Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC snabbare än Mac

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en gammal pentium II/333 Mhz (NT4) och en ny G4 450 Mhz (9.2.2/10.1) i samma nätverk, uppkopplade mot internet via Chello. Vid internet-tester jag gjort är PC:n nästan dubbelt så snabb än Macen, trots att den är över tre år gammal! Varför är det så? Det enda macen är snabbare på är när jag jobbar med Photoshop. Vid ALLA andra program spöar PC:n macen med god marginal.(QXP, Illustrator etc)

Jonas

  • Oregistrerad
  • 2001-12-21 15:17

Håller med dig om att PC är snabbare i vissa fall.

Ett exempel är min polares P4 1,7 som i runda slängar är
3ggr snabbare än min Beigea G3/366 (hemmtrimmad) i Musik sammanhang.
En vanlig test i musik sammanhang (native) är att köra "platunum reverb", Jag kan göra 10st och han 32st, då brakar det på bägge datorerna. Har för mig att platinum reverbet är P4 optimerat. Vet dock ej helt säkert.

Ungefär så långt är PC bättre.

Vi satt och jobbade gemensamt på ett projekt under två dagar.
Under dessa två dagar så hängde sig hans PC 7-8 ggr.
Macen rullade på bara det sätt som en mac kan, inga krascher alls. Det skulle vara lögn att påstå att Macar aldrig kraschar, för det gör dom. Men bevisligen inte i samma utsträckning.

Där har ni min förkortade ståndpunkt i Mac vs PC "kriget". Måste iofs creditera PC som spel dator. Allafall som det sett ut under de senaste åren fram tills nu, och förmodligen ett bra tag framöver :(.

[ 21-12-2001: Meddelandet ändrat av: Jens ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jens:
Håller med dig om att PC är snabbare i vissa fall.

Ett exempel är min polares P4 1,7 som i runda slängar är
3ggr snabbare än min Beigea G3/366 (hemmtrimmad) i Musik sammanhang.
En vanlig test i musik sammanhang (native) är att köra "platunum reverb", Jag kan göra 10st och han 32st, då brakar det på bägge datorerna. Har för mig att platinum reverbet är P4 optimerat. Vet dock ej helt säkert.

Ungefär så långt är PC bättre.

Vi satt och jobbade gemensamt på ett projekt under två dagar.
Under dessa två dagar så hängde sig hans PC 7-8 ggr.
Macen rullade på bara det sätt som en mac kan, inga krascher alls. Det skulle vara lögn att påstå att Macar aldrig kraschar, för det gör dom. Men bevisligen inte i samma utsträckning.

Där har ni min förkortade ståndpunkt i Mac vs PC "kriget". Måste iofs creditera PC som spel dator. Allafall som det sett ut under de senaste åren fram tills nu, och förmodligen ett bra tag framöver :(.

[ 21-12-2001: Meddelandet ändrat av: Jens ]

Att det "bevisligen" inte är så att macar krashar mer var ju att ta i lite.

Det är ju så olika från maskin till maskin.
Min PC hemma t.ex har kanke kraschat typ 10 gånger på 2 år. Dom gånger den har kraschat har mest varit när jag testat nya beta-drivers osv.

Jag har många kunder som kör både Mac och PC.
Dom som det oftast är fel på är Macarna.

Så för att just din maskin inte kraschar så bevisar det inte att ALLA Macar är stabilare än Alla PC.
Att min PC inte heller kraschar lika ofta som dom macar jag jobbar med betyder inte heller att ALLA pc är stabilare än ALLA macar.

Så alla maskiner är olika.. precis som vi människor

GOD JUL!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-12-21 16:56

bara tillägger lite lätt att min pc med win2k aldrig kraschar...

Så det är (nu för tiden) bara ett mac-påfund att PCs kraschar varje sekund... för så är det inte!

  • Oregistrerad
  • 2001-12-21 18:44

Hmm jag har kört BeOS aktivt i 3år, väldigt sällan OS´et krashade, bara programmen (nästan). Fick bredband var tvungen att köra 98 parallellt med BeOS på min pc, fick hur många windows krashar som helst, och det på ett halvår, sen så körde jag xp, radikalt förbättrat inte så många krashar som innan dock en del kvar, nu sitter jag på en G4´a med macosx(quicksilver 733mhz) och har inte haft en ända os krash än så länge, men dock program krashar. Dock är där en grej som får mig att starta om osx ändån, det är när man ska ta ut en skiva som osx inte kan läsa, då får jag boota om och hålla inne högermusknapp så spottar brännaren ut skivan. Ett exempel är Petters skiva bananrepubliken den är helt omöjlig att köra och var gång man har prövat har man fått boota om för att få ut den :(.

