Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperatur med Verax-kit?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 11:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av jocked
Hej

Jag har fått de nya kylpåsarna och kablarna från Verax men jag måste erkänna att jag inte blir klok på hur jag ska använda de nya kablarna.

Är det någon som använder dessa som skulle kunna skriva en begriplig instruktion och gärna med en bild eller två för oss trögfattade

Joakim

Kylpåsar?? Menar du kylpastakuddarna??

Vad jag gäller kablarna, så tror jag att jag hittade information om det på www.g4noise.com forumet

Ohhh, måste testa detta!!!
Jag har sista tiden funderat på att skruva isär chassit på min G4 2x1,42 för att ta bort/borra upp i gallret på baksidan. Kanske jag slipper det nu...
Känns dock ändå som storfläkten ska bort. Knarr och klickljuden gör en tokig. jag har ingen lust att alltid ha musik på för att dränka ljudet.

(Kan förstå att ni som jobbar med ljud fått krupp)

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 12:09

Var VÄLDIGT försiktig när du sätter på kuddarna. Jag förstörde en när jag skulle tabort skyddspappret...

Ett tips från Verax är att stoppa in dom i kylen 30 minuter innan du tar bort skyddspappret.

Rengör noggrant med isopropanol eller liknande innan du sätter dit dom.

/Frodo

Citat:

Skrevs ursprungligen av replicant
Kylpåsar?? Menar du kylpastakuddarna??

Vad jag gäller kablarna, så tror jag att jag hittade information om det på www.g4noise.com forumet

Naturligtvis menar jag kylpastakuddar, det gick lite fort där.

Jag har varit och tittat på g4noise sidan men inte hittat något specifikt om just den här uppdateringen.

Joakim

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 12:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Ohhh, måste testa detta!!!
Jag har sista tiden funderat på att skruva isär chassit på min G4 2x1,42 för att ta bort/borra upp i gallret på baksidan. Kanske jag slipper det nu...
Känns dock ändå som storfläkten ska bort. Knarr och klickljuden gör en tokig. jag har ingen lust att alltid ha musik på för att dränka ljudet.

(Kan förstå att ni som jobbar med ljud fått krupp)

Värsta ljudet tyckte jag kom ifrån nätaggregatet. Efter att jag hade satt dit verax kittet på den var ljudet mycket mer behagligt.

Om man sedan kör med NAP så blir det nog väldigt behagligt.

/Frodo

Citat:

Skrevs ursprungligen av Frodo
Värsta ljudet tyckte jag kom ifrån nätaggregatet. Efter att jag hade satt dit verax kittet på den var ljudet mycket mer behagligt.

Om man sedan kör med NAP så blir det nog väldigt behagligt.

/Frodo

Jo, storfläkten tystnade helt nu. Så som du säger är det nätaggregatet som nuhörs mest. Temperaturen har sjunkti från 56 till 43 på ca 5 minuter (och fortsätter neråt). SKÖNT!
Men fanns det inte andra alternativ än Verax-kitet? Att bara införskaffa 2 nya, tysta fläktar till nätdelen borde väl inte vara så kostsamt?

(Mycket felstavningar: migrän=temporär dyslexi)

Nap Rules!

Testade Nap på min MDD DP867, dock så blir windowservern oresponsiv (tror jag, var vad jag hittade i sysloggen) efter ca. en sex timmar, många andra på nätet har reporterat om samma sak, dock finns det ett par som har haft turen med sig.

Dock så har bytt ut alla mina fläkter i min LÖVBLÅSARE. Jag började med att byta ut dom i PSUn till ett par tysta Papst, vilket dock bara tog toppen av ljudet. Så för några dagar sen bytte jag 120mm fläkten till en Enermax, och nu är den rätt så behaglig att vara i närheten av (jag stördes aldrig av den när jag jobbade, men så fort man gjorde nått annat var den jobbig)..

här finns lite bilder; http://0x.se/MDD/

"Kepsen" jag satte på var efter ett tips jag läste på g4noise.com forumen, dock var resultatet bara en sänkt cpu-temp på ett par grader. Å andra sidan tror jag den kylar mer effektivt under hög belastning..

