Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppna fil i browser istf ladda hem?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-01-03 11:21

Kan kan själv välja hur en fil ska hanteras av webbläsaren, företrädesvis Safari, när man klickar på en download-länk? Jag vill tex kunna välja att bilder ska öppnas i webbläsaren i stället för att filen laddas hem.
Eller sätts detta stenhårt i sitens kod?

  • Medlem
  • 2012-01-03 11:41

Glöm det. Det stupar på andra saker.

Även om du nu inte kan det, av andra skäl, så är frågan intressant och förtjänar ett svar:

När en webbserver skickar en sida kan (och bör) den också ange "mime-type" dvs. vilken typ av innehåll det data som skickas är. Hur din browser sedan hanterar det beror dels på vad den själv har stöd för och sedan hur du har ställt in ditt system att hantera olika mime types. Det är en av de saker som försämrades i och med OS X och dess browsers. För att få full koll på det behöver man kontrollpanelen "Default Apps".

Sen kan också serverägaren indikera att filen i första hand ska laddas ner (inte visas i browsern) vilket du kan läsa mer om här:

WWW FAQs: How do I force the browser to download a file to disk instead of playing or displaying it?

  • Medlem
  • 2012-01-03 19:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För att få full koll på det behöver man kontrollpanelen "Default Apps".

Det var den jag saknade. Tack!
Jag hade skaplig koll på mimetypes och har för mig att jag minns inställningarna i Explorer 5...

Ursprungligen av Baron:

Det var den jag saknade. Tack!
Jag hade skaplig koll på mimetypes och har för mig att jag minns inställningarna i Explorer 5...

Ja den fanns nog där, och i gamla Netscape etc.

1
Bevaka tråden