Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer SOPA/PIPA stoppa piratkopieringen eller bara lyckas döda internet...?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tcastudios:

Jag är uppriktigt chockerad över delar av denna tråds intelligentsia och dess förmåga
att klippa och klistra svar på inlägg för att stödja sin egen privata moral som tillåter
att vi som individer slår undan benen på varandra och bara se så långt näsan räcker.

Jag instämmer till 100 %!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-22 11:20
Ursprungligen av tcastudios:

Va! Det var bland det mest oförskämda jag jag har fått som svar.
Du skriver rakt ut att det är ok att stjäla bara för att man inte vill/kan betala.
Jag är genuint bedrövad att leva i ett samhälle med sådana åsikter.

Det är ju självklart att hotel/appmakare konkar utan inkomst -oavsett- orsak.
Tror du dessutom att företag likt MegaUpload sysslar med välgörenhet som affärside' ?
-Definitionen- företag innebär att sträva efter vinst. Annars är det inget företag.
Priser styrs av tillgång och efterfrågan i konkurrens mellan företag -inte- av att
företag stjäl produkter/tjänster. Då övergår marknadsekonomin till rövarekonomi.
Det är ju grundskolekunskap.
Men det är just detta som händer i stor skala och det är detta som gammelekonomin inte
förmår att styra utan reagerar i sen panik med trubbiga förslag som tråden gäller.

Jag är uppriktigt chockerad över delar av denna tråds intelligentsia och dess förmåga
att klippa och klistra svar på inlägg för att stödja sin egen privata moral som tillåter
att vi som individer slår undan benen på varandra och bara se så långt näsan räcker.

Nej, jag skrev att folk piratar för att saker inte är prisvärt. Precis som med allt annat.

Givetvis vill de tjäna pengar, vilket de också gjort på att folk delar med sig av LEGALA filer (Kanye West, Diddy, Will.I.Am, More Participate in Video Endorsing MegaUpload Storage Site | Billboard.biz)

Sen är det inte MegaUpload som delat ut upphovsrättsskyddat material, det är deras användare.
Men jag antar att du tycker vi ska stänga ner Posten också för att de används för att begå brott?

Vad är det MegaUpload har stulit?

Jag uppskattar om du håller lite högre nivå och slutar kalla folk som inte tycker som dig för dum i huvudet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-22 21:19
Ursprungligen av tcastudios:

Priser styrs av tillgång och efterfrågan i konkurrens mellan företag -inte- av att
företag stjäl produkter/tjänster. Då övergår marknadsekonomin till rövarekonomi.
Det är ju grundskolekunskap.

Fine.

Hade då dessa äckliga bolag inom musik- och filmindustrin fattat att folk inte vill betala dessa tramsiga summor de tar ut utan istället kraftigt hade justerat ner sina priser och lagt krut på vettiga distributionskanaler istället för att jaga privatpersoner så hade problemet i stort varit ur världen.

För övrigt påstår representanter från dessa bolag att hade folk inte olagligt laddat ner film så hade antalet DVD-filmer som var och en köpt under ett år uppgått till 200 st. Ja, ni läste rätt...200 st per år tror de att folk skulle köpa. Vilka idioter som tror att folk skulle lägga ner 50.000 kr per år på köpfilm!

Vansinnet har ingen gräns hos dessa bolag.

Box Office Records and Whining Twatwaffles of the MPAA

$58 mille gäller väl inte bara filmindustrin, utan all "copyright theft", sen är ju 200 dvd-exemplet baserat på att endast amerikanska medborgare fildelar, måste man inte räkna in andra nationaliteter? Får väl skrota reda på studien de refererar till..

http://www.copyrightalliance.org/files/siwekcopyrightpiracy_studypdf.pdf

Jepp, allt inkluderas. Och globala pirater verkar räknas in? (min fetstil)

Ursprungligen av s.14:

CONCLUSION
Copyright piracy harms a broad segment of the U.S. economy that extends far beyond the U.S. companies that distribute copyright protected works. Because of piracy, American writers, artists, designers, actors, software and video game developers and musicians are denied compensation for the fruits of their creative efforts. And, since the products that embody these efforts are highly valued by consumers the world over, this loss in compensation to the American creative community is increasingly significant, even as measured against the U.S. economy as a whole.