Jag kör win2K på jobbet. Krashar regelbundet. Explorern krschar, programmen fryser med långa väntetider, typsnittshanteringen långsam och svag. Ett myket buggigt operativ trots ryktet. På jobbet kör vi ett par iMacar 500mhz för DV-mottagning. Dessa har visat sig något snabbare än våra P3 766mhz med W2K överlag. Inte "bara photoshop". :eek:

Är det verkligen så att det är lite hipp som happ om datorn kraschar eller inte ("precis som vi människor") eller beror det inte på stabiliteten i systemprogrammen. Jag kan inte minnas att min NT4 någonsin kraschat ...
OS 9.2.2 däremot krashar mer eller mindre dagligen.

Jonas

Jag har inte träffat på PC-maskiner som är snabbare på nätet än en Mac. Därför anser jag att dessa hastigheter snarare beror på webbläsaren, eftersom de enda skillnader jag märkt är de som olika läsare skapar.

Exempelvis flyger datorn (PC eller Mac) med Mozilla, medan det går trögt med Netscape 4.x exempelvis.

I övriga sammanhang är Macen snabbare för det jag använder den till. Därför har jag inte en enda gång upplevt en PC som varit "snabbare" än en Mac (undantaget är väl vissa spel då).

Varje gång jag hör hur "snabb PC är jämfört med Mac" blir jag lika besviken (på PC) när jag sätter mig med den och konstaterar att den inte är snabbare.

Matts, i så fall är du välkommen till mig och testa Internet Explorer (5.5) på NT 4 samt IE 5.1 på min G4.

Jag lovar, det är dubbelt så snabbt på PC:n och tro mig jag önskar – som gammal mac-användare – att det inte var sant.

Jonas

Jag använder inte Explorer, eftersom jag föredrar Mozilla och min erfarenhet av dessa två är att Explorer är långsam. På min G4/450 MP med Mac OS X 10.1 är Mozilla ett antal ggr snabbare än Explorer på att rendera sidor. Opera är också snabbare. Den enda läsaren som är långsam är Netscape 4.x (som jag inte använt sedan hösten 2000).

Jag har använt Explorer 5.x på olika PC-maskiner och tycker inte att den är snabb där heller - och den är inte snabbare än den jag har i Macen.

På min utlånade 8500/120 har jag testat Explorer vs Opera och kommit fram till att den sistnämnda är väldigt många gånger snabbare på rendering av sidor.

Börjar man sedan tala om Netscape 4.x är det bara att konstatera: klister i datorn. Går jag in på en sida med Netscape 4.x (PC eller Mac-version) och sedan gör om det med en annan läsare vinner vad som helst, även Explorer med god marginal.

Ska jag ranka de läsare jag har ur prestandasynvinkel (testade på båda plattformarna - mina intryck gäller sidrendering) blir det:

Snabbast: Mozilla 0.9.6 för Mac OS X.
Snabb: Opera 5.0b2.
Medelmåttig: Internet Explorer 5.x (5.1).
Medelmåttig 2: OmniWeb (som är Mozilla-snabb på vissa sidor).
Klister: Netscape 4.x (framförallt 4.5 - 4.7.x).

P.g.a detta har jag inte märkt den snabbhet som PC tydligen ska ha när man surfar. Eftersom jag inte använder Explorer brukar jag inte direkt använda den som referens. När jag kört andra läsare på PC har de inte varit snabbare än i Macen (jag talar då om Netscape 4, Mozilla etc).

P.g.a detta anser jag att sidrenderingsprestandan hänger på webbläsaren i första hand (renderingsmotorn), eftersom skillnaderna är mycket stora på det området. Slänger man in en långsam läsare spelar det ingen roll vilken dator man använder: det går trögt i.a.f. På min gamla G4/400 mätte jag upp att Mozilla varit två - tre ggr (minst) snabbare på att rendera sidor jämfört med Internet Explorer.

I.o.m detta suckar jag över tröga läsare i PC-miljö på samma sätt som jag gör när jag använder Macen. Går Explorer snabbt är det roligt, eftersom jag upplever den som trög. När jag bytte från Netscape 4.6 till Mozilla 0.8 märkte jag en betydligt större förbättring i prestanda jämfört med om jag gått från NS 4.6 till Explorer 4.5 eller 5.

