Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera .emf-filer till Mac-användbart

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har fått en massa filer på diagram som är sparade i emf-format, Enhanced MetaFile, som är en spoolfil för printning i Windows. Den behöver dessutom använda GDI-funktioner, dvs Windows grafiska outputmaskineri. Så det kanske inte är så konstigt att det bara blir rappakalja när det här hamnar i Macen. Filerna ser OK ut i dokumentet men när man tar upp dem i Illustrator (eller försöker exportera till pdf) är linjer och kurvor rätt okej, men texten är spegelvänd, ibland uppochner , staplad på varandra samt har ett breddvärde på ca 650 %. Jag har stulit diagrammet från en medskickad lågupplöst pdf och lagt in den och det har funkat bortsett från RGB. Det verkar som de bara funkar när de används i Windowsmiljö. Finns det nåt sätt att få ordning på dessa filer i Macen?

Lite google-foo (typ jätteavancerade sökningen "emf mac") ger bland annat:

WMF and EMF - Windows Meta Files on Mac OS X

Ursprungligen av File Juicer:

If you have Microsoft Office you can use it to convert EMF and WMF to PDF. Place the image in an new document and print it to a PDF file. Preview can crop and convert PDF to many other formats.Microsoft Office comes with an application called "Microsoft Clip Gallery", which allow you to import wmf files and copy them out again as PICT via the clipboard.
The features of WMF and EMF files are very similar to those of Mac OS PICT files which too can contain bitmap and vector graphics.

Den Graphic Converter som länkas till från File Juicer är inte den "riktiga" Graphic Converter från Lemkesoft. Jag har ingen emf-fil att testa med, men GC "tar allt" normalt sett.

Här verkar finnas mer info om hur man går via MS Word (har inte kollat): http://techglobber.wordpress.com/2009/07/10/how-to-convert-emf-files-on-mac-os-x-using-microsoft-word/

Har försökt med en visserligen äldre version av Graphic Converter men det blev om möjligt ännu värre än i Illy. Annars är det väl ungefär som jag gör nu, att stjäla från en Windowstillverkad pdf och använda den. Ska kolla med Förhandsvisning dock.

Och att gå via Word?

Som sagt, Word (eller PowerPoint) är ett fungerande förslag, men annars finns det programvaror som säger sig göra detta:

WMF Converter for Mac - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com

En klassiker i sammanhanget är att öppna och spara i Corel Draw för Windows, som hanterar formatet bra och kan spara till t.ex. EPS/PDF

  • Medlem
  • 2011-11-18 09:21

Jag har ett vagt minne av att jag använt Illustrator för Windows för att importera och exportera EMF-filer. Den gjorde av någon anledning ett bättre jobb än Illustrator på Mac.

Jag gick via Word, då funkade det bra eftersom det är vektorbilder. Uppenbarligen måste man använda program eller operativ från Microsoft för att få det här att fungera.

1
Bevaka tråden