Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-02 21:37
Ursprungligen av zinned:

Det bevisar ju min poäng. Det finns inget sådant exklusivt köpcentra i Malmö eller Sverige nu men det är meningen att Emporia ska bli ett sådant.

Sedan, vilka butiker menar du poppar upp i centrum istället för i olika köpcentrum? Jag förstår att du menar Entré vid stockholmsvägen och inte Etagé men det är ju ett dåligt exempel, det finns absolut INGEN skillnad på det och de övriga som redan fanns när det byggdes. Det var döfött från dag ett.

Emporia kommer bli helt annorlunda som köpcentrum.

Det var du som nämnde det skulle ta lång tid att ta sig från västra Malmö till Hyllie kontra centrum samt att du "föredrar att ha gångavstånd istället för att buss + tåg". Jag menar då att det lika lång tid eller längre tid för dig att ta dig från Fridhem till Gustav än vad det skulle ta dig att ta bussen till Centralen för att där ta tåget till Hyllie. Case closed.

Sedan, so what? Alla butiker kan inte ligga bra till i Centrum, så är det. Hyllie är ett område så där det växer så det knakar och kommer blomstra inom en 10-15 år. Det måste man tänka på. Om man skulle jämföra med sthlm där butik också ska öppna så är det många fler som inte kan knalla in till centrum för att de bor en bit ifrån, där är det inget konstigt att ta tunnelbanan dit man ska...som till city.

Hur bevisar det din poäng? Du sa att det fanns flera exempel och sen säger du att det inte finns några.

T.ex. Svenssons i Lammhult öppnar snart i gamla bion, borde inte sådana butiker öppna i Emporia?
Ja, Entré. Det är så dåligt så jag glömmer bort namnet

Emporia försöker bli annorlunda i alla fal, dock är ju inte Steen och Ströms andra köpcentrum speciellt fantastiska t.ex. Etagé och Torp utanför Gbg.

Men det gör det ju inte? 7min med buss från fridhemstorget till GA. Buss + Tåg 17-18 min.

Blomstra och blomstra, det kommer bli en lite exklusivare förort. Går inte riktigt att jämföra med Sthlm då Malmö är en fjärdedel så stort och något annorlunda uppbyggt med centrum i norr.

Att Apple skulle öppna butik i Öresundregionen är kanske inte så konstigt, dock konstigt att man väljer Hyllie före CPH

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-02 21:44
Ursprungligen av zappee:

Att Apple skulle öppna butik i Öresundregionen är kanske inte så konstigt, dock konstigt att man väljer Hyllie före CPH

Vad jag har förstått så är det Appletätare i Sverige/Skåne, än i Danmark. Nog därför de väljer denna sida av sundet.

Ursprungligen av AndyK:

Vad jag har förstått så är det Appletätare i Sverige/Skåne, än i Danmark. Nog därför de väljer denna sida av sundet.

Vad har du för källa på det?
Eller är det magkänslan som säger det?
Eller ja, vad är det som gör att "du förstått" det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 10:26
Ursprungligen av zappee:

Hur bevisar det din poäng? Du sa att det fanns flera exempel och sen säger du att det inte finns några.

Jag syftar givetvis inte på Sverige utan på världen. Nu sitter jag ganska tajt till för stunden så jag har inte tid att googla utan ville bara snabbt svara dig så det inte glömdes bort.

Ursprungligen av zappee:

T.ex. Svenssons i Lammhult öppnar snart i gamla bion, borde inte sådana butiker öppna i Emporia?
Ja, Entré. Det är så dåligt så jag glömmer bort namnet

Jag känner inte riktigt till den butiken "off the top of my head" men det är möjligt...ingen aning.

Entré är dåligt, ja. Det sa jag också, att det var döfött redan är det byggdes. Det är ju pga inriktningen och valet av butiker.

Ursprungligen av zappee:

Emporia försöker bli annorlunda i alla fal, dock är ju inte Steen och Ströms andra köpcentrum speciellt fantastiska t.ex. Etagé och Torp utanför Gbg.