Så var det eviga samtalsämnet pc kontra Mac igång igen... Nog för att jag normalt bara gäspar högt och ljudligt när ämnet börjar diskuteras, men här på 99mac är det ju lite eljest eftersom man slipper blinda pc-fanatiker...

Sett ur ett sansat perspektiv finns det endast en fördel med pc: priset. Systemarkitekturen är ungefär så fel den kan bli, processortypen brukar användas som skräckexempel för datavetare som ska lära sig Assembler (sant), de med pc förknippade operativsystemen (läs Windows 4.x, Windows NT 4.x-5.x) är rent bisarra i sin struktur och kan inte ens hålla rent i sitt eget arbetsminne och hårdvarukvaliteten är inte bara undermålig utan rent katastrofal. Kort och gott är PC datorvärldens motsvarighet till Vaz Lada, Suzuki Alto eller Polski Fiat: Undermålig produkt till tokbra pris.

PC-användare är dock de som tenderar att sätta standarderna, och de mäter endast på de områden där bristerna i pc-arkitekturen är minst uppenbara. Ett exempel är "hastighet". Intels processorer har den sämsta flyttalshanteringen av alla (för datorbruk) avsedda processorer på marknaden. Dessutom stryps processorn av att cachen är rent löjligt tilltagen (vilket tyvärr Apple också börjat med på sistone). Detta kompenserar Intel för genom att köra sina processorer i sjukt höga klockfrekvenser, så att heltalsprestanda blir riktigt bra. Programtillverkarna är med på tråden och anpassar programmen efter den dåliga processorn, så att utresultatet ser bra ut om man inte rotar för mycket. Program som är optimerade för Intel verkar därför snabba. Portningar från Intel verkar också snabba, eftersom de mest bara kör heltal genom G4:an.

Så vad händer när processorerna får jämföras på lika villkor då? Jonas nosade lite på det i sitt första inlägg då han konstaterade att Macen var snabbare på Photoshop, som faktiskt är det enda rättvisande programmet eftersom det är optimerat för båda processorerna. En G4 med ordentlig cache ger "motsvarande" intelprocessor dyngspö, just eftersom Intels processorer är mer utav konsumentprodukter som inte är gjorda för att användas till "riktiga" saker som flyttalsberäkningar. G4:an kan dessutom nyttja cachen mer, medan intelprocessorn måste tokköra arbetsminnet i brist på bättre. Tyvärr är inte Apple lika bra som exempelvis IBM och Sun när det gäller cache och kör bara med upp till 2 MB (+256k L2) medan de förstnämnda brukar använda sig av 4 eller 8 MB (per processor). En G4 med åtminstone 4 MB borde kunna stampa Intel mycket långt ner i marken. Sedan finns ju processorer som IBM POWER3 och POWER4 som stampar Intel så långt ner att kineserna klagar, men en sådan jämförelse är ovidkommande - det är som att jämföra en Volvo BM med en leksakstraktor i plast.

Sedan har vi det där med "stabilitet". Pc-användarna brukar komma skrytandes med att "XP har då aldrig kraschat för mig" eller liknande. Som den unixpelle jag är får de bara ett skratt till svar. Att ett OS inte kraschar är INTE imponerande; det är ett grundläggande krav och något man bör ta som en fullständig självklarhet av ett modernt OS. Frågan man bör ställa sig är snarare: Hur klarar det lite ordentlig belastning (och långvarig belastning)? Och den efterföljande frågan: Hur fungerar minneshanteringen?

Tyvärr är svaret när det gäller Windows entydigt: Mycket dåligt, på båda frågorna. Windows-kerneln skriver mer eller mindre blint i det fysiska minnet, och klarar inte att hålla rent. Ett fungerande OS *ska* kunna hålla rent i minnet och kunna repa sig även efter en rejäl belastning. Windows är inget annat än en katastrof på den fronten; förvisso är NT5-kerneln bättre än NT4-kerneln på att repa sig (NT4 kan över huvud taget inte repa sig efter en rejäl belastning utan måste alltid, undantagslöst, startas om när det väl börjat swappa om man inte vill jobba i sirap) men det är ändå inte bra. Vid denna punkt i diskussionen brukar PC-nissarna antingen sitta och hosta upp kaffe ur luftstrupen eller kalla mig för en idiot som inte insett "sanningen". NT-folk kan vara rätt fanatiska av sig (eller för okunniga), så därför är ytterligare jämförelser oftast överflödiga. Men ska man blanda in Mac OS X kan man säga att det är nästan lika stabilt som vilken annan Unix-variant som helst. Själva kärnan i OS X ska helt enkelt inte kunna krascha (även om Apples små tillägg minskar stabiliteten marginellt). Många tror att OS X "kraschat" när Macen inte reagerar, men det är helt enkelt någon av de komponenter (exempelvis det grafiska gränssnittet) som flyter "ovanpå" kerneln som kraschat. Det rör sig om fullt avskilda processer som bara är att starta om separat. Inte heller påverkas OS X av hård belastning på samma sätt som NT; kerneln håller full koll på vad som skrivits till arbetsminnet/swaputrymmet och sopar rent när processen är färdig så att datorn återgår till samma nivå av effektivitet som innan belastningen började.

