Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacen måste bli utbyggnadsbar!!!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AAAAAAARGRGGGGRGHRGHRGHRHGHRHRH!!!!

Jag blir ruskigt irriterad på Apples datorer!

Det finns en iMac som kostar mellan 10 995 - 19 995:-

Den datorn har inga kortplatser, en skärmstorlek som är på tok för liten för vettigt arbete.

Nästa steg i hierarkin är Powermacen som kostar mellan 21 869 - 44 994:-

Priserna överlappar varandra, från 10 995 - 44 994:-

Men funktionerna överlappar inte varandra. Det finns endast två steg, med vitt skilda funktionsmodeller.

Steg 1
iMac
500 -> 700 MHz
64 -> 256 MB RAM
20 -> 60 GB HD
CD-ROM -> CD-RW

Inga möjligheter att byta grafikkort, stoppa i PCI-kort.
Möjlighet att byta hårddisk, cd-drive, RAM-minne.

Steg 2
PowerMac G4
733 - 2x800 MHz
128 - 256 MB RAM
40 - 80 GB HD
CD-RW - Superdrive

Möjlighet att byta allt.

* iMacen kostar alldeles för mycket!
* Det finns inget mellanting mellan iMac och G4
* G4:an kostar väl kanske så mycket den ska

Apple har bara sig själv att skylla att de inte ökar sin marknadsandel. Är de så puckade att de inte inser att folk inte köper en dator som på pappret inte är lika snabb som konkurrenterna, men kostar betydligt mycket mer??????

Apple borde ta och plocka ur sin feta tumme ur röven och på allvar börja slåss för att öka sin marknadsandel. För ja, jag anser det vara viktigt att öka sin marknadsandel, framförallt i den ekonomiska situation som vi befinner oss i nu: Allt fler datortillverkare går dåligt och det skapas möjlighet att sälja in sig på många marknader. Det skulle innebära att Apple var tvungna att sänka sin skyhöga vinstmarginal per dator till kanske 15-20%. En sänkning på 10% per dator kan ge vanligt folk en möjlighet att köpa en Mac.

Apple måste också introducera en ny dator som kan få lite mer avancerade hemanvändare att bli intresserade av Macar.

Jag måste säga att Apples prispolicy är riktigt rutten. Nu får ni ta och skärpa er!!!!!!!!

Folk har inte hur mycket pengar som helst!

Jag har redigerat inlägget och rensat ifrån alla "#¤%"#¤"¤"#¤"&%#& Ni förstår säkert. /Martin

[ 21-12-2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Apples patetiska försök att öka sin marknadsandel genom att använda sig av olika elektronikjättar som Onoff osv är ju bara löjligt.

Jag kan inte för allt i världen förstå hur de kunde tro att affärna skulle anstränga sig för att sälja Macar!

Oj, sådär arg brukar jag inte vara. Men jag tycker att det här är ett stort problem, som Apple inte gör mycket åt att åtgärda. Det verkar nästan som att de är riktigt nöjda med sina 2% marknadsandel. Det är väl inget fel med det, framförallt inte när företaget har en god vinst. Men Apple slår alltid på stora trumman och häver ur sig att man minsann skall höja marknadsandelen till minst 10%, men gör bara några halvhjärtade försök och ger sedan upp. Det känns inte så kul för oss Macare (iaf inte för mig... ).

Vaknat på fel sida idag? Det här är ingen nyhet direkt - att priserna är väldigt mycket dyrare än PC maskiner.

Jag motargumenterar dig för att dra igång en diskussion

- Under en period såldes det Macintosh kloner som var mycket billigare än Apple datorer. Vad blev resultatet? Ungefär lika många sålda datorer totalt men till lägre marginaler. Och Apple förlorade sjukt med pengar.

- Om Apple släpper en mer kompetent maskin till ett lägre pris, t ex en slags mini-G4 för 9.990,- vad händer då? Jo: då droppar försäljningen på dom befintliga G4 serien markant (den minsta G4 säljer bäst) men det totala antalet sålda datorer ökar inte speciellt mycket.