Dessa känner jag inte till men som du säger, Emporia har en annan profilering och det är kanon.

Ursprungligen av zappee:

Men det gör det ju inte? 7min med buss från fridhemstorget till GA. Buss + Tåg 17-18 min.

Nu får du faktiskt ta och läsa det jag skriver. Det är DU som hela tiden har talat om att DU vill ha gångavstånd och att butikerna bör ligga som enskilda butiker i city och inte i köpcentrum på ställen som Hyllie. Jag ger dig då exempel utifrån det och nu kommer du med motargument som innefattar att du tar buss? Kom igen.

Det tar dig cirkus 30 minuter att gå från Fridhem till Gustav. Skulle du istället ta bussen till t ex Centralen och sedan tåget till Hyllie så skulle det ta lika lång tid, om inte kortare. Alltså, det är ingen issue att ta sig till Hyllie.

Ursprungligen av zappee:

Blomstra och blomstra, det kommer bli en lite exklusivare förort. Går inte riktigt att jämföra med Sthlm då Malmö är en fjärdedel så stort och något annorlunda uppbyggt med centrum i norr.

Du får nog se över dina definitioner av stad och förort

Oxie är en förort, dvs inte en del av Malmö utan är i direkt anslutning till Malmö...precis som typ Arlöv. Däremot hade du kunnat kalla det för "exklusivare STADSDEL"

Varför man inte skulle kunna göra en jämförelse mellan Malmö och sthlm av hur infrastrukturen möjliggör transport inom staden förstår jag inte, det handlar ju om hur pass enkelt man tar sig runt...inget annat. Storleken har inget med saken att göra.

Ursprungligen av zappee:

Att Apple skulle öppna butik i Öresundregionen är kanske inte så konstigt, dock konstigt att man väljer Hyllie före CPH

Jag kan köpa det, absolut. Dock kanske det kan kvitta då det är just som du säger ÖRESUNDSREGIONEN. Då spelar det ingen roll om det är Malmö eller Cph egentligen, alla tar sig lika lätt till båda städerna.

Ursprungligen av zappee:

Kan ju bara hoppas tunnlen byggs ut istället för den här förbenade spårvagnen för det är fortfarande bara så att visa delar har nära till Hyllie.
Ja, det byggs på många andra ställen i Malmö också... Masthusen på 100 000 m2 t.ex.

Spårvagn? Malmö har ingen spårvagn och har inte haft på många herrans år

Men det du säger om utbyggnaden kan jag hålla med om, dock så har jag faktiskt för mig att det ligger i pipen för de kommande 20 åren.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-03 11:18
Ursprungligen av zinned:

Jag kan köpa det, absolut. Dock kanske det kan kvitta då det är just som du säger ÖRESUNDSREGIONEN. Då spelar det ingen roll om det är Malmö eller Cph egentligen, alla tar sig lika lätt till båda städerna.

Precis, det finns ju t.ex. en anledning till att det heter Copenhagen Malmö Port och inte Malmö Hamn, resp. København Havn. Det är en hamn som befinner sig i två länder, simple as that.
Jag tror att många som inte bor i denna del av vårt vackra land har svårt att förstå att det inte är ett hinder att det är lite vatten mellan två landmassor. Det fungerar ungefär på samma sätt som i Haparanda/Torneo. Man funderar inte så mycket över om det ligger på ena eller andra sidan sundet/älven.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-03 17:51
Ursprungligen av zinned:

Jag syftar givetvis inte på Sverige utan på världen. Nu sitter jag ganska tajt till för stunden så jag har inte tid att googla utan ville bara snabbt svara dig så det inte glömdes bort.

Ja och som jag sa så är det skillnad på länder och dess invånare och vad som fungerar. Onekligen finns det inte så många exklusiva sådan i Sverige, om ens någon.

Ursprungligen av zinned:

Nu får du faktiskt ta och läsa det jag skriver. Det är DU som hela tiden har talat om att DU vill ha gångavstånd och att butikerna bör ligga som enskilda butiker i city och inte i köpcentrum på ställen som Hyllie. Jag ger dig då exempel utifrån det och nu kommer du med motargument som innefattar att du tar buss? Kom igen.

