Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT's Rapport sågar iOS

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-30 09:36

I Rapport zappee, det var dom det gällde inte random bloggare på internet?

• Medlem
  • 2011-03-30 09:50

Att just iPhone får utstå en del beror förstås på att det är en hypad produkt som fått ett otroligt genomslag, väldigt många har en, många användare är "normala användare", dvs sådana som inte vet att en telefon ens kan ha säkerhetsluckor osv. Om Android hade haft samma normerande roll skulle det säkert granskas hårdare i bredare nyhetsrapportering.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-30 20:10
Ursprungligen av MatsOlov:

I Rapport zappee, det var dom det gällde inte random bloggare på internet?

Nej, Windows har aldrig tagits upp i Rapport.

https://svt.se/2.22620/1.1289717/allvarlig_sakerhetsbrist_i_windows&lid=aldreNyheter_275209&lpos=rubrik_1289717
Säkerhetshål i Windows åtgärdat - rapport | svt.se
Allvarliga säkerhetsproblem i Windows - rapport | svt.se
Stuxnet - datasystemens atombomb - rapport | svt.se
Varning för säkerhetsrisker i Windows - Arkiv | svt.se

o.s.v.

Charlie Miller är heller ingen random bloggare.

Sluta göra bort dig.

Ursprungligen av zappee:

Charlie Miller är heller ingen random bloggare.

Nej, det är ju "The Mac Hacker". Hans korståg mot Apple är väl känt.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-30 23:34
Ursprungligen av akerstrom:

Nej, det är ju "The Mac Hacker". Hans korståg mot Apple är väl känt.

Uppenbarligen det enklaste.

Ursprungligen av zappee:

Uppenbarligen det enklaste.

Njae, du kan vara ganska säker på att Charlie Miller har en annan uppfattning än du om vad en utmaning är. Det är inte för inte som de flesta bergsklättrare väljer Mount Everest och inte står och köar vid Årstabacken...

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-31 08:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - om man startar en app som har detta "hål" i ett WiFi-nät som andra också har tillgång till - t.ex. ett café - och surfar mot en specifik hemsida - och just då i samma nät/rum så sitter boven och kan då "ta över" luren.
Min vanliga sannolikhetskalkylering - som jag gör dagligen tusen gånger (t.ex. gå över gatan, handla på nätet, snusa, etc, etc) - gör att jag inte ligger sömnlös. Risken är så liten och skadan så obetydlig - jämfört med livet i övrigt - att jag känner mig helt lugn. Absolut lugn.

Om du nu ansluter till öppna nätverk på ett café är det nog större risk att din trafik avlyssnas.

Ursprungligen av akerstrom:

Njae, du kan vara ganska säker på att Charlie Miller har en annan uppfattning än du om vad en utmaning är. Det är inte för inte som de flesta bergsklättrare väljer Mount Everest och inte står och köar vid Årstabacken...

Eftersom han skriver så själv så får jag lita på det.

Ursprungligen av zappee:

Eftersom han skriver så själv så får jag lita på det.

Ja, och det enkla i det hela är förstås att få folk att trycka på knappen "Please hack me".

Så - om man startar en app som har detta "hål" i ett WiFi-nät som andra också har tillgång till - t.ex. ett café - och surfar mot en specifik hemsida - och just då i samma nät/rum så sitter boven och kan då "ta över" luren.
Min vanliga sannolikhetskalkylering - som jag gör dagligen tusen gånger (t.ex. gå över gatan, handla på nätet, snusa, etc, etc) - gör att jag inte ligger sömnlös. Risken är så liten och skadan så obetydlig - jämfört med livet i övrigt - att jag känner mig helt lugn. Absolut lugn.

Att på ett kritiskt sätt granska ett populärt fenomen ligger i journalistikens uppdrag –.det är helt enkelt precis det journalister ska ägna sig åt! Enstaka kritiska inslag/artiklar är helt normalt –.precis som det ska vara!

Det är bara om det över tid framkommer ett mönster där ENBART negativa aspekter framhålls, där jämförelser aldrig sker, eller görs på ett missvisande sätt som det finns skäl att misstänka att det finns en dold agenda.