Jag svarar mest för att motargumentera!

Prisjämförelse PC/Mac

Problemet som jag försöker sätta fingret på är att Apple omöjligen kan öka sin marknadsandel om de fortsätter att ha ockerpriser på sina datorer.

Jag tycker ändå att den jämförelsen var snäll...jämför mot en 1.4GHz AMD eller nåt (som är snabb)

Men det är inte rättvist att jämföra en Apple maskin med ett hopbygge ifrån Datorbutiken faktiskt.

En trimmad japanare är inte samma sak som en BMW M5 hur man än ser på det.

(säger jag som kör trimmad Supra)

Jämför med en Compaq Workstation eller en Dell Arbetstation så är inte skillnaden så stor faktiskt.

Citat:

En trimmad japanare är inte samma sak som en BMW M5 hur man än ser på det.

Sant, jämför möjliga hårdvarukonfliker mellan systemen. Mac == 0;

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Men det är inte rättvist att jämföra en Apple maskin med ett hopbygge ifrån Datorbutiken faktiskt.

Jag anser att det faktiskt är fullt jämförbart. Av tre anledningar:

1. Det är två representativa försäljningsplatser för Mac och PC.
2. Kvalitetsskillnaden mellan PC och Mac har minskat, risken för hårdvarukonflikter är större på PC, men inte så stor som många Macanvändare gärna vill tro.
3. Det viktiga med min jämförelse är inte konfigurationen, det är priset.

Vad jag vill säga är: "Så här mycket får du betala för en PC och en Mac med jämförbar prestanda".

• Oregistrerad
  • 2001-12-21 14:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
1. Det är två representativa försäljningsplatser för Mac och PC.
2. Kvalitetsskillnaden mellan PC och Mac har minskat, risken för hårdvarukonflikter är större på PC, men inte så stor som många Macanvändare gärna vill tro.
3. Det viktiga med min jämförelse är inte konfigurationen, det är priset.

Vad jag vill säga är: "Så här mycket får du betala för en PC och en Mac med jämförbar prestanda".

1: Nej. Man köper trygghet iom varumärket. Så noname PC i jämöfrelse med Apple är att snedvrida det hela. Jämför med Compaq eller Dell.

2. Kan inte hålla med där alls. Problemen är fortfarande stora på PC sidan.

3. jämför då med en annan märkesdator.

man kan alltid hitta en billigare noname PC i jämförelse med en mac. Men jämför med motsvarande maskiner ifrån lika stora och säkra tillverkare som Apple.

Apples maskiner är inte dyra i jämförelse med vad man får!

PCn är möjligtvis inte en märkesdator, men alla delarna är märkeskomponenter, så det är full garanti och full kvalité.

Ni missar medvetet min poäng:

Macen är såinnihelvete på tok för dyr för sitt eget bästa och Apple gör inte ett skit för att stärka sin marknadsandel. De låter bara allt förfalla!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-21 17:09

Klonerna som fanns var i huvudsak inriktade på "high-end" där de höga marginalerna fanns(och vinsterna) enda undantaget var Umax som hade en billigare modell riktad mot konsumentmarknaden. Jag förstår att Apple skrotade klonprojektet.

Men annars är det nog bara att konstatera att vi "Macare" betalar premium för att få vårt operativsystem och Appledesignen(jag tycker iofs att det är värt det!), men jag håller med om att det saknas något mellan iMac och G4. Cuben var faktiskt ganska ok som "mellanmodell", synd bara att prissättningen var helt åt fanders!

Vad det gäller iMac så tycker inte jag att den saknar så mycket vad gäller utbyggbarhet, möjligen en ledig plats för en till hårddisk, sen hade det inte skadat om CD´n hade varit mer standard så man hade kunnat slänga in en Combodrive eller Superdrive istället!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-21 17:12

Den höga prissättningen på iMac sista tiden har nog varit en förberedelse för lanseringen av en ny modell med LCD, då denna blir betydligt dyrare att bygga än en CRT-iMac

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Vad det gäller iMac så tycker inte jag att den saknar så mycket vad gäller utbyggbarhet, möjligen en ledig plats för en till hårddisk, sen hade det inte skadat om CD´n hade varit mer standard så man hade kunnat slänga in en Combodrive eller Superdrive istället!

