Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperatur med Verax-kit?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chilleboy:

MDD 867 ÄR en dubbelpropp! Två 867 mhz sitter det i den.

Mmm.. men det finns ingenting som heter Quicksilver MDD Quicksilver är modellen som kom innan MDD:n.

• Oregistrerad
  • 2004-04-25 22:34

Verax-kit lyckad installation

Hej!
Installerade ett Verax-kit (M10+M11) i min G4 2x1,25 Ghz FW800 i fredags. Mycket enkelt att installera, enda problemet var när jag skulle dra av skyddsfolien på kylmassan som ska ansluta till processorerna. Massan ville följa med folien. Så ta det försiktigt där.
Resultat: en mycket tystare Mac som framförallt inte varvar upp längre vid hårdare belastning.
Temperaturen ligger stadigt mellan 59-60 grader, även när jag försöker belasta hårdare.

Mycket nöjd än så länge!

Ursprungligen av Jan-Anders Lindqvist:

Temperaturen ligger stadigt mellan 59-60 grader, även när jag försöker belasta hårdare.

Vilket program använder du för att mäta temperaturen? Jag får ca 61 grader hela tiden, förutom när jag belastar maskinen hårt då smyger den upp till 62.X.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 00:09

Temperature Monitor

Samma som mig då. Lustigt, jag ser att min ligger konstant på just 61.4 grader. Termometern på processorkortet är kanske död..? Vilken MDD har du föresten? (antal MHz)

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 00:42

1,25 Ghz
Temperature Monitor har "Display Sensor Information" och där står det att noggranheten är +/- 2 Kelvin, man ska kanske inte ta siffrorna så exakt.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 10:18

Tips (om man har en PCI-plats ledig) är att införskaffa en PCI-slot fan, kan vara skillnad mellan framgång eller ej med att plocka ner dom sista graderna. Min låter mycket mindre så länge temperaturen är under 60°C. När temperaturen går över 60°C går fläktarna igång mer hörbart.

Ursprungligen av replicant:

Tips (om man har en PCI-plats ledig) är att införskaffa en PCI-slot fan, kan vara skillnad mellan framgång eller ej med att plocka ner dom sista graderna. Min låter mycket mindre så länge temperaturen är under 60°C. När temperaturen går över 60°C går fläktarna igång mer hörbart.

Det har jag planerat att göra om ett par dagar. Min burk har under de få dagar den har varit Veraxad aldrig varit under 60 grader. Men om man nu slänger in en PCI-fläkt så kanske temperaturen pressas ned och som ett resultat av det så sjunker hastigheten på Veraxs fläktar.. men då är ju frågan: blir burken tystare? "Kompenserar" PCI-fläkten inte för de lägre spinnande Verax-fläktarna?

• Medlem
  • 2004-04-29 11:14
Ursprungligen av Sundevall:

Det har jag planerat att göra om ett par dagar. Min burk har under de få dagar den har varit Veraxad aldrig varit under 60 grader. Men om man nu slänger in en PCI-fläkt så kanske temperaturen pressas ned och som ett resultat av det så sjunker hastigheten på Veraxs fläktar.. men då är ju frågan: blir burken tystare? "Kompenserar" PCI-fläkten inte för de lägre spinnande Verax-fläktarna?

Tycker du alltså att din burk låter för mycket trots veraxning? Det är mycket snack om temperatur... Men det är ju inget enkelt samband mellan låg temperatur och tysta fläktar. Min (än så länge) icke-veraxade maskin kan bullra rejält även när temperaturen ligger under 60°.

Ursprungligen av Assar:

Tycker du alltså att din burk låter för mycket trots veraxning? Det är mycket snack om temperatur... Men det är ju inget enkelt samband mellan låg temperatur och tysta fläktar. Min (än så länge) icke-veraxade maskin kan bullra rejält även när temperaturen ligger under 60°.

Den låter ungefär som jag förväntade mig. _Betydligt_ mindre än tidigare alltså. Jag är nöjd med Veraxningen! Men som det oftast är när det gäller sådant här.. man upplever maskinen som tystast när man först får den igen och tror att den ska låta lika mycket som innan modden. Man vänjer sig helt enkelt vid det nya reducerade ljudet till slut, om det inte är fläktarna man stör sig på så tycker man att hårddiskarna låter för mycket osv..

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 19:49

JA, den blir tystare om du får ner den under 60°C, typ ett lågt brummande bara. Förresten som den är innan den drar igång fläktarna ordentligt.PCI-fläkten låter inte mycket i jämförelse, däremot så kan dom börja skramla, men då smäller jag bara till datorn på sidan - så blir den tyst

Ursprungligen av replicant:

JA, den blir tystare om du får ner den under 60°C, typ ett lågt brummande bara. Förresten som den är innan den drar igång fläktarna ordentligt.PCI-fläkten låter inte mycket i jämförelse, däremot så kan dom börja skramla, men då smäller jag bara till datorn på sidan - så blir den tyst

Ok. Har du kopplat in din PCI-fläkt på samma strömkabel som de temperaturkontrollerade fläktarna? Jag funderar på om det är möjligt, om det är det borde man ju kunna få ned ljudet ytterligare på fläkten.

