Tycker det är lite underligt hur du inte minns vilket program de skapade i...
Jag har alla mina filer kvar från universitetet (studerade 1993-1997) och jag minns vilka program jag använde...
Visst minns man de flesta program man använde (Excel, Cricket Graph, Stella, JMP, Super Paint, Claris Draw, Superanova, Statview...), men det är inte det minsta underligt att man glömmer bort med vilket program varje fil är skapad. Som redan sagts, ser många av de gamla filerna ut som UNIX-exec-filer i OS X. Inte heller filnamnet ger mycket hjälp – som ung hade man ju ett outvecklat, för att inte säga barnsligt, sätt att namnge filer.
Gjorde en snabb sökning på min hårddisk och hittade c:a 2500 filer senast ändrade 1996 eller tidigare. Jag minns mer eller mindre vagt att de har med mig att göra men inte exakt hur jag gjorde varenda en. Många av filerna är dessutom stuffit-arkiv och jag törs inte ens tänka på vad jag gömt undan där.
Sedan hösten 1996 har jag bättre koll då jag fick en "egen" dator. En Powermac 7600 som faktiskt fortfarande fungerar utmärkt. Sparkar igång den ibland just för att kunna öppna och i bästa fall konvertera gamla filer.
Hmm, upptäckte nu att Word 2011 inte alltid kan öppna Word 5.1-dokument. Tur att jag har kvar 2004 och 2008 parallellt.