Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sommar, Sommar, Sommar

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-31 19:49

Några bilder från "dagens skörd" tidigare idag...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-03 17:30

Nyligen hemkommen från Lappland och har inte orkat kolla igenom alla bilder än men här kommer en. Landskapet som visade sig när jag öppnade tältet på morgonen för några dagar sedan. Sommar i Sverige!

Alesjaure, Lappland by Joakim Östberg, on Flickr

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-03 19:02
Ursprungligen av joakimo:

Nyligen hemkommen från Lappland och har inte orkat kolla igenom alla bilder än men här kommer en. Landskapet som visade sig när jag öppnade tältet på morgonen för några dagar sedan. Sommar i Sverige!

Alesjaure, Lappland by Joakim Östberg, on Flickr

Schyst bild! Grym kontrast och skärpa. Har du efterbehandlat mycket? Ser på Flickr att du nog måste göra ren sensorn snart (sensordamm i molnpartierna).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-03 19:35
Ursprungligen av dala:

Schyst bild! Grym kontrast och skärpa. Har du efterbehandlat mycket? Ser på Flickr att du nog måste göra ren sensorn snart (sensordamm i molnpartierna).

Kul att du gillar! Jo, jag har märkt att det är dags för rengöring. Förhoppningsvis kan jag ordna smutset på sensorn med blåsbälg och en gnutta tur.
Efterbehandlingen på denna bild är tämligen liten(bilden är ganska nära verkligheten). Det som ändrats är gjort i Lightroom. Clarity har ökats, högdagrar har jag plussat på och även mättnad på det blåa i himlen, det är de stora saker som gjorts.

Kvällsdopp...

En sån utsikt gråter man inte över.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-03 17:46
Ursprungligen av CyberPet:

En sån utsikt gråter man inte över.

Tårar av lycka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-03 19:05

Bilder från semesterresa i Norge.

"Sjöutsikt"

"Krumbukt"

(Nikon D40 och Sigma 10-20/4.5-5.6)

Bara för att det är augusti är ju inte sommaren slut. Så mer bilder tack!

Här kommer några från Storforsen. Personerna på bilden är plastdottern och fästmannen.

Ser att det är fler än undertecknad som använder Sigma 10-20.
Både 3,5:an och den med varierande ljudstyrka är kanonobjektiv.

Ofta har man "millimeterfrossa" och skall ha så mkt teleobjektiv som möjligt.
Gärna 400-600mm. Det blir som att se världen genom en mkt stark kikare....
Det är faktiskt roligare i vidvinkeländen.

Ni som funderar över optikval, vidvinkelzoom is the shit

Tamron har en 12-24 om jag inte minns fel. Tokina en som är lågt prisad.
Nikons egen är svindyr... men bra såklart.

Senast redigerat 2011-08-07 23:17
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-09 07:22
Ursprungligen av Goflorp:

Ser att det är fler än undertecknad som använder Sigma 10-20.

...

Ni som funderar över optikval, vidvinkelzoom is the shit

Kan bara hålla med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-08 19:26

Lite gott och blandat från förra veckan...

Ursprungligen av Reisan:

Lite gott och blandat från förra veckan...

Sista bilden. "Sådan herre, sådan hund."
Helt underbar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-09 00:01
Ursprungligen av CyberPet:

Härliga bilder, Reisan! Gillar porträttet på tjejen och männen i kavaj som verkar fiska bäst!!

Tack, kavajmännen var missplacerade bland alla soldyrkare som ligger på bryggan framför männen. En kul bild.

Ursprungligen av GustafMA:

Reisan, om Öresundsbrobilden: Väntade du in att han flintskallen skulle sätta sig upp och bild en rolig grupp med bojen eller blev det bara så? Riktigt skojig detalj i vilket fall.

Hahaha, det är ett knä som tillhör någon som ligger och solar, som man ser sticka upp lite vänster om kavajmännen.

Ursprungligen av illerG:

Sista bilden. "Sådan herre, sådan hund."
Helt underbar

Ja, det var många fyrbenta vänner där den dagen. De sola och bada, precis som sin husse/matte.

Härliga bilder, Reisan! Gillar porträttet på tjejen och männen i kavaj som verkar fiska bäst!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-09 07:23
Ursprungligen av CyberPet:

Härliga bilder, Reisan! Gillar porträttet på tjejen och männen i kavaj som verkar fiska bäst!!

Håller med, männen i kavaj med Öresundsbron i bakgrunden är bäst.

Reisan, om Öresundsbrobilden: Väntade du in att han flintskallen skulle sätta sig upp och bild en rolig grupp med bojen eller blev det bara så? Riktigt skojig detalj i vilket fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 15:23

Dottern, som nu snart är 5 månader gammal, var på sitt första bröllop i helgen. Somrigt klädd i klänning

Ellen | Flickr - Photo Sharing!

Otroligt fin bild, Solid. Gillar även behandlingen av den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-17 17:20

Tack! Det var ett lyckoskott precis innan vi skulle iväg till kyrkan.

Den är faktiskt rätt lite behandlad, förutom att ställa ljuset med exponering och lite kontrast så har den bara fått en liten touch av ett varmt fotofilter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-28 10:07

Lite bilder från promenad i skogen.

"I svampskogen"

"Kung Sopp"

"Myggjagare"

(Alla tagna med Nikon D40 och Nikkor 50/1.8D.)

Senast redigerat 2011-08-28 21:00

Jättefina bilder, dala! Satt just och tänkte på den här tråden. Ska bidra snart igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-28 21:01

Tack så mycket Cyber.

Liten kvick räkel...fångad vid sjön Tåkern

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 20:12

Årets "sommar" verkar över för den här gången i Malmöområdet... Välkommen hösten!

Ursprungligen av Reisan:

Årets "sommar" verkar över för den här gången i Malmöområdet... Välkommen hösten!

Snyggt! Men jag välkomnar inte hösten på samma sätt som du tycks göra... Fast idag var det ju helt okej väder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 20:59
Ursprungligen av Capeman:

Snyggt! Men jag välkomnar inte hösten på samma sätt som du tycks göra... Fast idag var det ju helt okej väder.

Ja, idag var det ett sista "sommar-ryck" med behagligt väder. Jag föredrar sommar, men lika bra att ställa in sig för höst och vinter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 17:10
Ursprungligen av Reisan:

Årets "sommar" verkar över för den här gången i Malmöområdet... Välkommen hösten!

Bild nr 6 med personen som åker vattenskidor med hjälp av en drake(?) är suverän. Även jag välkomnar hösten så länge den är så fin som den är nu

Jag kommer att posta några bilder till här innan jag ger mig för i år. Men jag är såå glad och nöjd att ni har lekt sommar, sommar, sommar med mig, och jag hoppas vi nu kör lite höstbilder (har redan sett gula löv här uppe) och sedan fortsätter vi tills nästa sommar och väcker upp denna goa tråd igen.

Tack för att ni bidrar... och även om det är höst och snart vinter så kan man ju jobba lite med sommarbilder även då, så jag hoppas inte tråden dör ut helt.

I kungliga huvudstaden firar vi avrundningen på sommaren genom att låta tiotusentals kvinnor springa ärevarv runt Sveriges största fallossymbol.

Bevaka tråden