Det tar dig cirkus 30 minuter att gå från Fridhem till Gustav. Skulle du istället ta bussen till t ex Centralen och sedan tåget till Hyllie så skulle det ta lika lång tid, om inte kortare. Alltså, det är ingen issue att ta sig till Hyllie.

Well well, beror som sagt på var man bor. För mig tar det längre tid att åka buss till centralen än att gå till Gustav.

Ursprungligen av zinned:

Du får nog se över dina definitioner av stad och förort

Oxie är en förort, dvs inte en del av Malmö utan är i direkt anslutning till Malmö...precis som typ Arlöv. Däremot hade du kunnat kalla det för "exklusivare STADSDEL"

Varför man inte skulle kunna göra en jämförelse mellan Malmö och sthlm av hur infrastrukturen möjliggör transport inom staden förstår jag inte, det handlar ju om hur pass enkelt man tar sig runt...inget annat. Storleken har inget med saken att göra.

Om vi nu ska gå in på de riktiga definitioner så är Oxie faktiskt en stadsdel och Arlöv en ort i Burlövs kommun.
För övrigt så trivs jag med mina definitioner

Om du ska jämföra gångavstånd så är storleken ganska väsentlig.

Ursprungligen av zinned:

Jag kan köpa det, absolut. Dock kanske det kan kvitta då det är just som du säger ÖRESUNDSREGIONEN. Då spelar det ingen roll om det är Malmö eller Cph egentligen, alla tar sig lika lätt till båda städerna.

Jag tänkte mer på att det förmodligen är högre status att lägga den i CPH än i Hyllie/Malmö.

Ursprungligen av zinned:

Spårvagn? Malmö har ingen spårvagn och har inte haft på många herrans år

Men det du säger om utbyggnaden kan jag hålla med om, dock så har jag faktiskt för mig att det ligger i pipen för de kommande 20 åren.

Det finns ganska långt gångna planer på spårvagn i bl.a. Malmö om du inte visste det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 23:02
Ursprungligen av zappee:

Well well, beror som sagt på var man bor. För mig tar det längre tid att åka buss till centralen än att gå till Gustav.

Så klart det gör. Det var du som talade om gångavstånd, inte jag Du var också den som talade om att butiker ska ligga i absoluta city, inte jag

Skulle alla butiker ligga inom gångavstånd för alla så vet jag inte hur ens världens bästa stadsplanerare skulle lösa det

Ursprungligen av zappee:

Om du ska jämföra gångavstånd så är storleken ganska väsentlig.

Nej. Oavsett storlek på stad så är gångavstånd gångavstånd. Det blir inte enklare att gå långt i New York för att det är en större stad, lika lite motsatsen

Ursprungligen av zappee:

Det finns ganska långt gångna planer på spårvagn i bl.a. Malmö om du inte visste det.

Jag känner till att det har diskuterats, dock har jag inte hört att det skulle bli verklighet de närmaste 20 åren. Du vet kanske mer än jag där.

Nu tycker jag vi har glidit lite väl långt från ämnet så låt oss hoppa tillbaka dit.

Ursprungligen av zappee:

Usch då, bor du i ghettot?

Det ligger sjukt off, man borde lägga det i Centrum istället. Dock finns det inte så mycket vettiga ställen att lägga det på där.

Ligger Hyllie off? Skulle inte jag påstå.

Tåg går dit var 5:e min (Tar som nämts 6 min från Malmö C och 3 min från Triangeln). Från Hyllie är det sen 12 min till avgångshallen på Kastrup och 23 min till København C.

Övriga byggen på gång som grannar till Emporia förutom Malmö Arena och Malmömässan är Två hotell, 7000 bostäder, badanläggning, internationell skola, 90 000 m2 Oxylane Village (Decathlons projekt). Även många företag är på ingång. Bland annat IKEAs globala huvudkontor med plats för 600 pers som flyttar ner från HBG sommaren 2014.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-02 22:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Har någon sagt det?!

