Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-20 18:58

Online Backup, Data Backup & Remote Backup Solutions | Mozy Var ett av alternativen jag övervägde när jag bestämt mig för att köpa mig en online-backup. Kommer dock inte ihåg varför jag valde bort den till förmån för Backblaze.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-20 19:55

Jag hade mozy när det var nytt men valde istället iDisk och timemachine

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-20 20:16
Ursprungligen av mry:

Jag hade mozy när det var nytt men valde istället iDisk och timemachine

Jag hade iDisk ett tag men efter att jag blivit av med all data skapad under en månad, utan möjlighet till att få tillbaka denna, bytte jag till dropbox som i alla fall har en arkiveringsfunktion. Tilläggas böra att jag inte varit ensam om att förlora data hos iDisk. Finns en tråd om detta.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-20 20:11

Jag har prövat box.net den senaste veckan. De ger bort 50 GB fram till mitten av december om man tecknar hos dem. Tyvärr så har jag inte lyckats flytta större än några hundra MB stora mappar åt gången innan flytten hängt sig. Jag kan mao inte rekommendera denna förutom att man får ganska mycket plats gratis. De har ett proffesionellt paket som ger 500 GB och högre hastigheter, men det kommer inte hjälpa om det hänger sig under flytten.

Jag använder dessutom dropbox för många av mina dokument. Men letar just nu efter seriös off-site lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-20 20:50
Ursprungligen av andas:

Jag har prövat box.net den senaste veckan. De ger bort 50 GB fram till mitten av december om man tecknar hos dem. Tyvärr så har jag inte lyckats flytta större än några hundra MB stora mappar åt gången innan flytten hängt sig. Jag kan mao inte rekommendera denna förutom att man får ganska mycket plats gratis. De har ett proffesionellt paket som ger 500 GB och högre hastigheter, men det kommer inte hjälpa om det hänger sig under flytten.

Jag använder dessutom dropbox för många av mina dokument. Men letar just nu efter seriös off-site lösning.

Jag signade också upp mig för det var enormt mycket plats man fick. Tycker uppladdning går fort men det är knöligt att laddar ner samt de har begränsning i storlek på filer. Tänkte ha den som backup för saker jag inte vill ladda ner igen, typ arkivering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-20 20:53

Jo jag har konto på Giganews av någon outgrundling anledning
Förutom Usenet erbjuder man även VPN samt nu också data lagring via tjänsten Dump Truck.
Surfa in på https://www.goldenfrog.com/

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-10-20 20:53

Tänkte avlägga rapport om mina erfarenheter kring hastighet för Backblaze. Har Bredbandsbolaget ADSL 24 Mbps.

Hastighet bredbandskollen.se: 13 Mbps ner, 0,74 Mbps upp
Hastighet backblaze.com/speedtest: 4 Mbps ner, 0,6 Mbps upp
Hastighet på riktigt mot backblaze: 1,8 Mpbs ner, 0,42 Mpbs upp*

*Backup gjord på ca 86 GB, tog 19 dygn att ladda upp. När man vill hämta hem allt kan man välja på att de gör i ordning en zip-fil (gratis) som man tankar ner, får en dvd-skiva skickad (kostar) eller en USB-hårddisk skickad (kostar). Att göra i ordning zip-filen tog 8 timmar. Har tankat ner under ett dygn ungefär nu och snittar en hastighet på 1,8 Mbps. Värt att nämna att det bröts en gång, men kör med Backblaze nerladdare så då är det inga problem att fortsätta där man var.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-20 23:44

Jag testar CrashPlan nu, 3 mån ska det ta för 208 GB.... ska testa senare att köra över till en kompis istället.
Jag har fiber 100/100.

Har kört Backblaze ett tag, funkat bra hitintills om än lite långsamt.
Dock har ett problem uppstått: Försökte nyligen addera en extern disk till backupen, det funkade initialt men nu har den slutat backa den. Nån som varit med om detta?

Ursprungligen av ill_chrill:

Har kört Backblaze ett tag, funkat bra hitintills om än lite långsamt.
Dock har ett problem uppstått: Försökte nyligen addera en extern disk till backupen, det funkade initialt men nu har den slutat backa den. Nån som varit med om detta?