Det blev en lång utläggning, och det värsta är att jag bara skummat lite på ytan. Ska man börja jämföra plattformarnas lämplighet för olika tillämpningar såsom serverbruk, kan jag förmodligen fylla ut ett betydande antal tätskrivna A4-ark

För den som inte orkar läsa igenom hela inlägget och dra slutsatser kan jag sammanfatta lite (varför lägger jag det här stycket sist egentligen? ): Gör man en jämförelse på olika villkor blir resultatet aldrig rättvisande. Det är självklart att wintelplattformen vinner när den testas på sin verkliga hemmaplan, d.v.s. kortvariga flyttalsberäkningar som inte belastar vare sig minne eller hårddisk. Det är lika självklart att G4:an "förlorar" om den inte får använda sina muskler utan tvingas fjutta på med en bråkdel av sin kapacitet. Det blir lite som att tvinga en racerförare att bara köra på ettans växel. Alltså: Sätt er och hårdtesta era datorer med optimerade program, och kör dem tills processorn nästan självantänder! (vilket iofs händer rätt fort när det gäller intel...) Det är då datorerna avslöjar sina rätta jag, inte när de tvingas utföra struntjobb som att rita upp webbsidor och leka på med Illustrator...

[ 22-12-2001: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

Att folk orkar... det var länge sen jag slutade argumentera för vilket som är bäst bla bla bla bla.............

God jul!

Sådär, nu sitter jag vid min brors PC (det är en personalköpt Compaq Presario med 128 MB RAM och AMD Athlon 900) och använder Internet Explorer. Min slutsats är att IE är långsam på rendering och blir slagen av Mozilla på min gamla G4/400 med 192 MB RAM och Mac OS 9.0.4. Min nuvarande maskin under OS X är klart snabbare (Mozilla) så jag anser fortfarande (har fått vatten på min kvarn) att renderingsprestandan hänger på webbläsaren.

Framförallt kan mina upplevelser framför denna PC säga mig att den inte är en snabbare surfmaskin än mina Macar, framförallt inte med IE.

Hejsan!

Macs in education

På den adressen finns en massa resurser för den som vill veta mera om Mac vs PC. Den är skriven av en kille som en protest mot att det lokala skoldistriktes styrelse klubbade igenom ett beslut att byta alla maskiner från Mac till PC.

Hela historien finns online men vad ni också hittar där är varenda argument för och emot jag någonsin hört och en hel hög med sådana jag inte hört. De allra flesta har även referenser. Vad jag kan se är den mycket genomarbetad med massor med referenser och källor, helt enkelt intressant läsning. Länken leder till en översikt som finns mitt på en lång sida.

Kika gärna på undersidorna:

MIS Management

What they arent saying

PC´s are cheaper than macs

Min personliga favorit:
Miscellanious Mac Complaints

En länk från ovanstående sidor är denna, någon nämnde i denna debatt att Apple inte har uppfunnit så mycket.... Hmmm.
En lista på Apples patent/uppfinningar

Som sagt, från den ursprungliga siten verkar det finnas hundratals referenser och en rejäl genomgång av Mac vs PC på alla sätt.

Enjoy!

/Ola

[ 02-01-2002: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Homepage mac död ...

Tja Taz_1999, nu verkar det som författaren övergett .mac för sidorna kan inte visas meddelas det. Så försvann de goda argumenten än en gång.

Ursprungligen av Taz_1999:

Hejsan!

Macs in education

På den adressen .... Den är skriven av en kille ...
Hela historien finns online ... med massor med referenser och källor, helt enkelt intressant läsning. Länken leder till en översikt som finns mitt på en lång sida.

Kika gärna på undersidorna:

MIS Management

What they arent saying

PC´s are cheaper than macs

Min personliga favorit:
Miscellanious Mac Complaints
....

