN? Om Ja, kopiera filerna, om nej gå vidare till nästa steg.
- Är sändaren & mottagaren tillgängliga via Adhoc? Om Ja, kopiera filerna.

Allt detta skulle kunna vara fullständigt transparent. Användaren märker ingen skillnad i sättet att föra över filer. MEN en vit lista är ett måste om AirDrop går utanför LAN, annars blir det allvarliga säkerhetsproblem…

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-13 14:32
Ursprungligen av The Real Viking:

MEN en vit lista är ett måste om AirDrop går utanför LAN, annars blir det allvarliga säkerhetsproblem…

Varför skulle det innebära säkerhetsproblem när man ändå måste bekräfta att man vill ta emot filer på andra sidan?

Ursprungligen av kainen:

Varför skulle det innebära säkerhetsproblem när man ändå måste bekräfta att man vill ta emot filer på andra sidan?

Jag kanske överdrev en smula, men låt oss säga att ute på nätet kanske 30 st spammare skulle försöka skicka dig en fil samtidigt. Då får man klicka nej 30 gånger och i irritationen blir det lätt att man klickar fel… dessutom skulle det nog bli problem att projicera miljontals användare i AirDrop fönstret och råkar skicka till fel användare…

En vit lista skulle även skydda dig mot en 'jobbig' medarbetare när du använder Adhoc eller LAN…

Ni som hänvisar till Fildelning (standardtricket) har missat poängen. Nästan ingen Macare idag har en susning om hur man kör/ställer in Fildelning. Det är därför Apple hela tiden försöker göra saker löjligt enkelt och intuitivt och helst utan "inställningar". Hänsvisar man alltid till Fildelning så kan man ju undra varför AirDrop finns över huvud taget. Hur ofta är det ett gäng Macar i samma rum och inget Internet? Och då Internet alltid är där...varför inte skyffla via Internet som vanligt? DropBox etc?
AirDrop skulle kunna bli en grej som gör att alla dessa Macare som aldrig skyfflat en fil via ett nätverk kommer att börja skyffla filer. Man måste bara öppna upp AirDrop även för routern i rummet. Och fixa ett notationstrick. Annars är AirDrop en paranetes som kommer att användas i mycket, mycket liten utsträckning. En bagatell. En fis.
Ni som hela tiden hänvisar till Fildelning har inte Apple i ryggen. Dom håller inte med er i Cupertino.

jag kan berätta att prestandan i AirDrop är god - mycket god. Det slulle kunna bli ett fenomenalt sätt att fildela lokalt för ALLA - även den där tunga majoriteten som inte kan något om datorer och nät - dom där som Apple älskar och satsar på.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ni som hänvisar till fildelning har missat poängen. Nästan ingen Macare idag har en susning om hur man kör/ställer in fildelning. Det är därför Apple hela tiden försöker göra sker löjligt enkelt. Hänsvisar man alltid till fildelning så kan man ju undra varför AirDro finns över huvud taget. Hur ofta är det ett gäng Macar i samma rum och inget Internet? Och då...varför inte skyffla via Internet som vanligt? DropBox etc?
AirDrop skulle kunna bli en grej som gör att alla dessa Macare som aldrig skyfflat en fil via ett nätverk kommer att börja skyffla filer. Man måste bara öppna upp AirDrop även för routern i rummet. Och fixa ett notationstrick. Annars är AirDrop en paranetes som kommer att användas i mycket, mycket liten utsträckning. En bagatell. En fis.
Ni som hela tiden hänvisar till fildelning har inte Apple i ryggen. Dom håller inte med er i Cupertino.

Jag ser tvärtom en många användningsområden för Air-Drop. Det är inte alltid man har tillgång till ett nätverk (publika hotspots går mig veterligen inte att dela filer över annat än över internet?). Tänk dig valfri allmän plats där två människor sitter och ska dela filer på någon gig var... Upp med airdropen och skicka....

Sitta och grejja med sladdar är något man vill komma bort ifrån. Jag tror att Apple ligger steget före. Airdrop lär växa när det blir snabbare trådlösa kort i datorerna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-13 14:53

En enklare lösning isf är... nu vill jag ta emot en fil så jag är synlig i 1min från och med nu...

Ursprungligen av kainen:

En enklare lösning isf är... nu vill jag ta emot en fil så jag är synlig i 1min från och med nu...

Synlig i hela världen? Antingen har man vitlista/inloggning och obegränsad räckvidd (det vanliga idag) eller så har man helt okonfigurerat med två användare som samtidigt bestämmer sig för att skicka/ta emot men då måste man av praktiska och säkerhetsskäl starkt begränsa räckvidden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-14 07:18
Ursprungligen av ace4711:

Synlig i hela världen? Antingen har man vitlista/inloggning och obegränsad räckvidd (det vanliga idag) eller så har man helt okonfigurerat med två användare som samtidigt bestämmer sig för att skicka/ta emot men då måste man av praktiska och säkerhetsskäl starkt begränsa räckvidden.

Jag har aldrig snackat om hela världen. Jag har snackat om lokala datorer, som ligger antingen nära varandra via wifi eller sitter ihopkopplade med ethernet på samma nätverk. Inget annat.