Av någon outgrundlig anledning drog det här igång igen.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-10-24 22:13
Ursprungligen av ill_chrill:

Har kört Backblaze ett tag, funkat bra hitintills om än lite långsamt.
Dock har ett problem uppstått: Försökte nyligen addera en extern disk till backupen, det funkade initialt men nu har den slutat backa den. Nån som varit med om detta?

Såg att du fått igång det igen, men du kan ju kolla med deras support om du fortfarande har frågor. Verkade hjälpsamma och rappa det lilla jag var i kontakt med dem. Kan ju eventuellt vara en bug så är bra att rapportera.

Vi har ju Dollydrive.

Har iofs inte testat deras serverhall de nu har i Italien.
Men allt för långsamt gick det när allt var baserat enbart i USA.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 17:33
Ursprungligen av illerG:

Vi har ju Dollydrive.

Har iofs inte testat deras serverhall de nu har i Italien.
Men allt för långsamt gick det när allt var baserat enbart i USA.

Ingen som har erfarenhet av Dolly?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-25 08:22
Ursprungligen av dtrolle:
Ursprungligen av ill_chrill:

Har kört Backblaze ett tag, funkat bra hitintills om än lite långsamt.
Dock har ett problem uppstått: Försökte nyligen addera en extern disk till backupen, det funkade initialt men nu har den slutat backa den. Nån som varit med om detta?

Såg att du fått igång det igen, men du kan ju kolla med deras support om du fortfarande har frågor. Verkade hjälpsamma och rappa det lilla jag var i kontakt med dem. Kan ju eventuellt vara en bug så är bra att rapportera.

Kan bekräfta att deras suppport är bra att ha och göra medoch hjälpsam.
Fick hjälp att konvertera från månatligt abonnemang till ett 2-års kontrakt samt fick även en återbetalning på det jag lagt ut.

Enligt deras FAQ kan scanningen av den externa disken ta lång tid på sig för att samla ihop alla förändringar så det var kanske det du råkade ut för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-27 02:56

Nu har Backblaze uppdaterat sin tjänst, bla kan man nu backa alla filtyper vilket nu även inkluderar mina VMWare images.

Online Storage Service Backblaze Now More Unlimited Than Unlimited | TechCrunch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 21:50

Skaffade Backblaze för några veckor sen. Har fungerat bra bortsett från långsam överföringshastighet, som dock har blivit klart bättre nu med version 2.0. Har dock fortfarande ca 55 dagar kvar på min första backup...

Ursprungligen av Solid:

Skaffade Backblaze för några veckor sen. Har fungerat bra bortsett från långsam överföringshastighet, som dock har blivit klart bättre nu med version 2.0. Har dock fortfarande ca 55 dagar kvar på min första backup...

Vad får man för hastighet mot Backblaze?

Backify verkar bra, efter 3 veckor så har jag fått upp ~170GB. Inget strul, bra programvara både till Macen och till iPhonen.
Strömmningen av musiken funkar bättre nu än i början.
Bra att ha backup på musiken offsite, och dessutom kunna streama den via airplay.

Gratis! för 512GB (fast det verkar det inte vara längre..., så bra att jag nappade på det förut)

Senast redigerat 2011-11-16 13:21

Uppdatering:

Backify-kontot blev bara raderat.

Fick först ett mail ifrån Backify om att alla gratis-konton skulle raderas inom en vecka, men kunde uppgraderas till betalkonton. Övervägde det inte allvarligt, eftersom det kändes så där redan då.
Några dagar efter så fick jag ett mail ifrån Livedrive (som egentligen hade tjänsten och appen till iPhonen tex) att deras samarbete upphört med Backify, men att jag kunde skapa nytt betalkonto hos dem om jag ville. Att min data inte längre var tillgänglig.
Känns ju inte särskilt seriöst heller, de kunde ju erbjudit kunderna något hos enbart dem istället för att bara radera datan.