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 13:10

Att bara skaffa 2 tysta fläktar till nätdelen är möjligt. Dock ska min inte glömma bort att det sitter en tempavkännare på kabeln på det fläkt-kit som Verax säljer, plus att det är gummiupphängning.

Det finns information på g4noise.com, jag installerade mitt kit efter sommaren och var lika konfunderad över hur kablarna skulle vara. Men efter att ha konsulterat Verax instruktionen och G4noise så ordnade det sig. Det som förbryllade mig mest var själva kopplingen till chassi-fläkten (den lilla), men om jag kommer ihåg rätt så fick man koppla ur den från moderkortet och slava den från en av strömkablarna till DVD-slot'en.

Nu är jag inspirerad!
Men jag fattar ändå inte riktigt:
Varför i hela friden är det inte såhär från början? Om processorerna kan göra samma jobb vid lägre temp, vad är haken... (förutom det om wintelservrar)?

:rolleyes: :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 17:22

G5orna har NAP på default. Jag tror att det kan bero på att det händer att g4orna kraschar...

/Frodo

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Nu är jag inspirerad!
Men jag fattar ändå inte riktigt:
Varför i hela friden är det inte såhär från början? Om processorerna kan göra samma jobb vid lägre temp, vad är haken... (förutom det om wintelservrar)?

:rolleyes: :rolleyes:

hakan är att förmodligen kommer din dator kommer få något som kan liknas med en kernelpanic efter en 6-72 timmar; allting fryser och du blir tvungen att starta om. (oftast verkar det hända så fort man sätter lite belastning på burken)

Skulle även vilja uppfodra alla G5 ägare som slår av cpu_nap att hålla koll på temperaturen, förmodligen kommer den att stiga (så är iaf fallet på G4or). Kan även tillägga att apple service folk har tydligen fått besked på att inte säga åt G5 kunder att slå av cpu_nap när/om dom klagar på "chirp" ljuden...

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 18:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
hakan är att förmodligen kommer din dator kommer få något som kan liknas med en kernelpanic efter en 6-72 timmar; allting fryser och du blir tvungen att starta om. (oftast verkar det hända så fort man sätter lite belastning på burken)

Skulle även vilja uppfodra alla G5 ägare som slår av cpu_nap att hålla koll på temperaturen, förmodligen kommer den att stiga (så är iaf fallet på G4or). Kan även tillägga att apple service folk har tydligen fått besked på att inte säga åt G5 kunder att slå av cpu_nap när/om dom klagar på "chirp" ljuden...

Min G4 2*1.42 får inte någon kernel panic av nap. Dock fryser Finder då och då. Dock verkar det funka bra om jag slår av en CPU

När Findern fryser kan jag fortfarande ssh till maskinen... dock lyckas jag inte göra en reboot from kommando raden

/Frodo

Citat:

Skrevs ursprungligen av Frodo
Min G4 2*1.42 får inte någon kernel panic av nap. Dock fryser Finder då och då. Dock verkar det funka bra om jag slår av en CPU

När Findern fryser kan jag fortfarande ssh till maskinen... dock lyckas jag inte göra en reboot from kommando raden

/Frodo

inte kernelpanic, något som påminner om en kernelpanic
Om vi skall vara petnoga så tror jag det är windowservern (dvs den som hanterar utritningen av fönster på desktopen och stuff (inte en windows <mellanslag> server)) hänger sig, åtmindstonde tyder det på det i sysloggen.

inget vidare stabilt system att vara produktiv på måste jag säga... YMMV

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
inte kernelpanic, något som påminner om en kernelpanic
Om vi skall vara petnoga så tror jag det är windowservern (dvs den som hanterar utritningen av fönster på desktopen och stuff (inte en windows <mellanslag> server)) hänger sig, åtmindstonde tyder det på det i sysloggen.

inget vidare stabilt system att vara produktiv på måste jag säga... YMMV

Skall prova och döda samba nästa gång men det skulle förvåna mig om det är den.

