Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Android mot iOS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite funderingar jag tänkt ett tag på, läser man på internet (kommentarer/forum) så är det mycket hat mot Apple (ex Macworld, Sweclockers osv). Detta är främst Android som är emot iOS.
De flesta argumenten är dock ogrundade, och tyder på mycket okunskap hos androidfolket om iOS.

Ett argument som finns är att man inte kan ladda hem egna apps hur man vill, vilket enligt Steve Jobs inte är något problem då du kan göra html5 som är en öppen standard. Det jag nu undrar är hur det fungerar som utvecklare? Om jag är en registrerad utvecklare så kan jag väl skriva vilka program jag vill och lägga in på min telefon? Alltså jag behöver inte få de publicerade och godkända av Apple, utan kan skriva mitt program och lägga in på min telefon? Samtidigt kan jag väl ge ut de som "beta" till mina vänner om jag vill?
Kan jag även ta "vanliga" apps och lägga in detta sätt?

Det som jag reagerar mest på är nog att många fandroids slänger ur sig hur otekniska iphone-användare är, och insinuerar att fandroids är riktiga nördar. Men om de nu är riktiga nördar, varför kan de då inte lägga in sina egna program som utvecklare?

Visserligen inser jag ju att de flesta av dessa fandroids är troll och haters som man inte kan övertala med logik, men jag blir iaf emellanåt påverkad av deras gnäll/hat.

Tråden flyttad till rätt forumdel. Ser ingen anledning till varför den här tråden skulle ligga i Loungen. Det är ju frågor som gäller iOS-utveckling.

/Mod

La detta i loungen först för jag var rädd för en flamefest, som nog inte skulle hända i loungen.

Ursprungligen av Marcus K:

Om man går med i iOS-utvecklarprogrammet så får man ett certifikat som gör att man förutom simulatorerna kan testa sina egna program på upp till 100 iOS-enheter hos dig och dina eventuella betatestare. Andra program måste installeras som vanligt.

Var det jag var ut efter mest, så om jag vill ha ett program som får min iphone till att göra något som apple inte vill att den ska göra så kan jag alltså göra något av följande:
1. Lyssna på Apple och sluta vilja ha programmet
2. Programmera det själv och lägga in programmet
3. Låta någon annan skriva källkoden som jag sen kompilerar själv och lägger in i min iphone
4. Gnälla på mac-artiklar på idg om hur kassa apple är

Där sista saken är skriven med glimten i ögat
Själv har jag aldrig haft något stort problem med att jag velat göra något som apple inte tillåter, men skulle jag ha ett problem så vore väl 2 och 3 mest intressant som alternativ för att lära sig mer om teknik?

Du verkar ta dessa diskussioner om android/IOS väldigt dåligt och om de får dig att må dåligt så borde du inte läsa dem.

"Visserligen inser jag ju att de flesta av dessa fandroids är troll och haters som man inte kan övertala med logik"

Klart det blir tjafs när du börjar med att kalla dina meningsmoståndare för ett nidnamn och sen ska du Övertala dem om hur dålig deras nya telefon är jämfört med din iphone. Vad som är bra för dig kanske inte är lika bra för någon annan.

"Det som jag reagerar mest på är nog att många fandroids slänger ur sig hur otekniska iphone-användare är, och insinuerar att fandroids är riktiga nördar. Men om de nu är riktiga nördar, varför kan de då inte lägga in sina egna program som utvecklare?"

Varför stör du dig på detta? Låt dem tro det.

Ursprungligen av mendezzz:

Du verkar ta dessa diskussioner om android/IOS väldigt dåligt och om de får dig att må dåligt så borde du inte läsa dem.

"Visserligen inser jag ju att de flesta av dessa fandroids är troll och haters som man inte kan övertala med logik"

Klart det blir tjafs när du börjar med att kalla dina meningsmoståndare för ett nidnamn och sen ska du Övertala dem om hur dålig deras nya telefon är jämfört med din iphone. Vad som är bra för dig kanske inte är lika bra för någon annan.

Jag har inget intresse av att övertala dom om hur något är bättre eller sämre. Däremot gillar jag att android finns, då det blir lite som linux/unix gentemot osx. Att android testar 5000 funktioner, och sedan tar apple de vettiga sakerna och gör det snyggare/smidigare på ios.

Och ja, jag försöker sluta läsa/lyssna på deras kommentarer men är ibland svårt att vara ute på internet och undvika dom. Anledningen till att jag skrev fandroids var för att särskilja dom gentemot andra som använder Android och som inte trackar ner på andra för de val som gjorts.

Flesta (alla?) personerna som du nämner poseidon84 varken utveckar eller använder sina telefoner till något mer avancerat än någon annan.

Själv tycker jag att beteendet från Android-användare ofta är mer omoget på vissa forum än vad motsvarande är från iOS-hållet (kommer med påhittade påståenden utan fakta).
Väldigt få har använt båda plattformerna och har därmed ingen erfarenhet. 90% är förmodligen under 18 år (eller beter sig åtminstone som en 14-åring).

Största problemet är väl att folk hugger från ena eller andra hållet, man får använda vad man vill.
Precis som Mac vs. Windows.

Mest tröttsamt att läsa såna trådar så jag försöker låter bli.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-28 11:22

Jag har haft 2 iphones.

Nu har jag 2 st android phones är jag är mycket mer nöjd med dom än med iphones jag hade innan.

Köpte min första iphone sommaren 2007.

Hej, gamla Lulebo:)

Jag är inte helt säker på vad du egentligen frågar men när det gäller att utveckla/skriva egna program så kan du

• ladda ner dem på din telefon utan förhandsgranskning från Apple

• Du kan göra ad-hoc distribution till vissa utvalda telefoner utan godkännande från Apple

Jag har själv inte provat ad-hoc distributionen så jag vågar inte säga hur enkelt/svårt det är.

Jag är också osäker på vad som händer när din licens går ut. Du måste ha en "digital signatur/profil" på din telefon för att du ska kunna göra dina testprogram. Dessa profiler är tidbegränsade och jag vet inte vad som händer med dina program omdu inte förnyar din licens och dina signaturer.

Vanliga appar kan du dock inte lägga in på detta sätt. Du måste få källkod att kompilera eller en app som är signerad mot rätt profil och då måste du också få profilen från programleveratören

Men annars så känner jag det mest som att de argument som Androidförespråkarna kommer med ofta inte är relevanta för normalanvändare. Det finns inget egenvärde i att ha ett system som kräver att man är oteknisk och att göra ner IOS för att "användarna är otekniska" visar bara på vilken sandlådenivå man ligger på.

1
Bevaka tråden