Moreover, the economic damage caused by global copyright piracy also extends to the up-stream industries in the U.S. that directly and indirectly supply inputs to the U.S. motion picture, recorded music, packaged software and entertainment software industries. Since the industries in the U.S. economy are interdependent, losses from copyright piracy extend through the U.S. economy as a whole. In this study, the total costs to the U.S. economy of copyright piracy are estimated to exceed $58 billion in lost output, 373,375 lost jobs, $16 billion in lost employee earnings and more than $2.6 billion in lost tax revenues. These estimates underscore the true magnitude of the copyright piracy problem to the U.S. economy as a whole.

Ursprungligen av zinned:

För övrigt påstår representanter från dessa bolag att hade folk inte olagligt laddat ner film så hade antalet DVD-filmer som var och en köpt under ett år uppgått till 200 st. Ja, ni läste rätt...200 st per år tror de att folk skulle köpa. Vilka idioter som tror att folk skulle lägga ner 50.000 kr per år på köpfilm!

Vansinnet har ingen gräns hos dessa bolag.

"Om det låter för bra för att vara sant, så är det nog inte sant."

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-01-20 08:35

Billigt, lätttillgängligt och hyfsad kvalite. När man får till det så slår man gratis. Enkelt..

Det är ju inte gratisgrejen som är det stora utan tillgängligheten. Regionsinlåsningen och avtalsdjungeln kring distributionsfönster är den stora anledningen till att folk världen över piratkopierar. Är man fan av något inom populärkultur så är man också i regel delaktig i en global community kring sin favoritkultur och vill vara synkad med alla andra. Upphovsrättsindustrin kommer förr eller senare att inse att det inte går att tjäna sina pengar både i den gamla världen med lukrativa distributionsfönster, och den nya världen med alla digitala fördelar/möjligheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-20 13:53

Ja, blir brödet för dyrt kommer säkert stölderna av bröd att öka. Vilket alltså betyder att det är lagom (eller för lågt) prissatt just nu. Men där finns det konkurrens som håller nere priserna. Vad gäller kultur (t ex musik) har ju de olika förläggarna ensamrättigheter på specifika alster. Du kan ju inte välja att köpa en Beatlesskiva från en annan än den som har förvärvat rättigheterna. Och det håller uppe priset.
Ca 50 kr för en CD/DVD skulle jag tycka vara lagom.

Ahh, en klassisk 99-debatt här minnsan! Tackar.

Vissa brancher dör och vissa kommer till. Nu verkar det ju som om de som baserar sina inkomster på den gamla tappningen av upphovsrätt har sett sina sista dagar. Dock förvånansvärt vad sakta de dör, och så trist att de ska dra med sig en massa tidigare ostraffade ungdommar som kommer få besvär i samband med deras fall.

What a difference a day make..

Citerar mig själv från tråden Ett anspråkslöst förslag för trådar om fildelning, skivindustrin och liknande ämnen

Citat:

Kan vi inte införa en informell regel om att inlägg i debatter om fildelning, skivindustrin och liknande måste vara minst 3 meningar långa och får inte innehålla någon form av liknelser?

Det är så tröttsamt att varenda diskussion om fildelning alltid leder till diskussioner om vad fildelning kan eller inte kan jämföras med. Det vore skönt om vi någon gång kunde diskutera fildelningens konsekvenser, upphovsrätt, etc och inte huruvida fildelning är som att bryta sig in och måla om någons vardagsrum.

Det är nog svårt att styra argumentering och retorik i en öppen debatt - och det är nog inte önskvärt för en demokrat.

För mig handlar fildelning om en enda sak i grunden: Kan man äga intellektuell egendom - kan man äga sådant som inte finns fysiskt alltså? (Ägande innebär kontroll - att man bestämmer över produkten - om den ska vara gratis, offentlig, privat, kosta pengar, får ändras, spridas fritt, etc, etc, etc.).