Jag ströp min PCI-fläkt till 5 volt för att den ska gå lite långsammare - gjorde ingen temperaturskillnad mellan 5 och 12 volt - blev en aningen tystare av detta.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:41

Jag kopplade min PCI-fläkt från en av dom lediga strömkablarna till hårddiskarna (antar att det betyder 12 volt)

Inte nödvändigtvis - beror på färgerna på kablarna svart/rött blir 12 volt men jag har för mig att svart/gult ger 5 volt. Svart är ju jord.

Någon som vet hur man bör bära sig åt för att öppna fläktkåpan föresten? Jag ska byta plats på mina RAM-minnen och jag har inte fått med någon instruktionsbok till modden. Vill ju inte råka lossa på processorkortet av misstag

Lyft loss den ca: 2 decimeter långa låsspärren, ser ut som en tjock ståltråd. Sedan kan du försiktigt lirka loss hela den blå kåpan. Under kåpan ser du kylflänsarna som du inte behöver flytta.

• Oregistrerad
  • 2004-05-06 00:39

Nu över 60 grader

Hejsan!
Ny rapport från min G4 FW800 2x1,25 Ghz med Veraxkit M10+M11:
Noterar att Temperature Monitor visar över 60 grader (60,4-60,6) nu när det blivit varmare både ute och inne. Inne var det uppe i ca 25 grader. Nu på kvällen med öppet fönster så sjunker temperaturen på processorn direkt och närmar sig 60,0
Ljudnivån förändras inte särskilt mycket vid denna temphöjning. Stor skillnad jämfört med originalfläktarna som blev olidligt surriga vid motsvarande temperatur.
Nu är jag ännu mera nöjd med denna investering!

Ursprungligen av Jan-Anders Lindqvist:

Hejsan!
Ny rapport från min G4 FW800 2x1,25 Ghz med Veraxkit M10+M11:
Noterar att Temperature Monitor visar över 60 grader (60,4-60,6) nu när det blivit varmare både ute och inne. Inne var det uppe i ca 25 grader. Nu på kvällen med öppet fönster så sjunker temperaturen på processorn direkt och närmar sig 60,0

Lustigt, jag har 500 MHz mindre i min burk, och jag ligger i princip alltid 1 grad över dina värden.

• Oregistrerad
  • 2004-05-06 23:01

Jo men Temperature Monitor är inte så exakt, var det inte +/- 1 grad?
Vi ska nog inte haka upp oss på det. Eller ska vi ställa burkarna bredvid varandra och jämföra utblåsningstemperaturen?

Det ska nog tilläggas att när det är nollgradigt ute och datorn vid en halvöppen balkongdörr samt med NAP påslaget så går den att få ned till strax under 40 grader. Vid 42-45 grader så höjs fläktljudet en aningen, verkar finnas en tröskel där. En grad hit eller dit spelar ingen roll - det kan däremot bli problem den dagen rumstemperaturen överstiger 60 grader och det är nog inget vi kommer att få se. Har någon med MDD kvar anteckningar om temperaturen innan ett Verax-byte ??? Jag kan ha skrivit om detta själv ifall jag redna innan bytet gjorde mätningar... minns inte men tror att det knappst skiljer mer än 2-3 grader. Kan ju kännas lite trygt att veta att det finns länder där in-luften är betdyligt mycket varmare än här i Sverige.

• Oregistrerad
  • 2004-05-07 09:42

Har inte noterat tempen innan, men har för mig den var 57-58 grader.

stämmer bra det (om jag inte minns helt fel), 56-58 grader. just nu ligger min dock i 59 grader (temp. monitor progget) eftersom jag bytat lite fläktar, som inte flyttar helt lika mycket luft..

• Oregistrerad
  • 2004-05-07 11:49

Kanske ska tillägga att jag har fyllt min dator med 4 diskar + kompletterat combodriven med en Pioneer DVR 107D. Kan påverka tempen lite grann antar jag.

• Oregistrerad
  • 2004-07-12 01:07

Tips för lägre temp med Veraxkit

Har nu modifierat min installation genom att tejpa runt fläktarna som kyler processorerna. Det finns en liten springa mellan dem och kåpan. Efter detta har jag haft 59,5-59,9 grader, alltså en tempsänkning på närmare 1 grad!

• Medlem
  • Gotland
  • 2004-07-13 00:02

Jag har klippt bort gallren bakom psu´n,processorerna o vid hårddiskplatsen bak, tagit bort högtalaren, bytt 80 mm fläkten mot en 120 som heter ADDA (konstant 12V) o är mycket tystare än herr verax 80mm. Fortfarande låter datorn alldeles på tok för mycket för min smak (kanske inte om man jämför med original...). Temp mellan 59 o61. Temperature monitor. Mina Verax psu-fläktar piper lite...

Bevaka tråden