Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 16:34
Ursprungligen av zinned:

I Apples värld så är det iaf en butik som dels har väldigt många fler personer anställda och anställningspositioner som inte existerar i icke-flagshipstores.

Det är också förutom de kriterier du nämner hur butiken är/ser ut och var den ligger enligt Wikipedia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 00:36

Åhåhå på Kungsgatan vid/i ett av tornen där så är en lokal förtäckt med blått grejs och så står det "Här öppnar en butik hösten 2012". Antagligen någon standardgrej från mäklarfirma. Jag har ingen aning om hur stor lokalen är men det skulle kunna vara där kanske.

Hmmm...intressant...varför skrivs det inte ut VILKEN butik? :-). Det brukar ju normalt alltid stå typ "Här öppnar H&M, SIBA, Teknikmagasinet, Telia, etc, etc snart". Detta tips är hett. Någon öppnar alltså försäljning där i höst, men dom vill inte informera potentiella kunder som går förbi redan nu vem dom är och vad som kommer att säljas. Dom avsäger sig alltså möjligheten att tala om för ett antal tusen personer varje dygn att man snart kan köpa grejer av dom just där - dom undviker att plantera en annons i minnet på på många tusen konsumenter - dom avsäger sig möjligheten till en enorm offentlig annonsplats som skulle kosta hundra tusen spänn via JCDecaux. Vem gör så? Vem behöver inte promotion?

Ursprungligen av Samori:

Åhåhå på Kungsgatan vid/i ett av tornen där så är en lokal förtäckt med blått grejs och så står det "Här öppnar en butik hösten 2012". Antagligen någon standardgrej från mäklarfirma. Jag har ingen aning om hur stor lokalen är men det skulle kunna vara där kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 13:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...intressant...varför skrivs det inte ut VILKEN butik? :-). Det brukar ju normalt alltid stå typ "Här öppnar H&M, SIBA, Teknikmagasinet, Telia, etc, etc snart". Detta tips är hett. Någon öppnar alltså försäljning där i höst, men dom vill inte informera potentiella kunder som går förbi redan nu vem dom är och vad som kommer att säljas. Dom avsäger sig alltså möjligheten att tala om för ett antal tusen personer varje dygn att man snart kan köpa grejer av dom just där - dom undviker att plantera en annons i minnet på på många tusen konsumenter - dom avsäger sig möjligheten till en enorm offentlig annonsplats som skulle kosta hundra tusen spänn via JCDecaux. Vem gör så? Vem behöver inte promotion?

Jag håller med, det är onekligen skumt. Dessutom ligger det i lokalerna där någon guldbutik, SALT, och triumph låg tidigare. Det är hur normalt som helst med att en butik flyttar ut, men att alla tre försvinner på samma gång...

Hur stor det är vet jag inte då jag aldrig varit inne där, men det känns rätt litet. Visserligen så lär dom ju få tillgång till övervåningarna också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 08:18
Ursprungligen av Samori:

Åhåhå på Kungsgatan vid/i ett av tornen där så är en lokal förtäckt med blått grejs och så står det "Här öppnar en butik hösten 2012". Antagligen någon standardgrej från mäklarfirma. Jag har ingen aning om hur stor lokalen är men det skulle kunna vara där kanske.

Intressant läge. Det ligger en M-Zone (Macoteket) några meter längre upp på gatan, undra hur den påverkas i så fall.

Här är det. Övervåningen verkar vara tom också. Butiken ligger i södra tornet - exklusivt...men coolare är ju den tomma lokalen direkt på andra sidan tornet - väster - den lokalen med valvfönster ovan är ju helt rätt - 1000 m2. men den lokalen blir det inte - den annonseras fortfarande ut.
Kungsgatan är ju - precis som spelet Monopol säger - en tung gata, men jag tycker det är en trist gata - smala trottoarer och en tungt trafikerad gata - det är inte trevligt alls - egentligen ingen shoppingkänsla alls - bara en fet tung gata med smala trottoarer med butiker - 1900-tal...50-tal. har hört att hyrorna inte alls platsar i högsta ligan längre - Monopol får designas om - Kungsgatan är döende och bara en kraftig breddning av trottoarerna kan rädda stråket - eller som man gör på kontinenten (inte bara Köpenhamn); man stänger av trafiken helt enkelt. Då skulle stället explodera av kommers.
Hamnar Apple här så blir dom off enligt mig - klart off. Men detta är nog stället. Case maybe closed. If so Samori is the finder :-).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 16:04

Bara för att de låter affischerna om Ledig lokal sitta kvar, betyder ju inte att den verkligen är ledig. Med Apples hemlighetsmakeri kan det vara den västra sidan i alla fall.