Dock smäller den inte när jag stänger av en CPU...
känns som om det kunde vara något problem med synkroniseringen mellan CPUerna när man kör med NAP.

Vem vet.

Apple kanske...

/Frodo

Jahaja. Det var inte så länge man fick vara glad:

Jag kommer inte tillbaks från släckt skärm.
Fönstret fryser och inget klickande hjälper, någonstans.
Safari fick av någon anledning sin defaultstartsida aktiverad när jag startar. (Brukar ha tomt fönster som start)

Så jag är tillbaka i det ständiga pendlandet mellan 56 och 57 grader, med tillhörande fläktvariationer..... (ska kanske klippa i plåten ändå därbak, trots allt, och köpa nya fläktar.)
Men kul var det. Du har inga tips Frodo?

*sigh*

jag har aldrig sagt något om windows/samba/etc, utan jag kollade i min loggfil efter jag testade cpu_nap och datorn hängde sig. I denna förutnämnda loggfil hittar jag att WindowServern (inte windows, inte samba, inte någonting från x86 världen utan den del av osx som hanterar fönster och vad vet jag. inte windows som i microsoft windows. LÄS! ) var oresponsiv, och det är vad jag har pratat om hela tiden. inte ms windows, inte nån ms windows server, inte samba, utan den server (som deamon, som i program, etc) som har hand om fönster och säkert annat med i osx. på macen. som är gjort av apple. inte windows. sluta säg windows, sluta tänk windows, dom råkar ha samma namn vilket tydligen leder till missförstånd. WindowServer i osx, inte microsoft windows.

did I make myself clear?!

PS. om du fortfarende tvekar på att en sådan sak finns i osx, titta då i Process Viewern efter WindowServer.

phew, so aaaanyway...

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 19:16

Sorry men sitter just nu med 12 backupservrar i 10 länder och försöker hinna med och skriva lite i 99mac samtidigt missade det där lilla 's'et.

Sånt händer den bästa....

Men fortfarande så smäller inte burken om man bara använder en CPU och nap. Vilket jag har gjort nu i ca 3 dygn i sträck....

Dock slår jag av NAP när jag vill köra med båda CPUerna.

/Frodo

PS Backupservrarna kör Solaris

men man vill ju ha båda två, osx gillar dom ju!

hursomhelst, så verkar är min cpu som värmast (58c) när den är i viloläge (!!!), så fort den får nått att göra sätter fläkterna igång och då sänks faktiskt tämpen till 52-56c!! Givetvis har jag bytt fläkter (se tidligare inlägg) och en grov gissning är att den nya 120mm fläkten verker presterar bättre när firmwaren (eller vad som nu kontrollera det) sätter igång och throttlar hastigheten, jämnför med original fläkten..

...Efter vad jag har läst verkar 58c vara standard nivå (med original fläkten) på 2x867..

intressant att cpu_nap funkar bättre med bara en cpu, får testa det med (vilken modell har du?).. man kanske kan hoppas på att apple släpper uppdaterad firmware när nu så många börjar pilla med cpu_nap...

ps. ska du slänga backup'en i Mount Doom? (höhöhöhö)

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 20:24

Legato Networker skulle jag slänga i Mount Doom utan Gollums hjälp!!

Tro mig

Jag har en FW800 2*1.42 med båda Verax kitten..

Jag har lärt mig att leva med min dual G4 1,42 och att nap med en processor är perfekt om den "bara står" eller om man surfar och inte kör något tungt.
Idag tog jag dock till våld på chassit därbak. först tog jag bort plastskalet och sen klippte jag bort ett stort hål vid CPU-kylfläkten samt två mindre hål bakom PSU'n.
(Jag var noga med att lämna kvar de punkter där skruvarna till plastskalet är.)
Trots att plastskalet sitter utanpå så flödar luften nu genom lådan bra mycket lättare. PSU'-fläktarna är betydligt tystare och CPU-tempen med bägge processorerna på utan nap ikryssat ligger på 55, 8 grader mot tidigare en pendling mellan 58 - 59 grader. Nu slipper jag bli störd av fläktens penplingar i varvtal, Yippey!