Jag anser att man kan det - jag är säkrare på ägande vad gäller t.ex. en bok än t.ex. en cykel. När det gäller materiell egendom är jag inte lika övertygad om ägandets välsignelse :-D. För mig har ideer, fantasi, origilaitet - kultur helt enkelt - ett betydligt större värde än materia.

Vad debatten i övrigt handlar om är sekundärt och ofta rena flummet. Att en produkts värde sjunker för att den börjar olovligen spridas är ju nonsens - rena påhittet - har ingen grund i verkligheten. Den som äger bestämmer värdet (priset): ingen annan. Detta är en "naturlag" i alla demokratier/fria marknader. Att "den tekniska utvecklingen" också skulle bestämma ett värde är också nonsens: det är fortfarande ägaren som bestämmer värdet eller om produkten över huvud taget ska säljas alls (ens dagböcker kanske man inte vill ha spritt t.ex.). Alla dessa faktore påverkar säkert ägarens prissättning - eller inte - men det är bara EN person som bestämmer över intellektuell egendom. Man KAN inte ens göra sig av med intellektuellt ägande - man äger det vara sig man vill eller inte (man kan licensiera kopiering och spridande av produkten (förlag etc) - oftast tidsbegränsat - men det är en annan sak).
Att man skulle detronisera intellektuellt ägande för att det jättelätt går att kopiera och sprida har ju ingen som helst inneboende logik. Inte på min planet i alla fall.

Tycker man inte att Homo Sapiens kan äga intellektuell egendom (kort och gott idéer) så ska man givetvis kämpa för en förändring i världen. Dom enda samhällen som hittils tummat på detta ägande är mig veterligen kommunistiska samhällen - jag kan föreställa mig att intellektuell egendom är tunnt i Nordkorea :-D.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-21 11:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är nog svårt att styra argumentering och retorik i en öppen debatt - och det är nog inte önskvärt för en demokrat.

För mig handlar fildelning om en enda sak i grunden: Kan man äga intellektuell egendom - kan man äga sådant som inte finns fysiskt alltså? (Ägande innebär kontroll - att man bestämmer över produkten - om den ska vara gratis, offentlig, privat, kosta pengar, får ändras, spridas fritt, etc, etc, etc.).

Jag anser att man kan det - jag är säkrare på ägande vad gäller t.ex. en bok än t.ex. en cykel. När det gäller materiell egendom är jag inte lika övertygad om ägandets välsignelse :-D. För mig har ideer, fantasi, origilaitet - kultur helt enkelt - ett betydligt större värde än materia.

Vad debatten i övrigt handlar om är sekundärt och ofta rena flummet. Att en produkts värde sjunker för att den börjar olovligen spridas är ju nonsens - rena påhittet - har ingen grund i verkligheten. Den som äger bestämmer värdet (priset): ingen annan. Detta är en "naturlag" i alla demokratier/fria marknader. Att "den tekniska utvecklingen" också skulle bestämma ett värde är också nonsens: det är fortfarande ägaren som bestämmer värdet eller om produkten över huvud taget ska säljas alls (ens dagböcker kanske man inte vill ha spritt t.ex.). Alla dessa faktore påverkar säkert ägarens prissättning - eller inte - men det är bara EN person som bestämmer över intellektuell egendom. Man KAN inte ens göra sig av med intellektuellt ägande - man äger det vara sig man vill eller inte (man kan licensiera kopiering och spridande av produkten (förlag etc) - oftast tidsbegränsat - men det är en annan sak).

Tycker man inte att Homo Sapiens kan äga intellektuell egendom (kort och gott idéer) så ska man givetvis kämpa för en förändring i världen. Dom enda samhällen som hittils tummat på detta ägande är mig veterligen kommunistiska samhällen - jag kan föreställa mig att intellektuell egendom är tunnt i Nordkorea :-D.