Det finns ju anledningar till att jag till exempel sålde mina 2 PC datorer för säg 5k totalt och köpte min mac för 11k. Båda datorerna spöar skiten ur min dator på spel (FÖRE min radeon 9800 konvertering)... och det är att datorn gör det den ska göra när jag vill att den ska göra det. Varken mer eller mindre. Och jag har testat så många operativ i mina dagar. Jag hjälper dom som har MSCE:r utan att ha ett själv!
Jag vill dock inte ta bort PC fronten... för tänk er om den inte funnits så hade vi kanske kört på gamla PPC proppar på 200 MHz och ati rage kort, istället för att nu ha G5:or och radeon/nvidia kretsat.
Men tyckte att kommentaren:

"Sedan har vi det där med "stabilitet". Pc-användarna brukar komma skrytandes med att "XP har då aldrig kraschat för mig" eller liknande. Som den unixpelle jag är får de bara ett skratt till svar. Att ett OS inte kraschar är INTE imponerande; det är ett grundläggande krav och något man bör ta som en fullständig självklarhet av ett modernt OS."

är väldigt talande för mitt plattformsbyte.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 22:55

Nyare bättre?

Jag började min datorbana med Windows 3.0 via arbetet. Min första egna maskin hade mac OS 8. Fortsatte sedan till OS 7, OS 9 och idag OS X. Det enda system som krånglat är: OS X Jag är brutalt besviken på detta system och anser att driftsmässigt är det fullständigt värdelöst. Jag har haft alla upptänkliga fel och under de första 18 månaderna har jag suttit i telefonsupport i drygt tio timmar. De har i vissa fall inte kunnat hjälpa mig utan jag har fått totalnolla maskinen och har p.g.a. detta tappat massor av information. Trots detta kommer jag kommer aldrig att köpa en Windowsmaskin, för de ger mig klåda under naglarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 23:17

Nyare bättre?

Jag började min datorbana med Windows 3.0 via arbetet. Min första egna maskin hade mac OS 8. Fortsatte sedan till OS 7, OS 9 och idag OS X. Det enda system som krånglat är: OS X Jag är brutalt besviken på detta system och anser att driftsmässigt är det fullständigt värdelöst. Jag har haft alla upptänkliga fel och under de första 18 månaderna har jag suttit i telefonsupport i drygt tio timmar. De har i vissa fall inte kunnat hjälpa mig utan jag har fått totalnolla maskinen och har p.g.a. detta tappat massor av information. Trots detta kommer jag kommer aldrig att köpa en Windowsmaskin, för de ger mig klåda under naglarna.

He...
Som användare, utan större teknisk kompetens, struntar jag högaktningsfullt i om processorn är på förtinitton GHz, om moderkortet är tillverkat av Säffle Mekaniska AB, om talen flyter eller sjunker, och om man kan se om det rycker i shamanens lilltå i World of Warcraft.....

Jag vill bara ha en dator som kan köra de här programmen (motsvarande), dag ut och dag in (natt också, för den delen) utan att göra mig vansinnig(are).

Då finns det liksom bara ett val... !

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 01:10

Oj oj oj.. Någon som har varit och rotat i arkiven?
Haha.. väldigt gammal tråd får jag säga..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 19:47
Ursprungligen av Jan-Åke N:

He...
Som användare, utan större teknisk kompetens, struntar jag högaktningsfullt i om processorn är på förtinitton GHz, om moderkortet är tillverkat av Säffle Mekaniska AB, om talen flyter eller sjunker, och om man kan se om det rycker i shamanens lilltå i World of Warcraft.....

Jag vill bara ha en dator som kan köra de här programmen (motsvarande), dag ut och dag in (natt också, för den delen) utan att göra mig vansinnig(are).

Då finns det liksom bara ett val... !

Det där var väldigt roligt

Jag får ta hem Mozilla till PCn. Explorer är så trög och bedrövlig att jag får lust att skrika. Jag är van vid snabb rendering av sidor och gillar inte gamla tröga läsare och en massa fåniga meddelanden "sidan kan inte visas", "sidfel" o.s.v när jag besöker MacNytt och andra sidor som Mozilla visar direkt.

Nej, ut med den eländiga Explorer och använd Mozilla, eftersom Windows-versionen av läsaren är enerverande att nyttja (vet inte om jag gillar Mac-versionen bättre).