Diino som jag betalt för, är säkerligen mer seriöst, men programvaran är skit, och räcker inte till musiken, men kan väl användas tills tjänsten går ut för backup av en dator som jag annars bara har 1 time-machine backup på. Men kommer inte förlänga det.
Så tillsvidare står jag över off-site = online backup just nu. Åtminstone tills jag hittar ett bra alternativ, inget känns 100 för mig just nu.
Har bra backup ändå, flera kopior (4-5) på nästan allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-16 20:12

Jag har skaffat Acronis lösning till min Windowsmaskin.
Mycket smidig

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-11-17 00:05

Sitter och håller på att utvärdera Haystack's ARC mot Amazon's S3 moln, är det någon som har erfarenhet av detta? Amazon verkar rätt billiga (för 2$/mån får jag 22GB storage), men ARC kostar 29$ (iofs värt det ifall det funkar bra).

Länk
Online Backup for Mac | Arq | Haystack Software

Ursprungligen av lando:

Sitter och håller på att utvärdera Haystack's ARC mot Amazon's S3 moln, är det någon som har erfarenhet av detta? Amazon verkar rätt billiga (för 2$/mån får jag 22GB storage), men ARC kostar 29$ (iofs värt det ifall det funkar bra).

Länk
Online Backup for Mac | Arq | Haystack Software

Jag har inte testat Arq själv, men jag har *bara* hört gott om det. Den enda nackdelen är att S3 kostar mera än andra lösningar, så om man har mycket data blir de "obegränsade" lösningarna som Backblaze och Crashplan mycket mera prisvärda. Men har man lite data eller har råd med kostnaden ska Arq vara det bästa typ.

Själv har jag förövrigt precis bytt till Crashplan efter några år med Backblaze. Så nu återstår några månader av uppladdning innan jag har offsite-backup på allting igen...

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-11-17 09:51
Ursprungligen av Adrian B:

Själv har jag förövrigt precis bytt till Crashplan efter några år med Backblaze. Så nu återstår några månader av uppladdning innan jag har offsite-backup på allting igen...

Vad var det som fick dig att byta?

Ursprungligen av dtrolle:

Vad var det som fick dig att byta?

För det första hade jag lite problem med att Backblaze klient verkade överföra massor av data gång på gång. Detta kan ha berott på Backblaze, men jag misstänker att det kanske hade mer att göra med mitt andra problem (som löstes med reparation genom TechTools Pro och en ominstallation av OS X Lion).

Men bortsett från det hade jag ändå sneglat på och rekommenderat Crashplan till andra av följande skäl.

- Crashplan klarar 19 av 20 metadatatest i Arqs tester (scrolla ner till Accuracy) medan Backblaze bara klarar 1 av 20.

- Crashplan kan ta backup av nätverksdiskar. Backblaze tar bara direkt anslutna diskar.
- Backblaze raderar all backup från en extern disk om den inte varit ansluten i 30 dagar. Crashplan gör inte det oavsett hur länge den varit offline.
- Crashplan behåller raderade filer för alltid (så länge man är kund) om man inte aktivt vill ta bort dom själv.
- Crashplan kan dessutom ta backup till en extern disk, en nätverksdisk och/eller en dator hos en kompis parallellt med backup till molnet. Detta är en stor fördel då man kan ha en snabb, lättillgänglig backup hemma och sen en "ifall huset brinner upp"-backup i molnet.
- Crashplan har en familjelösning där man får ta backup av upp till 10 datorer i ett hushåll, vilket gör det prisvärt att lägga till min frus dator samt Mac minin i källaren.
- Crashplan har "backup sets", där man kan detaljera vad som ska backupas vars. (Osäker, men tror inte Backblaze har det).
- Crashplan har ingen begränsning i vilka filer man vill ta backup på (Backblaze exkluderade program-mappen mm fram till nyligen).

Som en bonus har de även en app i App Store.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 17:32
Ursprungligen av Adrian B:

... rekommenderat Crashplan till andra av följande skäl.

- Crashplan klarar 19 av 20 metadatatest i Arqs tester (scrolla ner till Accuracy) medan Backblaze bara klarar 1 av 20.

- Crashplan kan ta backup av nätverksdiskar. Backblaze tar bara direkt anslutna diskar.
- Backblaze raderar all backup från en extern disk om den inte varit ansluten i 30 dagar. Crashplan gör inte det oavsett hur länge den varit offline.
...

