Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvarofel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur söker man igenom sin B/W 350 för hårdvarofel?
Efter bytt nätaggregat på grund av en kortslutning har datorn inte gjort annat än frusit. Framförallt då man via, usb, firewire eller ethernet har laddat ner eller upp stora filer. Systemet är ominstallerat ett 10-tal gånger och alla mjukvarofelkällor är uteslutna. Allt som återstår är en hårdvarokoll som kostar multi och kanske inte leder någon vart. Om någon anser sig vara mac-hårdvaroguru var så god och svara. Den som undrar är en god vän till mig som behöver hjälp.

"hårdvaruguru"...tja, om nätdelen har smällt så kanske det bästa är att testa maskinen genom att plocka ur minnen först. Ett trasigt cache minne brukar kunna ge EXAKT de symptom du beskriver, men också vanliga minnen. Jag gissar att de kan ha fått sig en omgång när nätdelen byttes... Självklart måste ni också testa att resetta moderkortet genom att hålla ned den lilla röda knappen i minst 10 sek. Ta ut backupbatteriet innan reset. Jag vet inte hur cachen sitter på en blåvit g3;a men det är min första gissning - ta ut det (om det går) och prova att köra utan - uppstår samma problem? Sätt i så fall tillbaka Cachen och ta ut alla minneskapslar - utom orginal, prova att byta minneskapslar och boota om mellan varven. Jag har haft samma fel på en powercomputing, och då var det cachen som var trasig...

Lycka till!

MVH Mattias

(PS Detta är vad man enkelt kan göra själv utan att det kostar något. Annars kanske ni kan klaga på att problemet uppståt efter lagning? Det ligger ju nära till hands och misstänka att något med spänningen har slagit ut vitala delar av datorn - men sikta på cache och minnen - i regel är det ju livstidsgaranti på dessa DS)

Tack. Korta följdfrågor bara. Cacheminnen går de att köpa? Även om man har livstidsgaranti på dem måste man ha ett att bya med för att se om det funkar, eller hur? Orginal ramminne får man väl också ta bort antar jag? HD, kan den orsaka dessa problem.
Mvh Ola

Det går att köpa cache minnen, men om jag inte minns helt fel kan du starta datorn utan cacheminne - du kan i alla fall prova. Minneskapslar MÅSTE du dock ha i, annars kan du inte starta upp datorn och därmed heller inte undersöka den. Se till att det finns i alla fall ett minne i datorn (jag utgår ifrån att du har flera??), annars blir det ju svårt att felsöka det. Hör efter på forum i så fall om någon kan hjälpa dig. Annars är 128MB ram helt nytt väldigt billigt, och det kan du ju behålla om det visar sig att dina övriga minnen också är hela. Skulle det möjligen vara cache minnet som är trasigt så behöver du beställa det (helst ifrån en återförsäljare som vet vad detta handlar om), och det brukade vara dyrt, i alla fall förr i världen... Vet ej hur det är nu.....

MVH mattias

Just det, ett par saker till, är det en "Western Digital Caviar" HD? Jag är alltid misstänksam mot de hårddiskarna, men det b-o-r-d-e inte vara hd;n eftersom det är regelbundna systemfel. Min nästa gissning är ett datavirus av MBDF a eller b typ, men jag föreställer mig att ni verkligen kollat det noga också?? Tänk också på att ett kostnadsförslag inte brukar kosta mer än ca 500 ifrån en reparatör - de har dessutom verktyg ifrån Apple för att undersöka just datorns hårdvara. En sådan CD är egentligen det du behöver mest av allt, men det är för det mesta ett verktyg som Auktoriserade AppleCenters håller hårt i....

MVH mattias

Livstidsgaranti på minne av nått slag från apple = nej, ett år endast, dessutom har g3 inte något löstagbart cache minne, varåpå du kan utesluta detta. Annars kan du gå till nån åf och beta tt få köpa en kopia av apples hårdvaru test program som numera följer med varje ny maskin.

/Johan

1
Bevaka tråden