Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur välja PDF-version?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-23 22:07

Funderar lite på det här med PDF versioner. Vad bör jag välja när jag sparar i PDF och varför? Vad tjänar jag på att använda nyare 1.7 version istället för en äldre 1.4?

Dokumenten kan i teorin bli en aning bättre komprimerade, dvs mindre filstorlek. Likaså kan en del specialfunktioner stödjas typ olika sorters formulär osv. Adobe Acrobat - Wikipedia, the free encyclopedia

Frågar du mig bör man aldrig kräva att mottagaren har en nyare version än Acrobat 7 (1.6) för gemene man/företag. Gäller det faster Agda med sunk-PC av obestämbar ålder och Windowsversion är det nog bäst med Acrobat 4 (1.3) eller 5 (1.4). För tryckerier är ju det alltid säkrast med Acrobat 4 (1.3) exporterat enligt ISO-standarden PDF/X-1a:2001 som är en sorts minsta gemensamma nämnare för ett högkvalitativt och krångelfritt slutresultat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-24 09:59

ok

vilken version stödjer Förhandsvisning?

Rent allmänt skulle jag säga, ju nyare version desto bättre, men det är alltid en avvägning mellan funktionalitet och (bakåt)kompabilitet.

Vad förhandsvisning stödjer är inte så lätt att svara på, för ingen version av det programmet stödjer hela pdf-specifikationen, men handlar det bara om det visuella intrycket så håller jag med Johan att Acrobat 7, sisådär, är en rimlig gränsdragning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-24 12:51

Sen har jag tittat på iHQC komprimering men det verkar ju bara acrobat stödja.

1
Bevaka tråden