Du kan ju alltid slänga in en slot-in combodrive.

Många, många kunder vill inte ha en "ihop-plock dator" av flera olika anledningar.

Komponenterna varierar ifrån gång till gång vilket gör att du kan ha olika komponenter i datorer som är köpta vid olika tillfällen. Drivrutiner osv i mängder.

Det ÄR skönt att köpa av t ex Dell eller Compaq. Alla drivrutiner finns på ett ställe och det är relativt lätt att få support på platsen osv.

Jag jämförde en Dell Workstation för ett tag sedan med en G4/867. För skojs skull räknade jag på kostnaderna för att se till att båda maskinerna skulle vara likvärdiga i detalj. Resultatet blev att Dells maskin blev ett antal tusenlappar dyrare än Apples, när alla kompletteringar (SuperDrive, Gigabit Ethernet etc) lagts till.

Jag anser att Macen ger mycket för pengarna och köper hellre en begagnad G4 xxx än en PC xxx, såvida jag inte får sätta ihop PC-maskinen helt själv, med eget valda komponenter, samt köra Linux. Dock blir en PC med sådan utrustning inte billigare än en G4 (jag vill gärna ha Gigabit Ethernet m.m m.m och det driver upp priset).

Apple skulle, då nästa iMac lanserats, kunna behålla en maskin ur dagens kollektion och sälja den som en billig instegsdator. Dock brukar jag rekommendera en begagnad G3 eller G4 framför en iMac. I.o.m det kan man köpa en G4-maskin med bra prestanda för runt 10.000 kronor (beroende på modell).

Jag håller däremot med om att en mellanmaskin liknande Cube skulle vara bra, alternativt att iMacen får en separat skärm (eller en kortplats, så man kan installera ett grafikkort och ansluta en separat skärm för dubblering).

Min tes är att man får mycket för pengarna med en Mac och att billiga PC-maskiner är nakna. Har man begränsad ekonomi rekommenderar jag en begagnas Mac utan minsta tvekan, eftersom Mac-fördelarna är många.

Citat:

Jag håller däremot med om att en mellanmaskin liknande Cube skulle vara bra, alternativt att iMacen får en separat skärm (eller en kortplats, så man kan installera ett grafikkort och ansluta en separat skärm för dubblering).

Så vitt jag vet så har de redan idag en extra skärmutgång, iaf den jag hjälpte min far att köpa får någon vecka sen...

[ 21-12-2001: Meddelandet ändrat av: odlund ]

Med tanke på att iMac är en enkel konsumentdator är den väl hyfsat utbyggbar: Det går att lägga till mer RAM, det finns FireWire och USB för externa hårddiskar (betydligt enklare och smidigare för Svensson än att skruva (och borra ) i datorn, om än dyrare), nätverkskort och modem är inbyggt från fabrik. PCI-platser behövs inte i en konsumentmaskin. Och hur många svennar byter egentligen grafikkort på sin dator? En "mellanmodell" med dessa möjligheter hade i så fall varit bättre.

citat:

Citat:

Apples patetiska försök att öka sin marknadsandel genom att använda sig av olika elektronikjättar som Onoff osv är ju bara löjligt.

Jag kan inte för allt i världen förstå hur de kunde tro att affärna skulle anstränga sig för att sälja Macar!

Säljer Onoff & co fortfarande Macar?

Annars är väl de kedjorna rätt bra för att nå ut till nya iBook/iMac-köpare (och därmed öka marknadsandelen)? Jag tror knappast att så många "vanliga datoranvändare" hittar till exempelvis Macoteket.. OK, det skulle vara bättre om det fanns "riktiga" Macbutiker i städerna men tyvärr finns det ju väldigt få sådana.