Nja, det står ett telefonnummer också. Inte vill dom att intressenter ska hålla på och ringa om lokalen redan är uthyrd. Så funkar det ju inte - det är inte seriöst. Apple skulle aldrig ens föreslå något sådant.

Ursprungligen av kenjon:

Bara för att de låter affischerna om Ledig lokal sitta kvar, betyder ju inte att den verkligen är ledig. Med Apples hemlighetsmakeri kan det vara den västra sidan i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 16:19

Var förbi för en stund sen och precis som Zimmerman redan visat så är det två lokaler precis bredvid varandra som dessutom bara ligger 20 meter från M-Zone. Butiken med övervåning är gamla Siba-butiken, den är rätt stor men det står som sagt att den uthyrs så den är det säkerligen inte. Den andra butiken som Centrumfastigheter redan säger(?) är förmedlad ligger på mellan 180-260 kvm enligt deras hemsida, jag undrar om det är tillräckligt för en Apple Store-butik.

260m2 funkar nog. Om det var Apple som tog denna lokal så bygger dom nog om en hel del - trappa upp till kontoret som då också blir butiksyta. Deras verksamhet är ju liksom att butiken också är kontoret :-D. Dom behöver nog bara ett litet fikarum och WC "därbak".

Ursprungligen av stile:

Var förbi för en stund sen och precis som Zimmerman redan visat så är det två lokaler precis bredvid varandra som dessutom bara ligger 20 meter från M-Zone. Butiken med övervåning är gamla Siba-butiken, den är rätt stor men det står som sagt att den uthyrs så den är det säkerligen inte. Den andra butiken som Centrumfastigheter redan säger(?) är förmedlad ligger på mellan 180-260 kvm enligt deras hemsida, jag undrar om det är tillräckligt för en Apple Store-butik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 16:37

och ett lager.

Hmmm...den coola lokalen som påstås vara ledig...har ett telefonnummer som man ska ringa som INTE ÄR LISTAT! Någon som orkar prova ringa 08-4127310?
Så - en tung fastighetsförvaltare som har en mycket exklusiv lokal till uthyrning i Kungliga Hufvudstaden har inte sitt kontorsnummer listat?!!
Kommer man till en svarare som inte informerar ett dugg hur man gör för att delge intresse av att hyra denna lokal...så är det dessa 1000 m2 som Apple kommer att öppna butik i. Garanterat!!! Varför skulle man annars bete sig på detta skumma sätt? För mig är det som en stor skylt: Här öppnar en Apple Retail Store i höst!

Förvaltaren Aberdeen listar förresten INTE denna lokal som ledig :-D. This is it!!!! Det var jag - Zimmerman - som sa det! Detta är lokalen! 1000 m2. Nu är jag säker. Helt säker...typ...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-05 16:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...den coola lokalen som påstås vara ledig...har ett telefonnummer som man ska ringa som INTE ÄR LISTAT! Någon som orkar prova ringa 08-4127310?
Så - en tung fastighetsförvaltare som har en mycket exklusiv lokal till uthyrning i Kungliga Hufvudstaden har inte sitt kontorsnummer listat?!!
Kommer man till en svarare som inte informerar ett dugg hur man gör för att delge intresse av att hyra denna lokal...så är det dessa 1000 m2 som Apple kommer att öppna butik i. Garanterat!!! Varför skulle man annars bete sig på detta skumma sätt? För mig är det som en stor skylt: Här öppnar en Apple Retail Store i höst!