Även jag lägger en tumme upp för Crashplan. Jag betalar i runda slängar sju dollar per månad för obegränsad backup av familjens alla maccar. Inklusive sporadiskt inkopplade USB-diskar, som hanteras riktigt bra. Jag har inte börjat använda Friend- eller Local backupmöjligheterna, men det är ju bra att de finns där.
Jag rekomenderade tidigare Mozy, men sen de chockhöjde priserna så var det bara att glömma den lösningen.

Ursprungligen av Adrian B:

Som en bonus har de även en app i App Store.

Det visste jag inte. Kan man installera den "över" sin gamla installation, eller blir det till att radera allt och börja ladda upp ett par hundra gig på nytt?

Ursprungligen av alamode:

Jag rekomenderade tidigare Mozy, men sen de chockhöjde priserna så var det bara att glömma den lösningen.

När jag började läsa om om detta härom året fick jag uppfattningen att både Backblaze och Crashplan var bättre än Mozy, det var fler som var missnöjda med Mozy. Även om listan på fördelar med Crashplan var rätt lång så har jag på det hela taget varit nöjd med Backblaze.

Ursprungligen av alamode:

Det visste jag inte. Kan man installera den "över" sin gamla installation, eller blir det till att radera allt och börja ladda upp ett par hundra gig på nytt?

Inte i Mac App Store, bara i App Store, förvirrande det här med namnen

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-11-18 10:28
Ursprungligen av Adrian B:

- Crashplan klarar 19 av 20 metadatatest i Arqs tester (scrolla ner till Accuracy) medan Backblaze bara klarar 1 av 20.

Hur allvarligt är det att backblaze falerar i nämnda test? Frågan är också om det är giltigt längre, testet är gjort tidigt 2010 med en nu gammal version av backblaze.

Övrigt hade jag koll på. Inget av det var kritiskt för mig, men installerade det hos mina föräldrar då med huvudskälet att de har flera datorer.

Senast redigerat 2011-11-18 10:49
Ursprungligen av dtrolle:

Hur allvarligt är det att backblaze falerar i nämnda test? Frågan är också om det är giltigt längre, testet är gjort tidigt 2010 med en nu gammal version av backblaze.

När jag läste på om det förut och ändå valde Backblaze har jag för mig att det inte var så allvarligt ändå, även om det förstås är bättre att klara testpunkterna. Om Backblaze har bättrat sig sedan dess är osäkert, men jag antar att de vore de första att kontakta Arq och be dem göra om testet i så fall, så jag utgår ifrån att det stämmer.

En medlem på Ars Technicas forum testade faktiskt Backblaze 2.0 med Backup Bouncer bara härom veckan och kom fram till följande:

I did the test with 2.0, and it's not better. I was a bit wrong about the timestamp support, but Backblaze basically supports the modified date and resource forks on files. It sets the creation date to the modified date, and the timestamp is still wrong because it doesn't preserve the timezone. At least it seemed shifted to me, I'm not doing my taxes at 6 AM

It's a lot faster than Crashplan though, so it's an unfortunate situation that they don't support proper metadata.

Överhuvudtaget är det en färsk diskussion med omröstning om bästa onlinebackuptjänsterna (CP överlägset populärast, BB tvåa) som kan vara intressant att läsa: Crashplan+ and Backblaze: which online backup service do you use? - Ars Technica OpenForum

Backblaze får beröm för hastighet i alla fall, även om jag inte vet om det spelar så stor roll härifrån. Jag kommer bara upp i ungefär 350 kbps med Crashplan just nu när jag laddar upp, minns inte om det var bättre eller sämre med Backblaze.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-11-17 10:34

Inget som tittar på lösningar som är baserade i Sverige? Två fördelar jag direkt tänker på är att man slipper övervakning av FRA samt att man slipper lämna sina dokument i t ex utländska säkerhetstjänsters vakande öga. USA är ju ett bra exempel på där de lätt kan begära att få titta på användares data och företagen är skyldiga att ge tillgång till det utan att meddela användarna.

Kullander i erbjuder backup från Crashplan för vad jag kan se vettiga priser, börjar på 99:-/mån för 30 GB lagring.

Bevaka tråden