För att göra jobbet användes insexnyckel och en smal avbitartång. Kanterna i plåten blev lite vassa men man kommer ju inte åt dem, dessutom att slipa till dem skulle lagt metallslipdamm överallt - och det vill jag definitivt inte ha i datorn.

Ha, luften som kommer ut från PSU'n är bra varm! Den luften har mao cirulerarats tillbaka in i lådan till viss del innan. Nästa steg blir att ta bort gallret vid PSU'ns insug också, samt att glesa ut insugsgallret framtill, nedtill OCH en ny CPU-fläkt som inte knackar i lagrena.

Att det ska behöva vara såhär egentligen. Jag gillar att pilla och har slaktat många gamla datorer förr, men att man ska behöva modda en ny, origiginalutrustad burk?

Svante, har du möjlighet att ta några bilder och visa för oss? Jag är nyfiken på hur du gjorde och hur resultatet blev / ser ut.

Ursprungligen av Sundevall:

Svante, har du möjlighet att ta några bilder och visa för oss? Jag är nyfiken på hur du gjorde och hur resultatet blev / ser ut.

Jag försökte skicka med en bild men är väl dum i...
Jag lyckas inte bifoga någon bild nu sen forumet uppdaterades. Ska göra ett nytt försök

Hepp, nu gick det visst. Tog 2 nya bilder med min P800, under skrivbordet. Som man kan se är gallret borta, men jag lämnade en "sträng" mittpå vid PSU'n och tog inte bort hela vid CPU'n. Bara för att behålla skruvhålen för plastskalet.
Nu med några timmars drift så verkar det som PSU'n mått bäst av detta. CPU'n blir typ en grad kallare som max (58 i stället för 59) så det är ingen stor skillnad. Däremot så kallnar den direkt när fläkten ökar farten, så det blir ingen "lång acceleration" på den. Kanske man ska sätta en huva på fläkten så att den styr in luften direkt på kopparplattorna...

Öh, jag lyckas inte så bra med bilfogandet. Men det var tången det på förra inlägget. (En shysst, tunn plåtsax hade varit bättre, men den här kostade bara 65.-)
Här kommer bilden: (tror jag)

Tack för bilderna! Nu förstår jag bättre hur du har gjort. Jag trodde först att du klippte bort gallret och den yttre plåten med de större hålen, så att det var två stora öppningar rätt in i burken.
Jag kanske också borde försöka mig på din mod, men först blir det nog en veraxning. Risken finns ju att man skadar burken så att man inte kan sätta dit Veraxs kit när man börjar med plåtsaxen i datorn.

Är det tystare med Veraxkittet? Jag har en dual 1.25 G4 som inte omfattades av vindtunnelutbytet men den där jämmra 120mm fläkten surrar förfärligt. Jag har provat att boota stoppad lådfläkt (en skruvmejsel) och det är den fläkten som låter betydligt mer än de andra.

Temperaturen ligger på 51-52 grader med full CPU belastning (Distributed folding igång 24/7). Sätter jag i en PCIslotfläkt så sjunker temperaturen flera grader. Så det borde finnas marginal att ha lite lugnare fläktar...

Ursprungligen av DrBoar:

Är det tystare med Veraxkittet?

Ja. Enligt folk på bland annat G4noise så är det _betydligt_ tystare, så det verkar helt klart vara värt pengarna. Jag ska själv Veraxa min burk nästa månad hade jag tänkt.

Jag har frågat tidigare på 99mac men inte fått något svar. Jag tänkte att ni (vi) med MDDs borde ha koll på sådant med tanke på våra högljuda och varma datorer ;); Hur blir ljudvolymen i en Veraxad MDD med en PCI-fläkt installerad? Kan man reglera varvtalet på en PCI-fläkt, som man kan på t.ex Zahlmans fläktar till PC? Är det bara att koppla in PCI-fläkten till moderkortet för att få ström? Finns det några Macanpassade fläktar där man kan kontrollera varvtal i operativsystemet? Hur mycket kostar en PCI-fläkt?

Många frågor, men förhoppningsvis har någon svaren..

Bevaka tråden