Förvaltaren Aberdeen listar förresten INTE denna lokal som ledig :-D. This is it!!!! Det var jag - Zimmerman - som sa det! Detta är lokalen! 1000 m2. Nu är jag säker. Helt säker...typ...

Man kommer inte till en svarare, det var någon nisse som svara.

Vad sa han då? Aberdeen Asset Management? Förresten så är det ett skotskt bolag...och dom hyr ut till Apple i den skotska staden Aberdeen!!! Dom sysslar med i huvudsak "exklusivare" objekt, hehehe... jag känner på mig att this is it!

Ursprungligen av zappee:

Man kommer inte till en svarare, det var någon nisse som svara.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-05 18:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad sa han då? Aberdeen Asset Management? Förresten så är det ett skotskt bolag...och dom hyr ut till Apple i den skotska staden Aberdeen!!! Dom sysslar med i huvudsak "exklusivare" objekt, hehehe... jag känner på mig att this is it!

Nej, med ett namn. Jag orkade inte driva det längre och sa att jag ringt fel.
Ring själv din fegis!

Jo, jag är verkligen ynklig...men detta är bara min vanliga telefonfobi...hatar att prata i telefon (föreställ dig vilken frälsning Iphone och kopiorna var för sådana som mig - vi kan nu kommunicera rationellt anywhere utan att öppna käften
Någon annan här på forumet borde ju vara iskall och köra en bluffringning...man kan ju metalt rigga sig som journalist som bedriver undersökande journalistik...grävande...låtsas vara intresserad av lokalen. Jag ger mig tusan på att den inte är på marknaden längre.

Ursprungligen av zappee:

Ring själv din fegis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 19:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, jag är verkligen ynklig...men detta är bara min vanliga telefonfobi...hatar att prata i telefon (föreställ dig vilken frälsning Iphone och kopiorna var för sådana som mig - vi kan nu kommunicera rationellt anywhere utan att öppna käften
Någon annan här på forumet borde ju vara iskall och köra en bluffringning...man kan ju metalt rigga sig som journalist som bedriver undersökande journalistik...grävande...låtsas vara intresserad av lokalen. Jag ger mig tusan på att den inte är på marknaden längre.

Antagligen så skall har dom stängt idag, men imorrn kan jag se om jag hinner ringa. Är det något intressant som sägs så kanske jag kan ordna med en inspelning.

Jag hade tydligen lite fel där med triumph-butiken... men det var ju något rörigt inne i stan igår som ni kanske vet Men computer city lokalen kan det ju eventuellt vara, det är klurigt detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-05 20:23
Ursprungligen av Samori:

Antagligen så skall har dom stängt idag, men imorrn kan jag se om jag hinner ringa. Är det något intressant som sägs så kanske jag kan ordna med en inspelning.

Jag hade tydligen lite fel där med triumph-butiken... men det var ju något rörigt inne i stan igår som ni kanske vet Men computer city lokalen kan det ju eventuellt vara, det är klurigt detta.

Stängt och stängt, de svarade i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 16:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Här öppnar en Apple Retail Store i höst!

Förvaltaren Aberdeen listar förresten INTE denna lokal som ledig :-D. This is it!!!! Det var jag - Zimmerman - som sa det! Detta är lokalen! 1000 m2. Nu är jag säker. Helt säker...typ...

Haha, nja, lite mer än så krävs för att det ska ses som klart att Apple öppnar sin butik där.

Nå - om detta är Solvalla så sätter jag mina pengar på denna lokal.
Är det ingen som har nerver att ringa numret och låtsas vara intressent på lokalen...ingen journalist här (som kan göra sånt med någon slags etisk rätt )? Om svaret är att den inte längre är aktuell för uthyrning (redan uthyrd, ska renoveras, säljas, etc, etc) så är saken biff. Den som ringer får halva äran av scoopet :-). Vi blir som Guillou och Bratt för böveln! Kom igen!