Jag tog hem Mozilla till PCn och det fungerar smidigare än med Explorer. Dock är det inte samma prestanda som min nuvarande Mac, men det känns ungefär som på min förra maskin och det är ju en stor förbättring jämfört med tröga Explorer.

Besynnerligt... jag upplever Explorer på både Mac och PC (främst PC dock) som väldigt snabb och stabil.

Jag har hårdtestat Explorer (som just beskrivs i svepande ordalag som en rent fantastisk produkt) på min broders PC med AMD Athlon 900-processor. Jag besökte de sidor som jag brukar besöka dagligen och upplevde Explorer som irriterande trög och seg jämfört med Mozilla. T.ex höll den på med en massa junk hos MacNytt och gav fåniga felmeddelanden om sidor som fungerar perfekt i Mozilla.

Dessutom har han haft Outlook-relaterade virus, så jag bedömde att ett byte från Outlook Express till Mozilla Mail skulle vara bra.

Jag laddade därför hem Mozilla till hans dator och började testa. Resultatet blev att prestandan på sidrendering förbättrades, samtidigt som jag slapp en massa trams "sidan kan inte visas bla bla".

Prestandan med Mozilla motsvaras av min gamla G4/400 (d.v.s den renderade lika snabbt som på den maskinen, min nuvarande maskin är snabbare). Explorer var långsammare vilket gör att jag inte en enda gång råkat ut för en "snabb" Explorer-individ.

Jag tycker att det är en irriterande läsare på alla datorer, oavsett operativsystem och plattform. Netscape 4.x är nästan trevligare, även om den är trögare än Explorer. Mozilla är dock den idealiska läsaren, eftersom den har bra funktionalitet och hög prestanda, samtidigt som den fungerar på många olika OS.

På min gamla 8500/120 var Explorer rent sjukligt trög (version 5) jämfört med Opera 5.0b4 vilket jag noterade vid besök på diverse sidor (bl.a Louvren).

Samuel K.
Din utläggning ger teknisk beskrivning åt precis de problem jag upplever när jag arbetar med win2000pro.
Multitasking = När systemet känner för det.
Skyddat minne = När man kör ett program i taget.

Arbete med stort dokument i Photoshop samtidigt som Indesign är igång brukar leda till att systemet börjar svaja. Systemet återhämtar sig inte utan måste ombootas.

Samuel K, ditt inlägg var intressant, men vissa saker har du helt fel om!

X86 assembler är som du säger helt värdelös. Men hur mycket assambler skrivs det i dag? Och faktum är att RISC och CISC processorer i dag är ganska lika. Både Intel P4 och AMD Athlon omvandlar X86 instruktionerna till något som liknar RISC instruktioner. Visserligen inte särskilt elegant, men resultatet är den att de fördelar RISC hade, i praktiken är utjämnade. Om du vill kan jag skicka några länkar där det förklaras.

Sen vore det intressant om du kunde förklara vad du menar med att: "hårdvarukvaliteten är inte bara undermålig utan rent katastrofal. Kort och gott är PC datorvärldens motsvarighet till Vaz Lada, Suzuki Alto eller Polski Fiat"?

Vad är det du talar om? Moderkortens kvalitet? Är AGP eller PCI sämre på en PC än en Mac? Förklara gärna för mig...

Intel P4 har en relativt dålig FPU, det är riktigt. Men så länge som skillnaden i frekvens är så pass stor som den är i dag, så slår den ändå den snabbaste processorn från Motorola.

Sen är din jämförelse mellan Intel och IBM Power4 helt skrattretande. Skillnaden i hastighet på processorn är faktiskt inte så stor som man skulle kunna tro. Inte för skrivbordsbruk. Power4 är gjord för helt andra ändamål än en P4. Vet du överhuvudtaget vad en Power4 kostar, vilken effektförbrukning den har? Hur den kyls? Den är ABSOLUT INTE gjord för att köra Photoshop på en skrivbordsdator!!!

EDIT: Svårt med stavningen i kväll...

[ 10. februari 2003, 21:45: Meddelandet ändrat av: KristerG ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 20:45

Man är ju som vanligt lockad att lägga sig i, men med åren lär man sig hur meningslöst det är

Ja, jag brukar försöka undvika sådana här trådar, oftast så leder det ingen vart. Det blir så lätt att det spårar ur i ett meningslöst babbel.

Jag ska nog hålla tyst i fortsättningen!!

Jag tar åt mig som startade denna s.k "diskussion" för ett år sedan. Saker har förändrats något iom Jaguar och Safari. Nu är snabbheten inget större problem längre.

Bevaka tråden