Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textredigeraren konstiga tecken!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp mig så jag kan läsa och skriva de tecken som man kan göra i Windows.
Jag har testat spara i olika kodningsformat tex Unicode(UTF-16) och lite andra. Men får det inte att funka!

Vilken kodning ska jag använda?

Har testat Västerlänsk (Windows Latin 1)
Men det blir ingen radbrytning.

Det ser ut så här,
(Mac)
Nypon är gott.
jaså?

(Windows)
Nypon är gott. jaså?

Radbrytningar i Mac består traditionellt sett av ett tecken (ASCII 13) och på senare tid i ökad utsträckning av det tecken som varit standard på Unix (ASCII 10)

Windows använder däremot traditionellt två tecken för radbrytning (ASCII 13 + 10)

Många moderna program på Windows-plattform (och Mac) kan tolka alla typer av radbrytningar, men om man inte kan vara säker på det måste man anpassa till mottagaren, med andra ord använda det/de tecken som förväntas.

Enklaste sättet att få kontroll på detta är att använda en text-editor där man kan ange vilken typ av radbrytningar man vill ha, t.ex. BBEdit, eller dess lillebror TextWrangler, som är gratis.

Jag använder aquamacs till java kodning, har testat skriva textfiler på den och det funkar utmärkt.
Ajaa, får väl köra på det då.

Hur funkar det i Lion? Kanske man skulle ta och uppgradera, hade ändå velat det.

1
Bevaka tråden