Ursprungligen av stile:

Haha, nja, lite mer än så krävs för att det ska ses som klart att Apple öppnar sin butik där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 17:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - om detta är Solvalla så sätter jag mina pengar på denna lokal.
Är det ingen som har nerver att ringa numret och låtsas vara intressent på lokalen...ingen journalist här (som kan göra sånt med någon slags etisk rätt )? Om svaret är att den inte längre är aktuell för uthyrning (redan uthyrd, ska renoveras, säljas, etc, etc) så är saken biff. Den som ringer får halva äran av scoopet :-). Vi blir som Guillou och Bratt för böveln! Kom igen!

Du har väl en iPhone ZImmerman, med din vokabulär vet du sanningen snabbare än någon annan, ring

Ursprungligen av Zimmerman:

Förvaltaren Aberdeen listar förresten INTE denna lokal som ledig :-D. This is it!!!! Det var jag - Zimmerman - som sa det! Detta är lokalen! 1000 m2. Nu är jag säker. Helt säker...typ...

Tis is it!!!! Det vad du - Zimmerman - som sa det! Och hade helt jävla fel i vanlig ordning!
http://www.99mac.se/artiklar/2979-hitta-listar-bolaget-apple-ab-i-taby-bekraftar-rykten.html

Kanske dags att ringa Disney-polaren för lite ny "inside-info" va?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 17:00

Det var väl jag som sa att de lät affischerna sitta kvar även om den var uthyrd... så riktigt först var du inte.

Shit - du har rätt Samori, kenjon och Zimmerman - vi är Bernstein&Woodward. Den som ringer numret och agerar intressent får också vara med :-).

Ursprungligen av kenjon:

Det var väl jag som sa att de lät affischerna sitta kvar även om den var uthyrd... så riktigt först var du inte.

Vem fan bryr sig om Täby? Om jag vill köpa en kabel till min telefon, eller fråga ett genius måste jag åka kommunaltrafik i en timme först?
Det här landet alltså, vad är det med förortsromantiken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 07:02
Ursprungligen av simulacra:

Vem fan bryr sig om Täby? Om jag vill köpa en kabel till min telefon, eller fråga ett genius måste jag åka kommunaltrafik i en timme först?
Det här landet alltså, vad är det med förortsromantiken?

Haha, fast det är ju Apple som väljer var butiken ska ligga. Jag tror som en del skrivit i andra tråden om Apple store till Täby att det kommer en i city men att Apple inte hittat rätt lokal ännu. När det gäller lokalen i city är det förhoppningsvis så att Apple har väldigt höga krav och vill ha en riktigt schyst butik och att det är därför det dröjer.

Ursprungligen av simulacra:

Vem fan bryr sig om Täby? Om jag vill köpa en kabel till min telefon, eller fråga ett genius måste jag åka kommunaltrafik i en timme först?
Det här landet alltså, vad är det med förortsromantiken?

Ja, de som bor i Täby lär ju resonera likadant om butiken hamnar i centrum. Och det är ju inte riktigt så att det inte kommer att finnas andra butiker kvar där du kan köpa din kabel. Och vad ska du med ett Genius till när du har 99mac.se?

För övrigt skulle det skrivas in i grundlagen att det ska vara högst 15 minuters promenadavstånd till en Apple Store från alla bostäder och arbetsplatser i hela Sverige.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, de som bor i Täby lär ju resonera likadant om butiken hamnar i centrum. Och det är ju inte riktigt så att det inte kommer att finnas andra butiker kvar där du kan köpa din kabel. Och vad ska du med ett Genius till när du har 99mac.se?

För övrigt skulle det skrivas in i grundlagen att det ska vara högst 15 minuters promenadavstånd till en Apple Store från alla bostäder och arbetsplatser i hela Sverige.

De som bor i Täby är nog OK med att en butik ligger centralt snarare än t ex Hagsätra Centrum.

Som det är nu så har vi fortf ingen Applebutik som kan fungera som en Applebutik gör, med stora kundvolymer och generösa öppettider eftersom de är bundna till köpcentret.

Exakt hur ska den svenska butiken kunna få den marketing som produktsläpp av Apple brukar ge?

Coolt - nu flyttar jag till Täby. Finns en film i artikeln nu också som inte fanns där när jag kollade först

Bevaka tråden