Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF med "lucktext"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Det är sent och jag har för mycket att göra.

En kund (vi kan kalla honom för "Pappa")

har köpt in en finfin färglaser och vill ha lite valuta för pengarna, dvs snabbt printa lite saker som skulle annars måste vänta på att gå till tryck. tex en liten broshyr. (vikt A4)

Då vill man åxå passa på att "customiza" i den. Antingen gör jag det själv, men helst vill dom kunna ändra vissa saker, (siffror, några namn, etc)

Har för mig att jag sett PDF:er med textrutor i samma stil som den ruta jag skriver detta i.. har jag drömt.

Ni som sitter med tex Illustrator och jobbar hela dagarna: kan man använda Variable-funktionen i Illustrator till en sån här grej?

Eller nått i indesign?

• Medlem
  • 2003-08-27 00:58

Du har inte drömt, RSV bl a använder sådana.

Jag tror bara att det går att ändra saker som står i fält, och fälten blir ju även synliga vid utskrift. Indesign borde rimligen ha möjlighet att göra slika PDF:er, åtminstone via tillägg, men annars används nog Acrobat.

Om man har fullversionen av Acrobat, så går det ju att editera texten direkt...

Några olika sätt att lösa ditt problem:

1. Med fulla versionen av Adobe Acrobat (alltså inte gratisprogrammet Reader) så finns ett formulärverktyg. Med det kan du i en PDF-fil rita upp textrutor, knappar, kryssrutor, radioknappar och få en massa saker att hända (gå till sida, URL, spela upp film, ljud, öppna dokument, skicka formuläret till adress på internet mm), förutom att du kan sätta typsnitt och storlek på texten.

2. Ändra filen in originalprogrammet och skapa eventuellt en ny PDF istället.

3. Skapa ny fil i Illustrator/Indesign och lämna plats för de bitar som du lägger till med formulärverktygen i Adobe Acrobat.

4. Investera i en Print On Demand-lösning där kunden i ett webbgränssnitt kan skapa en trycksak (visitkort, brevpapper, broschyr i olika storlekar) i form av en PDF-fil och sedan skicka den till tryck direkt. Vi råkar precis ha byggt klart en sådan lösning och är för tillfället, vad vi vet i alla fall, det enda företag i världen som kan skapa högupplösta PDF-filer med Lasso. Så nu fick jag skryta lite.

Lycka till!

/Ola

stfm har rätt. Med fulla versionen av Acrobat kan man med textverktyget ändra texter och spara filen.

Men vad formulärverktyget erbjuder utöver detta är att du kan lägga en textruta i en PDF-fil (själva rutan kan göras osynlig) på valfri plats och skicka den filen till en användare som endast har Reader och sedan kan den användaren klicka i rutan, fylla i sin text och skriva ut.

Skillanden mellan fulla versionen och Readern är att ägaren av den fulla versionen kan fylla i ett formulär och spara filen och så finns informationen kvar när den öppnas på nytt, men den som bara har Reader måste fylla i allt på nytt varje gång.

Så det är alltså nästan samma sak men inte riktigt.

/Ola

• Medlem
  • 2003-08-27 01:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Men vad formulärverktyget erbjuder utöver detta är att du kan lägga en textruta i en PDF-fil (själva rutan kan göras osynlig) på valfri plats och skicka den filen till en användare som endast har Reader och sedan kan den användaren klicka i rutan, fylla i sin text och skriva ut./Ola

Går det även att få den osynliga rutan att ha variabel bredd, så att text flödar runt den? Jag vet inte själv, men jag har svårt att föreställa mig det. Det kan ju lätt upplevas lite taffligt i en trycksak annars.

Man kan ställa in en textruta skapad med "Form tool" som "Multiline". Valfritt typsnitt mm. Den flödar alltså.

Tänk på att lösa rätt problem. Om det är full kontroll över design man vill ha - använd Illustrator, Freehand, InDesign, Quark Express. Om det är lite möjligheter att pilla på saker utan full kontroll men till ett lågt pris: Adobe Acrobat.

/Ola

tack för alla svar! klockrent!

nu har jag lite kött på benen.

grymt.

1
Bevaka tråden