Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EAN-koder i MacOS X

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad finns det för program för att skapa EAN13-koder i OSX?

I OS9 så har jag använt mig av BarCode Pro och sparat koderna som EPS-filer. Har sedan konverterat den "låsta" EPS-filen till en "öppen" Illustrator-fil med epsConverter (www.artage.com) för att kunna storleksförändra och färgändra koden som jag velat.

Vad jag nu är ute efter är ett liknande tillvägagångssätt i OSX.
Finns det något sätt att lösa det jag vill - att få en redigerbar vector EAN-kod???

/ jakoby

  • Medlem
  • 2003-09-08 22:11

Varför inte använda ett typsnitt som utgör koden istället? Det är vansinnigt mycket enklare.

Vad använder du det till?

Citat:

Varför inte använda ett typsnitt som utgör koden istället? Det är vansinnigt mycket enklare.

Har du ngt sådant typsnitt att rekommendera som funkar?

Till InDesign finns det en plugg som heter "Extreme BarCode" från danska Cacidi.

Ska du på Grafex så finns Cacidi i Adobes monter och visar sina produkter.

Extreme BarCode skapar EAN koder som redigerbara objekt i InDesign. Riktigt snyggt faktiskt.

/Mattias

Och varför använda EPSConverter? Varför i så fall bara inte öppna EPS-filen direkt i Illustrator?

  • Medlem
  • 2003-09-08 22:26

keysendal:

Jag har använt ett som jag fick från något företag, jag undrar om jag har kvar det.

Gör en sökning på Google på "EAN code typeface" eller "barcode typeface", så hittar du säkert något. Det går ju ganska lätt att kolla med en läsare ifall det fungerar. Ska man använda det internt, så spelar det ju inte så stor roll, bara det fungerar. I annat fall så måste man ju prenumerera på streckoden.

  • Medlem
  • 2003-09-09 00:03

Jag använde bara ett typsnitt, men här finns en produkt som tydligen gör något mer (även för OS X):

http://www.barcodefontshop.com/

Exakt vad gör de där programmen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Och varför använda EPSConverter? Varför i så fall bara inte öppna EPS-filen direkt i Illustrator?

Därför att jag jobbar i Macromedia FreeHand, och där får jag den den som en låst eps-fil.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-09 09:04

Jag har planerat att köpa in BarCode Producer till jobbet.

Jag plockade fram min kopia av EAN-standaren och skrev ett eget C-program som skapar Illustrator eps-filer direkt från kommandoraden.

Skrev och testa det på Mac OS X flyttade det sedan till PC och batchkör det nu i vår produktionsmiljö med data plockade från en AS/400.

Form görs på Mac och då InDesign direkt läser Illustrator så behövs ingen förhandstitt i eps-erna. Blir bara grå rutor i Quark (åtminståne till version 4.11).

Tyvärr kan jag ej bjuda er på det

Bifogar en fil ni kan testa med om ni vill.

Citat:

Skrevs ursprungligen av BitBLT
Tyvärr kan jag ej bjuda er på det

Bifogar en fil ni kan testa med om ni vill.

Tack för att du frestar oss med något som vi inte kan få....

Jag kan skanna in en kopia av EAN-standarden om du vill, 52 sidor papper

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-09-09 23:45

Skriv bar code hos VersionTracker så får du ca 20 träffar, allt från köpe via shareware till fritt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 12:44

Nästan 3 år gammal tråd som jag känner att jag måste uppdatera!
Säkert inte många som fortfarande sitter på en G4 med OS 9 installerat men vår dog precis och den hade det enda EAN programmet vi hade. Men!!! Det visade sig att gamla hederliga BarCode Pro fungerar i 10.4.10!

Det finns ett typsnitt, IDAutomation, som man kan skapa streckkoder med. Problemet är bara att man får lägga in start-, mitt- och slutmarkörerna själv samt räkna ut kontrollsumman för att få en giltig EAN-kod. Inte värt besväret, med andra ord.

Står man ut med att behöva köra X11 samt installera KDE så är KBarcode ett av de bättre streckkodsprogram man kan köra. Gratis dessutom...

Använder BarCodePro 6 för mac OsX.
Har även provat Barcode producer, men fastnade för det förstnämnda.
Det finns ett typsnitt för just EAN. Har använt det bla i Illustrator.
Heter Code128. Man skrev in siffrorna och sedan typade man
med Code128 och fick fram en kod. Detta förutsatte att man hade
samtliga 13 siffror, eller vet hur man räknar ut den sista. Har bara
använt detta till just EAN 13, så jag vet inte om det funkar till annat.

Gör man mycket koder är det värt att lägga pengar på tex BarCode Pro.
Stödjer bla imprt från excell, löpande koder (ange första och sista och
den gör alla emellan automatiskt) osv. Dessutom stödjer det alla möjliga
standarder, EAN 8/13, ITF, ISBN, Parcel, Code 39/93/128 mfl.

/martin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-07 12:13

VAd kostar EAN?

Hej, förstår hur man får fram koden men var får man tag i siffrorna?

GS1 Sweden delar ut EAN-nummer (som numera heter GS1-nummer):

http://www.gs1.se/sv/

Det är ganska dyrt, 1300 i startavgift + 800 / år för ett enstaka nummer...

En väldigt bra länk om streckkoder:

http://www.streckkod.se/asp/streckkodsinfo.asp

/martin

Denna funkar perfekt och är helt gratis.

Free Online Barcode Generator

1
Bevaka tråden