Men det spelar ju ingen roll eg eftersom det bara är som jag vill ha det, inte som Apple skapat det... får se om / när de gör några ändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 15:00

Kan ha missat något men finns inte den här funktionen, ungefär, i iChat? Visst, man måste öppna iChat och dra igång Bonjour men rätt många har ju redan ett iChat-konto.

Ursprungligen av acke:

Kan ha missat något men finns inte den här funktionen, ungefär, i iChat? Visst, man måste öppna iChat och dra igång Bonjour men rätt många har ju redan ett iChat-konto.

Jag tror de flesta "average users" inte har en aning om vad bonjour är

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 18:44

Det börjar närma sig, nya rykten. UK Mac App Store blir först med släppet inatt.

Jag tycker dock det verkar konstigt om de inte släpper samtidigt i alla länder.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-13 20:02
Ursprungligen av stile:

Det börjar närma sig, nya rykten. UK Mac App Store blir först med släppet inatt.

Jag tycker dock det verkar konstigt om de inte släpper samtidigt i alla länder.

Det står 01 AM, dvs midnatt för CET. Så i Europa midnatt och kanske överallt den tiden? Eftermiddag på andra sidan Atlanten.

En annan intressant sak är ju att de verkligen sätter sin bandbredd på prov om några hundra tusen laddar en 4GB (eller hur stor den kommer bli) fil samtidigt.

Ursprungligen av knappen:

En annan intressant sak är ju att de verkligen sätter sin bandbredd på prov om några hundra tusen laddar en 4GB (eller hur stor den kommer bli) fil samtidigt.

Nä, Apple (precis som flesta andra) använder Akamai för distribution av sina filer samt bilder på sina hemsidor etc.

Ursprungligen av knappen:

Det står 01 AM, dvs midnatt för CET.

01 AM i UK är inte detsamma som midnatt CET. Du räknar på fel håll.

01 UK = 02 CET

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-13 22:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

01 AM i UK är inte detsamma som midnatt CET. Du räknar på fel håll.

01 UK = 02 CET

Du har rätt, mitt fel.
Den som lever får se helt enkelt.

Ursprungligen av knappen:

En annan intressant sak är ju att de verkligen sätter sin bandbredd på prov om några hundra tusen laddar en 4GB (eller hur stor den kommer bli) fil samtidigt.

Jag tror det ligger på iCloud. en vansinnigt stor serverstation med bandbredd som vi dödliga bara kan drömma om...

Ska bli intressant vad jag själv kommer upp i. Apples servrar brukar vara toksnabba.
Har precis fått 200 Mbit

Nejdå, ingen enskild server på en plats klarar sådant här - eller snarare så klarar inte internet sådant här om trettiofemtusen autobahns går till kostigen. Som keptang säger; man hyr gräddfil an Akamai - dom speglar filerna till servrar runt hela globen. Släpps Lion imorgon så ligger det redan på massor av servrar runt globen - redo. När man tankar hem så tankar man från server inte allt för långt borta.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Jag tror det ligger på iCloud. en vansinnigt stor serverstation med bandbredd som vi dödliga bara kan drömma om...

Ska bli intressant vad jag själv kommer upp i. Apples servrar brukar vara toksnabba.
Har precis fått 200 Mbit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 22:14

Men hörrni, aldrig i livet att Mac OS X 10.7 släppt utanför USA först.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-14 01:36

Hoppas det brakar loss om c:a 25 minuter nu

Klockan är 02.00 AM och Lion har ännu inte släppts i Mac App Store. Återstår att se om det bara är tiderna som inte är synkroniserade, eller om källan är felaktig.

Edit: 5 minuter senare - ingenting.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-14 02:13


Får hoppas på att det är någon tidsdiff eller liknande som ställer till det (så att säga), och att det inte var fel gissat på datumet.
Nu blir det nog till att sova lite.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-14 06:28

Ingen av de här experterna verkar ha rätt, någon gång måste ju onekligen någon träffa rätt.

Jag tror det släppas ikväll istället

Det finns ingen anledning att köpa/ladda ned Lion samma dag som det släpps, utan mycket klokare att vänta några dagar, gärna ett år.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Det finns ingen anledning att köpa/ladda ned Lion samma dag som det släpps,

Du glömde två ord i din mening:
Det finns ingen anledning för mig att köpa/ladda ned Lion samma dag som det släpps,

Inte om man vill ha iCloud. Då är det i allra högsta grad intelligent att ladda ner Lion.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Det finns ingen anledning att köpa/ladda ned Lion samma dag som det släpps, utan mycket klokare att vänta några dagar, gärna ett år.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Det finns ingen anledning att köpa/ladda ned Lion samma dag som det släpps, utan mycket klokare att vänta några dagar, gärna ett år.

Det finns ingen anledning för mig att vänta mer än högst 12 sekunder att uppdatera efter att det släpps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-14 11:36
Ursprungligen av andersmacnilsson:

Det finns ingen anledning att köpa/ladda ned Lion samma dag som det släpps, utan mycket klokare att vänta några dagar, gärna ett år.

Hej, håller med om ett par dagar eller tills Mac OS X 10.7.1 släpps men ett år? Kan du utveckla det mer?

Bevaka tråden