Som sagt, se inlägg #341 från Capeman

Ursprungligen av PeeMaN:

Det var väl riktat mot dig, men tongången och liksen talar ju sitt tydliga språk...

Jag har iaf sagt mitt, jag tyckte det verkade helt åt skogen med ett Apple-store i Malmö, och det står jag fast vid. Jag är djupt förvånad över att Apple hittat kund-underlag nog att öppna en butik där. Men när tråden dras mot "vi hade rätt, ni hade fel"-jargong, kom igen...

Haha, jag kan bara skratta gott nu...som någon nämnde, de som idiotförklarade framför allt MIG och som t o m kom med personangrepp när vi diskuterade lokationen håller sig nu borta från att kommentera.

Jag kan bara skratta. Skratta riktigt gott dessutom!

Ursprungligen av lindforest:

Ligger Hyllie off? Skulle inte jag påstå.

Tåg går dit var 5:e min (Tar som nämts 6 min från Malmö C och 3 min från Triangeln). Från Hyllie är det sen 12 min till avgångshallen på Kastrup och 23 min till København C.

Övriga byggen på gång som grannar till Emporia förutom Malmö Arena och Malmömässan är Två hotell, 7000 bostäder, badanläggning, internationell skola, 90 000 m2 Oxylane Village (Decathlons projekt). Även många företag är på ingång. Bland annat IKEAs globala huvudkontor med plats för 600 pers som flyttar ner från HBG sommaren 2014.

Ord är överflödiga.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-02 23:15
Ursprungligen av lindforest:

Ligger Hyllie off? Skulle inte jag påstå.

Tåg går dit var 5:e min (Tar som nämts 6 min från Malmö C och 3 min från Triangeln). Från Hyllie är det sen 12 min till avgångshallen på Kastrup och 23 min till København C.

Övriga byggen på gång som grannar till Emporia förutom Malmö Arena och Malmömässan är Två hotell, 7000 bostäder, badanläggning, internationell skola, 90 000 m2 Oxylane Village (Decathlons projekt). Även många företag är på ingång. Bland annat IKEAs globala huvudkontor med plats för 600 pers som flyttar ner från HBG sommaren 2014.

Kan ju bara hoppas tunnlen byggs ut istället för den här förbenade spårvagnen för det är fortfarande bara så att visa delar har nära till Hyllie.
Ja, det byggs på många andra ställen i Malmö också... Masthusen på 100 000 m2 t.ex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-31 17:16

Den största fördelen med Apple Store på Emporia är nog egentligen att då kanske vi får lite fler exklusiva butiker på Emporia som det har varit snack om från första början. Inte bara H&M, Dressmann, JC och alla andra som finns i varenda köpcentrum i Sverige och speciellt Malmö.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-01 10:17

Låter kanon om de öppnar på Emporia. Det betyder att jag får lite drygt 30 minuter dit.
Tror att Emporia kommer bli något lite extra, inte bara att vanligt köpcentrum. Första gången jag ser fram emot att att ett köpcentrum ska öppna, och det gör jag även om Apple inte kommer att öppna där.

Ett köpcenter blir aldrig "något lite extra". Hur du än paketerar och grejjar handlar det alltid om samma sak, att konsumera. Alla köpcenter är same-same.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-01 17:38

Apple Retail Store till Sverige?

Klart att det handlar om att konsumera, men paketeringen kan ju bli "något lite extra". Jag tror att Emporia kommer bli en succé.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-01 20:43

Apple Retail Store till Sverige?

Det ska blandas exklusiva butiker med svennebutiker, med vikt åt de exklusiva.
Sen är det ganska nära för både de "fina folket" från Näset och Limhamn, plus danskarna.
Är ganska övertygad om att det kommer att funka. Byggnaden i sig ser ju ganska "fräsig" ut. Parken på taket kommer nog bli trevlig de dagar det inte blåser.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 20:59
Ursprungligen av AndyK:

Det ska blandas exklusiva butiker med svennebutiker, med vikt åt de exklusiva.
Sen är det ganska nära för både de "fina folket" från Näset och Limhamn, plus danskarna.
Är ganska övertygad om att det kommer att funka. Byggnaden i sig ser ju ganska "fräsig" ut. Parken på taket kommer nog bli trevlig de dagar det inte blåser.