Ja, vi har hört nu att du tycker det är nonsens och flum. Återkom när du öppnat ögonen och sett hur det ser ut...

Ursprungligen av Zimmerman:

Den som äger bestämmer värdet (priset): ingen annan. Detta är en "naturlag" i alla demokratier/fria marknader.

Det där är typ motsatsen till hur det fungerar i verkligheten…

Hur då? Menar du att t.ex. Bruce Springsteen är TVUNGEN (pistolhot?) att sälja sin musik? Var det inte frivilligt när han skrev under skivbolagspapperen? Har han alltså inte alls godkänt att bolaget massproducerar och distribuerar hans musik till ett specifikt pris eller gått med på att bolaget får bestämma priset?
Vilken verklighet är det du menar?

Jag upprepar: Upphovsmannen bestämmer OM verket över huvud taget ska säljas och isåfall vad det ska kosta. Eller så överlåter han prissättning åt annan eller kanske han bestämmer att ge bort det gratis.
Upphovsmannen bestämmer allt - utom det han har bestämt att inte bestämma över men detta var ju också hans/hennes beslut. Utan upphovsmannens underskrifter händer absolut ingenting - inga bolag eller (legala) marknader i världen kan göra ett enda jota - det står absolut stilla :-D.

Ursprungligen av Laseranders:

Det där är typ motsatsen till hur det fungerar i verkligheten…

Pris och värde är inte samma sak. Han kan bestämma priset, men inte värdet. Det är en 'naturlag' i alla fria marknader att om du sätter ett högre pris än produkten är värd får du inte sälja din produkt, hur mycket jobb du än lagt ner på den. Om produkten sen inte finns för att skaparen skapade den för sig själv och aldrig spred den är det inte en fråga om värde över huvud taget. Jag tycker inte heller att man ska få sprida folks privata semesterbilder hur som helst, därför att de går det inte att komma över på ett moraliskt riktigt sätt. Har jag dock köpt en laglig kopia av en produkt och har förmågan att kopiera detta och ge bort till nån som vill ha är det såklart orimligt att jag inte får göra det.

Edit: detta inlägg var riktat till Zimmerman

Senast redigerat 2012-01-22 01:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-21 12:57

Ni som tycker att fildelning (av copyright-skyddat materiel) är helt OK och lagligt, tycker ni även att det är OK att gå in på bokhandeln, fota av alla sidor i en bok (som någon skrev ovan), gå hem, skriva ut den och läsa den, istället för att köpa boken? Kanske tom skriva ut flera exemplar och sälja dem? Bokhandeln har ju kvar sitt original, så då är det inte stöld?
Jag laddar också ner filmer, trots att jag vet att det är olagligt (det är olagligt att köra i 91 km/h på en 90-väg också). Att köpa en fil för 160+ kronor, och sedan märka att den var helkass suger. Därför laddar jag ner de filmer jag är intresserad av, tittar på dem, och om jag tycker de är bra, köper dem när jag ser dem i handeln. Jag tycker att distributörerna etc ska ha sina pengar när de gör en bra (i mina ögon) film, men jag vill inte betala för en kass film.
Att köpa en film på DVD är lite som att köpa grisen i säcken, därav mitt "omoraliska" beteende. Är den bra betalar jag gärna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-01-21 13:49
Ursprungligen av kenjon:

Ni som tycker att fildelning (av copyright-skyddat materiel) är helt OK och lagligt, tycker ni även att det är OK att gå in på bokhandeln, fota av alla sidor i en bok (som någon skrev ovan), gå hem, skriva ut den och läsa den, istället för att köpa boken? Kanske tom skriva ut flera exemplar och sälja dem? Bokhandeln har ju kvar sitt original, så då är det inte stöld?
.

Men om jag går ner i parken, tar ett foto på en av dom fina statyerna där, gör en tavla av den och hänger på väggen. Måste jag då betala konstnären?
Eller, jag är hemma hos en kompis som har köpt en tavla, jag fotar av den med hans tillåtelse coh hänger upp den på väggen. Måste jag då leta reda på vem konstnären är och betala denne?

