Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka förväntningar har du på en app beroende på pris?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är väldigt nyfiken att få svar på denna fråga så därför undrar jag.. och jag tror säkert att det är många andra utvecklare som undrar detsamma så feedback här är välkommet ..

Vilka förväntningar har du / ni på en app kontra dess pris ..

För enkelhetens skull låt oss dela in det i 5 olika intervaller

1. 7 - 15 kr (0.99 $ - 1.99 $)
2. 22 - 28 kr (2.99 $ - 3.99 $)
3. 38 - 45 kr (4.99 $ - 5.99 $)
4. 49 - 55 kr (6.99 $ - 7.99 $)
5. 75 kr och uppåt (9.99 $ och uppåt)

om ni anser att tex interval 1 & 2 är sak samma så skriv gärna det ..

Det handlar helt om värdet/behovet för den individuella personen för just en specifik app.

Så för mig får en app kosta från gratis och uppåt..

Helt klart inbjuder intervall 1 (7-15 kr) till spontanköp. Redan från 20 kr tar det emot att köpa utan att fundera både en och två gånger. Visserligen skulle jag ha råd utan problem, men det är nog snarare känslan...

1 och 2 är jag riktigt misstänksam mot. Funderar på om det inte är en app som annars hade varit gratis men nu när chansen finns tar man betalt. Googlar om det inte finns likvärdiga gratis och oftast finns det sådan som gör betydligt mer.
3 och 4 kollar jag utvecklarens webbplats och verkar den ok, speciellt om det finns en bra faq och support verkar finnas så köper jag. Än så länge ska jag väl säga - har lite för många "sådana" appar och de är oftast "en-saks" appar, dvs löser en sak istället för många som mina program tidigare gjort.
75 kr och uppåt så utvärderar jag lite mer noga, laddar mer en testversion om det finns. Är jag nöjd köper jag.

Det jag förväntar mig av alla appar är att det finns support och att appen gör vad den säger. Billigare appar accepterar jag att de lösen en sak medan dyrare ska ha fler funktioner.

Rent allmänt känner jag mindre och mindre lust att besöka app store. Jag ser inte skogen för alla träd. Det kan väl till viss del beror på att jag inte känner så stort behov, det har blivit många paket de senaste åren. Fast jag tror även att det beror på att det finns så mycket "skräp" som jag inte sett tidigare. Jodå. det kan ha funnits men det har inte kommit framför mina ögon - nu finns det där.

underbar feedback . tack. Fortsätt gärna med tankar och funderingar ..

Det slog mig efter att jag skrivit ovan att jag undrar om inte utvecklare kommer att ha två olika grupper som kunder.
De som "växt upp" med Mac och en blandning av kommersiella, indi och fria (gillar inte ordet gratis för dem) program och paket (även om de inte var så många förr)
De som startat med iPhone och iTune store och sedan/samtidigt börjat använda Mac.

Min erfarenhet, vilken inte behöver vara rätt så säg gärna emot, är att de senare handlar billiga appar lite som smågodis, kul här och nu. Den senare som jag själv tillhör tänker nog både en och två gånger (inte så mycket på priset, om det inte är dyrt) utan mer på "initialjobbet" att sätta sig in i ett nytt program, leta lösningar ...
För min del är det nog den största anledningen till att jag sitter med en hel del gamla program där det säkert finns bättre men jag är för lat att "börja om".

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-13 22:28

För att handla i kategori 1 så räcker det med en svag rekommendation för att jag ska chansa och köpa (det har ofta lett till att jag handlat appar jag inte varit nöjd med).

Därefter så övervägar jag ganska noggrant innan jag handlar och det spelar egentligen ingen roll om de kostar 22 kr eller 100 kr. Det är som johan_tanying säger inte ekonomin som säger stopp utan om jag tror på produkten (och den fyller ett tillräckligt stort behov) så köper jag den rätt och slätt.

Detsamma gäller väl över hundra kronor också, men jag har ännu inte handlat där. Det är för att jag sedan jag skaffade en iPhone inte kunnat bestämma mig för vilken navigator jag ska välja. Priserna är så höga att jag inte kommer handla förrän jag har haft tid att göra en ordentlig sammanfattning och läst så mycket relevant som möjligt.

Ett färskt exempel: Satt just och öppnade App Store (på min mac - jag har ingen iPhone/iPad). På första sidan fanns bland annat spelen Reckless Racing (som skulle tilltala sonen) och något Disney prinsess-program* (som kanske skulle tilltala dottern). Det förra kostar 28 kr och det senare 149. 28 kr skulle jag lätt kunna köpa bara på ett fåtal rekommendationer/betyg från användare medan det skulle ta emot _väldigt_ mycket att lägga 149 spänn på ett spel som kanske skulle kunna ersättas/motsvaras av ett liknande 28-kronorsspel eller kanske till och med ett gratisspel på MyPlayCity e.dyl...

* Hela titeln syntes inte - kan vara värt att ha i minnet vid namngivning av appar. Nu vet jag faktiskt inte vad programmet heter i sin helhet och kan kanske inte hitta det igen!

1
Bevaka tråden