Min gamla MacBook Pro har varit med om mycket, bucklig och dan, tappat i golvet, "pitting", knakar lite i skärm och gångjärn, men går trots allt som en klocka.

Senaste månaderna har dock en av (eller ev båda) fläktarna börjat föra ett kolossalt oväsen, verkligen helt öronbedövande stundtals. Om ni tänker er ett ylande ljud parat med ett slags "slammer", som om något tar i någon stans, och det omisskänneliga ljudet av ett lager som håller på skära ihop:

IIIIIII-KA-TJUGGA-TJUGGA-TJUGGA-IIIII-KA-KA-KA-KA-TJUGGA-TJUGGA-TJUGGA

Typ så :). Att köpa nya fläktar är inte värt det, den är för gammal och pengarna går inte att på något sätt få igen, och eftersom den redan är inne på sitt 5:e (sic!), japp, that's right, femte, batteri och jag dessutom redan uppgraderat hårddisken så tänker jag inte lägga ett öre på den utan istället köra slut på den och sen skaffa en ny.

Även om jag haft isär den många gånger vid det här laget (hårddiskbyte, rikta upp chassi efter tapp i betongtrappa etc.) så är jag inte rädd för att ha isär den, men just fläktarna och hur de sitter är inte jättefestligt, och såna brukar också vara svåra att komma åt själva lagret på.

Anyways, efter att ha suttit i ett jätteviktigt möte igår och varit tvungen att återigen ursäkta mig för det oväsen den för tänkte jag att jag måste ta tjuren vid hornen.

Sagt och gjort, fram med finmekanikmejslarna och ett förstoringsglas. Det bökiga är att fläktarna sitter liksom tejpade både för att hålla fast kablar, sluta tätt mot luftkanalerna och under lite kablar som måste tas lös från moderkort, via förbaskat små kontakter.

När jag väl fick lös dem så gick det iaf bra att tvinga av fläktbladen och till sist komma åt lagerbanan, kind of, åtminstone se ändarna på dem. Jag hade tänkt mig använda symaskinsolja, för den är tunn och har en förmåga att via kapillärkrafterna leta sig in i även de minsta springor, men hittade inte den och tog en paraffinolja istället, som är lite tjockare.

Döm om min förvåning när jag väl hade monterat ihop allt och operationen faktiskt hade lyckats!

Tamigtusan, men den är i stort sett lika tyst igen som när den var ny!

Tänkte dela med mig av det, om det är fler än jag som hamnar i en liknande situation.