Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide till att rädda vätskeskadad iPhone

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-03 22:20

Kära forum vänner!
Har sökt lite här i forumet och har försökt att hitta någon liknande guide, men utan resultat.
Därför tänkte jag ge dig/er tipsen som får din vattendränkta iPhone att fungera igen.
Det fungerade för min del och vill därför tipsa er om ni har haft samma otur.

Min flickvän hade med sig sin iPhone 3GS in i badrummet. Hon la den på handfatet och drog igång kranen på högsta effekt. På något sätt så råkar hon stöta till iPhonen så att den trillar ner i vasken som nu är fylld med vatten, och det fortsätter rinna vatten ur kranen tills hon reagerar.
Panik utbryter (och jag skojar inte), jag springer in i badrummet och ser vad som hänt. Hon har då plockat upp telefonen ur den vattenfyllda vasken.

Så vad ska man göra nu då? Jo;

Du behöver:
* Verktyget som du fick med din iPhone för att ta ut SIM-kortshållaren
* En torr handuk
* En hårtork/fön
* En plastpåse (3 liters påse)
* Ris (Ja, vanligt ris)

Gör så här:
1.)Börja med att stänga av din iPhone så fort som möjligt.
2.) Plocka ut ditt SIM/microSIM-kort.
3.) Ta en torr handuk och torka iPhonen så gott det går.
4.) Nu tar du fram din hårtork/fön, och fönar telefonen i några minuter (jag fönade nog iPhonen i minst 10 minuter).
5.) Nu lägger du ifrån din telefonen och tar fram en plastpåse och ris. (Jag använde uncle Ben's ris, men det spelar nog ingen roll).
6.) Du placerar nu telefonen i plastpåsen och fyller påsen med ris så du täcker hela iPhonen. Knyt nu en ordentlig knut på plastpåsen.
Snåla inte med ris.
7.) Nu låter du din iPhone ligga orörd över ett lagom varmt element i minst 7 dagar.

Hoppas nu detta hjälper för er också. Om ni har använt er av mina tips, lämna då gärna en kommentar och berätta hur det gick.

Lycka till!

/ Robin Stemark

Senast redigerat 2011-04-04 00:54

Man behöver inte nödvändigtvis ha SIM-tool som följer med iPhone. Det går bra med en säkerhetsnål, ett gem eller annat litet föremål som får plats i det lilla hållet där man trycker ut hållaren för SIM-kortet.

Annars är det ett bra initativ! Vi behöver fler som skriver mindre artiklar, guider och tips i ren allmänhet.

• Medlem
  • International user
  • 2011-04-04 00:00

Det som är väldigt viktigt med en fuktskadad telefon är att man plockar bort batteriet så fort som möjligt så enheten inte är strömsatt. Nu går ju inte det på iPhone så stänga av den är med andra ord det man ska göra först.

Det andra viktiga att tänka på är att den måste torka snabbt (så att inte fukten börjar ge skador) och att den ska vara helt torr innan man startar den igen. Dvs. vänta inte bara 12 timmar eller så utan låt den vara ett bra tag, dvs 5-7 dagar i en torr miljö.

Ris som i tipset ovan är klockrent då ris drar åt sig fukt.

En fuktskadad telefon kan hålla i 1 minut eller i 12 månader. Har fått tillbaka väldigt många telefoner från serviceverkstad när jag arbetade i butik och även sett foton på dessa inuti och sett vad korrosionen gör med kretskort etc.

Bra initiativ.

Morsan tappade sin gamla GF768 i plurret för ett gäng år sedan. Hon fiskade upp den snabbt. Tog loss batteriet och lät den ligga och torka, har ett vagt minne av att det var en hårtork med i bilden direkt också. Den mobil höll så länge att när hon väl köpte ny var det inte för att den var sönder, utan för att hon ville ha en ny.

Har ändrat rubriken i ett försök att göra den mer beskrivande. Trodde själv att du ville sälja en tjänst när jag först läste rubriken...