Jag är mer oroad över 70-talisternas taskiga ekonomi och när dom ska köpa *billig* dator till sina barn, dvs. kommande generation får något fungerande men halvbra istället för att få mac. Istället misstänker jag att dom som har råd (bra ekonomi) gärna eller i större utsträckning köper mac till sina barn. De allra flesta av dom har studielån som dom ska beta av under en himla massa år... har sedan ungarna vant sig vid PC (spel) så är det redan kört. Svenska Apple skulle behöva hårdsatsa på svenska skolor så att ungarna mer eller mindre får mac med modersmjölken! Det behövs en "fattigmans-mac" så att macen inte bara hamnar hos välbeställda användare. Lika väl som det kommer erbjudanden om billiga blöjor till barnfamiljer så skulle det komma saftigt gynsamma erbjudanden till 20-25 åringar som nyss fått barn. OM/när Apple inte satsar på kommande generationer så gör man ett klockrent självmål, sådant straffar sig i längden.

Olle - född 1948
+++

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-22 22:17

Jag håller med att Apple skulle satsa hårdare på skolorna i Sverige, jag är också lite orolig för att dom nu lanserar en LCD-iMac som blir för dyr för just dessa kundgrupper, det kanske vore bra om dom hade gjort en liten update av nuvarande iMac och behållt den som instegsmodell, eller varför inte en iLC, så att skolorna kan återanvända skärmarna från de PC dom slänger ut

Apple är faktist lite mer aggressiva mot skolorna i USA, bland annat med prissättningen av program, FinalCut3 säljer dom för 299dollar, AppeWorks 6 X-plattform(Mac+PC) för 39 dollar, tänk vilken fin början om skolorna skulle börja med att köra AppleWorks på sina PC

AppleWorks 6 för PC säljs inte över huvudtaget i Europa som det verkar, jag har precis försökt få tag på den

iBid, tror du att Apple verkligen har skyhöga marginaler på sina produkter, att det hur mycket som helst att bara skära i?

iMacen har en befogad plats och alla behöver faktiskt inte PCI-platser. Att jämföra pris som du gör är inte riktigt rättvist, du borde jämföra med en ihopplockad mac, men det finns ju inte. Det känns lite som om en BMW-ägare inte förstår varför japanska bilar är billigare, precis som Martin skrev.

Macen är såinnihelvete på tok för dyr för sitt eget bästa och Apple gör inte ett skit för att stärka sin marknadsandel. De låter bara allt förfalla!

Och detta är alltså en person som har god insikt i hur datorbranchen fungerar och hur Apple tar sina beslut? En person som vet att Apples hemliga ide är att låta allt förfalla. Gud vilken tur vi andra har som får ta del av denna insiderkunskap. För det kan väl inte bara vara så att du mår bra av att gnälla över saker och ting som du inte vet nåt om? Nää...

Säljer Onoff & co fortfarande Macar?

Jorå. Jag var på OnOff häromdagen och dom hade till och med drösar med broschyrer om iPod.

Jag håller med tidigare inlägg om att skolorna är en bra bas för Apple att bygga vidare på.

Skolorna lägger grunden till många saker hos de elever som passerar dessa institutioner. Att få fler skolor att använda sig av Macar kan vara en bra väg till ökad marknadsandel. Men det kräver inte bara en ökad marknadsföring och försäljning till skolor, det handlar lika mycket om att övertyga skeptiska IT-chefer hos diverse kommuner att satsa på annat än M$.

• Oregistrerad
  • 2001-12-24 00:33

Måste börja med att säga "God Jul", eftersom klockan är slagen!

Jag förstår dig inte, iBib, du tycks helt missat allt en iMac står för eller rentav allt Apple står för. Att du är desperat tyder mer på att deras datorer kanske inte passar _dig_ eftersom du ser att du har några kronor att spara på en PC, fine - köp en PC.

I mina ögon är Macarna hur fina som helst och jag har haft förmånen att snart haft åtminstone ett exemplar från varje produktserie från Apple. Idag har jag två kvar, en gammal PowerBook 145B på 25 mhz och så en PowerBook G4 på 550.