Vilka dagar?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-02 08:25
Ursprungligen av zappee:

Vilka dagar?

Ett par, tre om året borde man kunna pricka in....

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2012-04-01 21:59

Apple Retail Store till Sverige?

Jag var på hamngatan idag och tänkte kika på platsen för apple butiken vid normalmstog. Men istället stog det "ASICS - OPENING SOON... Har jag missat något eller är det snack om en annan plats i stockholm?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-02 08:24
Ursprungligen av speer:

Jag var på hamngatan idag och tänkte kika på platsen för apple butiken vid normalmstog. Men istället stog det "ASICS - OPENING SOON... Har jag missat något eller är det snack om en annan plats i stockholm?

Det var längesen det blev klart att Asics skulle öppna där. Hoppa tillbaka en 10-15 sidor i denna diskussion.

  • Medlem
  • 2012-04-02 10:27
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-02 14:50

Ganska intressant att alla som sa att det var en omöjlighet att Apple skulle öppna i Malmö, nu är knäpp tysta...

Har någon sagt det?!

Ursprungligen av AndyK:

Ganska intressant att alla som sa att det var en omöjlighet att Apple skulle öppna i Malmö, nu är knäpp tysta...

Ursprungligen av Zimmerman:

Har någon sagt det?!

Ja, se t.ex inlägg #132 i den här tråden. Orkar inte leta upp fler exempel just nu, men det finns fler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-02 16:01

Ingen som fått upp vitringen på var i Stockholm Apple Store kan hamna? Mood hade känts rätt ok med tanke på inriktning de valt men det känns inte troligt att de kommer tränga in sig där nu efter öppningen.

Ursprungligen av stile:

Ingen som fått upp vitringen på var i Stockholm Apple Store kan hamna?

Vi får väl fråga Zelari. Han visste ju redan den 25/2 var det skulle bli, men han återkom aldrig och berättade (se inlägg #260).

Ursprungligen av zelari:

...Butikslokalen har varit i Apples ägo en hyfsat lång tid och jag visste inte ens att det var en hemlighet.
VÄLDIGT förvånad att ingen på detta forum visste om detta...
Ska kolla på måndag med ansvariga om det ens är en hemlighet...
Kan väl breaka att det kan väl inte bli mer centralt i Sth än vad det blir...

Ja, det är ju sjukt viktigt att ha rätt och man är ju helt klart bättre och duktigare än alla andra människor när man fått rätt, det vet ju alla...

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, det är ju sjukt viktigt att ha rätt och man är ju helt klart bättre och duktigare än alla andra människor när man fått rätt, det vet ju alla...

Vet inte om det var riktat mot mig, men jag trodde inte heller Malmö skulle få en Apple Store, som du kan se om du läser tråden. Däremot visade jag inte upp samma självsäkra övertygelse om att man i princip var dum om man trodde att den skulle hamna i Malmö.

Ursprungligen av Capeman:

Vet inte om det var riktat mot mig, men jag trodde inte heller Malmö skulle få en Apple Store, som du kan se om du läser tråden. Däremot visade jag inte upp samma självsäkra övertygelse om att man i princip var dum om man trodde att den skulle hamna i Malmö.

Det var väl riktat mot dig, men tongången och liksen talar ju sitt tydliga språk...

Jag har iaf sagt mitt, jag tyckte det verkade helt åt skogen med ett Apple-store i Malmö, och det står jag fast vid. Jag är djupt förvånad över att Apple hittat kund-underlag nog att öppna en butik där. Men när tråden dras mot "vi hade rätt, ni hade fel"-jargong, kom igen...

Jag hade fel, inget att snacka om.
Till ett litet litet försvar utgick jag från att det var en butik i det här skedet. Dessutom räknade jag totalt bort möjligheten till köpcentrum.

Bevaka tråden