/Mod

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-04 08:52

Tack för responsen! Uppskattas.
@ Tobias Schelin: Absolut, det har du helt rätt i. Det går lika bra med ett gem, nål eller vad det nu kan vara. Tänkte inte på det själv när jag skrev guiden igår kväll. Bra att du kommenterade detta!
@Capeman: Bra initiativ. Jag kan hålla med om att min rubrik lät väldigt säljande. Men ville bara förmedla mitt tips. Tack!

Kan bara inflika att för mig svider det mer att vara utan min iPhone i 5-7 dagar än att köpa en ny.

Ursprungligen av pmarriott:

Kan bara inflika att för mig svider det mer att vara utan min iPhone i 5-7 dagar än att köpa en ny.

Så kan man ju resonera om man har myckte pengar...

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-04-21 13:55

Jag var riktigt klantig førra veckan och lyckades spilla en mugg med kaffe rakt øver min iPhone 3GS vit 32GB. Skærmen var igång nær det hænde och den blev mørk direkt. Ungefær som att den var på minsta ljusstyrka fast ænnu mørkare. Man såg dock vad som var på skærmen om man anstrængde sig.
Gjorde direkt som man lært sig: stængde av den.
Sen føljde jag din guide Ruub och igår startade jag den igen. Den verkar inte ha tagit någon vidare skada av kaffet och allt fungerar som det ska. MEN, nær jag skulle sætta tillbaka SIM-kortet så visar det sig att slæden inte går helt ner. De sista 2 millimetrarna så ær det tværstopp. Kan inte se något speciellt i facket nær jag lyser i dær heller. Så nu ska jag skicka ivæg den till någon verkstad før att se vad det kan vara som ær fel.

Någon som varit med om något liknande?

Hursomhelst, tack før guiden/tipsen Ruud!

/Kim

Ursprungligen av kim_sv:

Jag var riktigt klantig førra veckan och lyckades spilla en mugg med kaffe rakt øver min iPhone 3GS vit 32GB. Skærmen var igång nær det hænde och den blev mørk direkt. Ungefær som att den var på minsta ljusstyrka fast ænnu mørkare. Man såg dock vad som var på skærmen om man anstrængde sig.
Sen føljde jag din guide Ruub och igår startade jag den igen. Den verkar inte ha tagit någon vidare skada av kaffet och allt fungerar som det ska. MEN, nær jag skulle sætta tillbaka SIM-kortet så visar det sig att slæden inte går helt ner. De sista 2 millimetrarna så ær det tværstopp. Kan inte se något speciellt i facket nær jag lyser i dær heller. Så nu ska jag skicka ivæg den till någon verkstad før att se vad det kan vara som ær fel.

/Kim

Skickar du den till verkstad kommer du få betala pengar bara för felsökningen eftersom det är en fuktskada. Jag skulle antingen försöka "blåsa ur" telefonen eller något med tryckluft. Fungerar inte det hade jag kollat om min hemförsäkring täcker skadan och isåfall använda den.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-27 20:39
Ursprungligen av kim_sv:

/Kim

Kul att du fick igång luren iaf! :)Det kan inte vara så att det är en bit ris som har fastnat?
Återkom om du fick rätt på SIM-kortproblemet.

/ Robin

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-04-21 23:52

Skickar den inte till auktoriserad verkstad då jag vet att de inte kommer röra den pga fuktskadan. Telefonen är snart två år gammal så att ta den på hemförsäkringen känner jag inte riktigt är ett alternativ pga värdeminskningen, inte än i alla fall då det fortfarande finns hopp att laga den billigt...

Tänker skicka den till iphonereservdelar.se eller iphonereparation.se. Båda verkar seriösa och välrenommerade.

Ska prova tryckluften först, gäller att vara försiktig så man inte gör en eventuell skada värre bara.

Tjäna!
Tack för ditt inlägg, hjälpte bra!
Dock är min styvfar så in i h**vete snål så jag fick strunta i riset! - Behövdes inte för den delen heller! Återigen... TACK

1
Bevaka tråden