Macarna är _extremt_ speciella, även iMacarna. Även om du kan sätta ihop en PC som är snabbare och billigare så kan den inte tävla; en Mac är en Mac. Det finns så många grejer som känns häftiga med att äga en Mac att jag bara kan jämföra lite på ytan: För det första är det _extremt_ välbyggda och väldesignade datorer.

Jag förstår inte - du skulle lika gärna skrivit att "nu får BMW ge upp, en Skoda är ju MYCKET billigare!". Macarna är i ren och skär sanning datorvärldens svar på BMW, Audi eller Mercedes. Gedigen och unik design, fina prestanda och sköna i drift. Kostar lite mer men smakar lite bättre.

Jag är själv 70-talist, inte alls särskilt rik, men jag anser mig dock inte ha råd att göra mig otjänsten att använda PC-datorer en gång till, har gått på den bluffen (lyckligtvis hade jag dock en 8600/250 samtidigt som PIII/450´n) och ser ingen återvändo.

Apple kan dessutom tillräckligt om marknadsföring för att inte göra det sämsta man kan göra enligt alla marknadsföringens läror: Att konkurrera om priset. Dock tycker jag macarna är klart rimligt prissatta. En ny iMac kostar ju inte många kronor, men ändå är det en superfin dator som lovar vad den håller, jag såg en iBook senast idag på Åhléns multimedia-avdelning och man blir alltid positiv till sinnet när man ser dem, det är fina burkar som tilltalar ögat och inbjuder till lekande och nyttjande.

Jag rekommenderade i våras min syster att beställa en iMac och hjälpte henne med detta - hon är väldigt nöjd och belåten och tycker den är fin och rolig. Trodde jag skulle få lite supportfrågor från henne men de har uteblivit, hon har kopplat in bredband och skrivare och installerar program och använder iTunes, utan att tidigare ha jobbat med en dator annat än det mest rudimentära på jobbet och vid en dassig PC.

Så utan att tveka skulle jag gladeligen rekommendera en iMac eller någon av de andra modellerna till vem som helst. Det är ett köp man blir glad av.

Datorn jag sitter vid just nu, alltså TiBook 550´n är ett fulländat mästerverk på alla sätt och vis. Den är snabb, tyst, snygg så det är rent märkligt och pålitlig, enorm. Som bara en Mac kan vara.

Sluta jämföra med PC´s; det går bara inte.

iBib skrev: det handlar lika mycket om att övertyga skeptiska IT-chefer hos diverse kommuner att satsa på annat än M$.

Jag skulle nog gå snäppet längre och ifrågasätta IT-chefers lojalitet mot de chefer som han/hon i sin tur har ovanför sig. Min uppfattning är att dom som sitter högst upp i ledningen saknar kunskaper och ställer fel krav på IT-cheferna som sedan lägger fram förslag som inte grundar sig på ROI-värden.

• Olle

• Medlem
  • Österåker
  • 2001-12-24 10:02

Man får vad man betalar för. Inte nog med att MacOS är det enda systemet som fungerar bra (enligt mitt tycke) så får man en snygg dator. Jag vet att det är en liten tröst när man slantar upp högvis med pengar för sin ögonsten.

Jag har själv bitit i det sura äpplet för min söta Apple.

Anthonie (nöjd med den fläktbestyckade G4an)

Blev mac-fantast förra året.
äger nu 3 macar. 2st G4/466 och en QS 867Mhz. Gillade så mycket OSX att jag köpte en värstingskärm TFT 18.1" till den.

Om jag kan lägga ner över 80-lusentappar över ett år, vad kan inte resten av världen göra när de får se macen I action?
En polare till mig ville t.o.m byta sin bil (VW polo) mot QS:n .
Problemet är att synas, många vet inte ens hur mac OS ser ut. Nåväl, jag kan nämna att 3 polare är nyblivna mac-ägare. Allt löser sig med säljande reklam. (OSX borde visas på TV med ball musik i bakgrunden, kanske britney? eller Aguilera?) Ha det!

