Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ändrat namn på kontot

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har har ett problem. Köpte en ny MacBook Pro i juli. Körde flyttassistenten och tog med kontot från gamla datorn till nya med alla mina filer. Troligtvis var jag så dum så att jag bytte namn på kontot på nya datorn eller på gamla. Kommer inte ihåg, men nu så kan jag inte skapa nya mappar i finder på nya datorn trots att jag har ett administratörskonto. Om jag klickar på kugghjulet i findern och sedan visa info, så står det under delning och behörigheter "Du kan bara läsa". Har skapat ett nytt testkonto med administratörsbehörighet, och då kan jag även skapa nya mappar. Har pratat med Apple support, och fick höra att det är inte bra att ändra namn på sitt konto. Nu verkar det som att jag måste skapa ett nytt konto, och köra flyttassistenten från gamla datorn på igen. Hörde av en kompis att det troligtvis går att fixa detta enklare i terminal. Finns det inget enklare sätt ändå undrar jag? Typiskt att jag inte kommer ihåg vad kontot hette innan jag ändrade

Det är inte så svårt i Terminalen som det låter. Jag antar att du är administratör på datorn (slå Enter efter varje kommando):

1. Öppna Terminalen och kör följande för att ta reda på vad ditt kortnamn och din grupp är:

id

2. I utskriften ser du uid=123(XXXX) gid=456(YYYY), där XXXX är ditt kortnamn och YYYY är din grupp. Ta sedan och byt behörighet på hela din hemmamapp:

sudo chown -R XXXX:YYYY /Users/XXXX

3. Klart! Nu borde det gå att skapa kataloger osv i din hemmamapp.

Tack för detta tips!

1
Bevaka tråden