Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Verkar som om den startar i säkert läge. Det ser ut så och tar tid. Normalt håller man ner Shift-tangenten när man startar för att hamna i säkert läge. Spontant skall datorn inte göra så. Kan vara fel på tangentbordet så att datorn uppfattar det som att du håller ner den tangenten.
Var tvungen att kolla lite. Instruktionerna för om datorn skall starta i säkert lägen finns i NVRAM. Om det inte är fel på tangentbordet kan det vara fel i instruktionerna. Så det enklaste att göra är att återställa NVRAM och se om det hjälper. Du gör det genom att hålla ner P, R, alt & cmd tangenterna och starta om datorn (Görs enklast med högerhanden). Håll dem nere till du hört uppstartljudet ett par tre gånger.
Det är ngt terminalkommando och siffervärden som skall ställas in.
Ställer man om här kan man få funktionen att varenda gång ens dator går i vila så skrivs ram-minnet ut till en fil.
Denna fil är det som datorn bootar ifrån nästa gång.
Just nu hänger jag i krokig arm inne i ett apparatskåp som styr en simbassäng så jag har lite svårt googla: osx hibernate sleep modes
Det som talar emot att det är detta som är problemet är tiden; 5 min är ju en helsjuk boot-tid.