-76:a

Jag har en PC som jag av misstag köpte 1994. Den har varit en ren ekonomisk ruin i jämförelse med en Power Mac 6100, 7100 eller 8100. Jag har impat på kompisar med PC när jag nämnt att jag i mars 2000 gav 20 kkr för min G4/400 och sålde den för 9300 kronor hösten 2001. När jag nämner det brukar de lite tyst säga att deras PC-maskiner inte har ett så högt andrahandsvärde (jag hade fått mer för den om jag sålt den med extrautrustning installerad - mer minne etc).

Därför köper jag Mac av flera skäl: de viktigaste är:

1. Bra prestanda, driftsäkerhet och störningsfrihet.

2. Bra standardutrustning (nätverk m.m integrerat och klart).

3. Elegant operativsystem, snabbt och smidigt att arbeta med, hög arbetsglädje med mindre besvär.

4. Högt andrahandsvärde, lång livslängd, goda framtidsmöjligheter - m.a.o ett ekonomiskt sunt köp.

Jag anser att en Mac oavsett modell är ett säkert köp som är rena sundheten själv för plånboken och därmed håller jag inte med om att den är "dyr" när man tänker på allt man får med.

Jag köpte en PC och kommer inte att köpa fler (förutom Virtual PC) eftersom det är trevligt att ha Windows liggande i maskinen (även om jag i stort sett inte använder det).

Hm... ang diskussionen här ovan...:-)
Man kan göra så här, ifall man vill kolla vilken maskintyp som funkar utan större problem...
Här ska ni få nåt att garva åt i mellandagarna...

Man kan ju ibland få för sig att man "behöver" en modern pc... man ska kolla hur websidor ser ut på en pc... jobba åt windowskunder... spela de snärtigaste, senaste spelen...

Då kan man plocka ihop en massa i och för sig klart bra Pc-pryttlar, t ex moderkort Abit KG7, en jeeevla massa DDR-DIMM-ar, Geforce 3, AMD XP1900+processor, 7200RPM-ATA100 hårddisk, extremsnabb CD-spelare-brännare, SMC-nätkort, nån enstaka fläkt, nån diskettstation och lite diverse övrigt jockamojs, plus en tjuuuusig plåtlåda att kasta in rasket i...
Billigt kan man köpa det... billigt som attan...

Sedan får man joxet ihopskruvat av en auktoriserad återförsäljare... å allt funkar en hel halvtimme...

Då sätter man igång med en kopiös massa timmar med installationer och ominstallationer av förtinitton drivrutiner, omplaceringar av div mojänger från andra pc-er, där korten bevisligen funkar, 2 (TVÅ!!!:-) återskickningar till leverantören, med enda svarsbeskedet att "Det är något som inte är riktigt kompatibelt, vi vet inte riktigt vad, men vi jobbar på det"...

Då känner man rätt bra vilken plattform som är bekymmersfri...

OK, pc-pryttlarna kostade inte så värst mycket, men man kan ju fråga sig vad man fick för kosingen... fakturadatumet är 15 nov... idag är det 29 dec... skiten är ännu en gång återskickad till leverantören...
Gott Nytt År...

Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
Jag förstår dig inte, iBib, du tycks helt missat allt en iMac står för eller rentav allt Apple står för. Att du är desperat tyder mer på att deras datorer kanske inte passar _dig_ eftersom du ser att du har några kronor att spara på en PC, fine - köp en PC.

Jag absolut inte missförstått det fina i iMacens kråksång. Jag har en själv, av alla de skäl som den är bra för... Framförallt ett: priset.

Jag är medveten om att iMacen skall locka nybörjare till Macens underbara värld. Problemet är bara att det inte finns något mellanläge från simplaste Macen till svindyra superdatorn. Inget som helst mellanläge som en mer avancerad användare kan använda sig av. Kuben skulle korrigera detta, men med sedvanligt klanteri från Apples sida så satte priset på tok för högt!

För den som klagar högt över Apples priser (ingen nämnd, ingen glömd hihi) kolla här:

Steinberg jämför priser Mac och PC. Artikeln är på engelska och skriven i augusti 2001.

/Ola

Bevaka tråden