Ett tydligt exempel i den grenen är tidningen Expressens "rapportering" om Mona Sahlin under valrörelsen, där studier i efterhand på ett närmast övertydligt sätt visat hur tidningen nästan uteslutande rapporterade nästan uteslutande negativt och på ett långt mer kritiskt sätt än alla andra partiledare.

Detta exempel ger jag inte för att leda in diskussionen på annat spår (tvärtom), utan för att illustrera att sånt alldeles klart kan förekomma.

Däremot kan jag inte se något alls i den stilen när det gäller Apple/iOS. Jämfört med t.ex. Microsoft behandlas Apple med silkesvantar.

En rak fråga:
Har Rapport helt fel i sin... rapportering om säkerhetsbristerna? Det borde väl vara lätt att testa? Har någon gjort det?

Om de har rätt är det väl helt... rätt att de belyser/kritiserar detta?!

Precis som Windows tidigare fått samma behandling.

Ursprungligen av theplague:

En rak fråga:
Har Rapport helt fel i sin... rapportering om säkerhetsbristerna? Det borde väl vara lätt att testa? Har någon gjort det?

Om de har rätt är det väl helt... rätt att de belyser/kritiserar detta?!

Precis som Windows tidigare fått samma behandling.

Jag tror inte invändningen mot inslaget beror på sanningshalten i sig. Ett påstående kan vara sant, men ändå brista i objektivitet etc.

• Medlem
  • 2011-03-31 10:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror inte invändningen mot inslaget beror på sanningshalten i sig. Ett påstående kan vara sant, men ändå brista i objektivitet etc.

Exakt! Plus att en sanning kan antyda rena lögner:
"I dag kom min kollega nykter till jobbet."

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ursprungligen av Baron:

Exakt! Plus att en sanning kan antyda rena lögner:
"I dag kom min kollega nykter till jobbet."

Jag är med på vad ni säger. Därför undrade jag om nån kan beskriva hur allvarlig risk felet man belyste innebär?
Om det är en risk att folk drabbas av intrång som kan ta information eller skada telefonen på annat vis så är det helt rätt att de belyser problemet. Då har det inget med saklighet att göra.

Det är det som är kruxet; ingen - förutom dom som ringt upp Rapport och visar säkerhetshålet - verkar veta eller ha kunskap att ens göra en analys :-D. Så - reportrar/redaktion - som givetvis inte har en susning om sådana här avancerade saker - kan bara singla slant om dom tror det eller inte. Det vanliga förfarandet - när det gäller all journalistik - är att man kollar källan/påståendet med ännu en källa/påstående. Det skiter man i flagrant när det gäler sådant här. Det är DET som gör att jag baxnar - det är ju ändå Rapport vi snackar om - inte en tabloid. Dom körde också SÄPO-chefens påstående att även en avstängd mobiltelefon kan användas som avlyssningsbugg :-D. Helt okritiskt. Jag fattar inte varför dom falerar så extremt när det gäller teknik. Om dom inte kan dubbelkolla källor så får dom väl ge fan i att köra nyheten - eller åtminstone tydligt markera att nyheten baseras endast på EN källa och att dom inte haft möjligheter att kontrollera. Rapports integritet och mycket goda rykte som nationell nyhetsförmedlare (en sådan där redaktion som ska informera folket i krig t.ex.) tar allvarlig skada av sådana här klavertramp. Antingen är dom lata eller så har ribban sänkts dramatiskt på Rapport.
Jag tror att hålet finns - det är inte det jag reagerar mot.

Ursprungligen av theplague:

Jag är med på vad ni säger. Därför undrade jag om nån kan beskriva hur allvarlig risk felet man belyste innebär?

Ok, ja det låter illa. De ska ju givetvis testa tesen. Se den med egna ögon.

yepp android är ju så säkert så varför skriva en rapport om det?...

INGET OS är helt säkert. Så, det var ju inte så svårt.

Windows phone är inte ens testat än?

Rapportmakaren ville ha sitt namn i nyheterna - ja det är vad jag får ut av det här.

Ja inför lanseringen av Windows phone så kommer mediatrycket att öka på apple, annat scenario vore naivt. Microsoft erbjöd ju en gång i tiden pengar till proffsbloggarna som skrev positivt om vista.. ett faktum.

Så snurrar världen i dag.

Bevaka tråden