Man kan ta betalt för fysiskt objekt eller en service som ger tillgång till information (tex musik, film).
En målare får betalt EN GÅNG för en målning. Eller om man trycker upp den på planscher, en gång för varje såld.
han får INTE betalt för varje person som fotar av målningen när den hänger i tex ett museum (som tillåter fotografering).

Som alltid av Paulo Coelho, läsvärt: My thoughts on S.O.P.A.

Coelho är som sagt en rik man - han är redan förmögen tack vare copyright och kan nu lyxa sig med denna filosofi :-D.
Hade han varit en fattig författare som just skrivit kontrakt med ett multinationellt förlag - så hade jag tagit inlägget på allvar - då hade det varit tungt och mycket intressant. Men någon sådan upphovsman finns inte - en som just har läge att tälja guld - eller erhålla en hyfsad livsinkomst så länge han lever - och samtidigt ropar: Pirater! Kopiera och sprid mitt alster hur mycket ni vill! Den personen finns inte. Alla som ropar så är antingen redan rika eller så är dom icke skapande människor som aldrig personligen berörs av upphovsmannarätt :-D.

Ursprungligen av panther:

Som alltid av Paulo Coelho, läsvärt: My thoughts on S.O.P.A.

Hmmm, jag tar Coelho på klart större allvar än dig. Om du hade förstått vad han skrev, så kanske dina kommentarer hade varit intressanta, nu är de inte det. Så jag lämnar det därhän, eftersom det är 2 olika världar ni representerar. Antagligen har du aldrig läst några av hans böcker heller

Ursprungligen av Zimmerman:

Coelho är som sagt en rik man - han är redan förmögen tack vare copyright och kan nu lyxa sig med denna filosofi :-D.
Hade han varit en fattig författare som just skrivit kontrakt med ett multinationellt förlag - så hade jag tagit inlägget på allvar - då hade det varit tungt och mycket intressant. Men någon sådan upphovsman finns inte - en som just har läge att tälja guld - eller erhålla en hyfsad livsinkomst så länge han lever - och samtidigt ropar: Pirater! Kopiera och sprid mitt alster hur mycket ni vill! Den personen finns inte. Alla som ropar så är antingen redan rika eller så är dom icke skapande människor som aldrig personligen berörs av upphovsmannarätt :-D.

GustafMA, jag har inga invändningar alls mot det du skriver, det är
en ganska bra sammanfattning över hur det är.

Jag tror inte heller att några inlägg i ett svenskt forum i sig gör
någon omedelbar skillnad till det bättre.

Jag kan också tycka att de föreslagna lagförslagen verkar oroväckande men,
alla större samhällsrörelser/förteelser har i mänsklighetens historia alltid möts av
motreaktioner, som slavhandel, kvinnofrid etc. Så det är inte alls konstigt att det här händer.

Internet är big business och vilda västern. Jag vill bara ta tillfället i akt att
ge ett ansikte/röst som en -direkt- drabbad person iom att en del av min utkomst är väck
pga av folks sjuka värderingar och egna moral.

Har du länk till uppgiften om 200 filmer? Har varit nyfiken på deras nuffror men inte hittat.

Ursprungligen av eskimo:

Har du länk till uppgiften om 200 filmer? Har varit nyfiken på deras nuffror men inte hittat.

COHEN: SOPA is no apocalypse | Yale Daily News
Du hittar en hel del andra galna uppgifter där också. Enjoy.

Så enligt 200dvd-exemplet, är den korrekta(??) uträkningen:

1,2 miljarder/10$ per dvd
= 120 miljoner sålda DVD
Delat på 26 miljoner pers (13% av 200 mille)
= 4,6 DVD-skivor per år och nedladdare.

Låter inte alls orimligt.

"Americas" inkluderar ju sydamerika, så siffran för USA är lägre.

(Med reservation för att jag räknat totalt galet!)

Senast redigerat 2012-01-22 22:28

Jag hoppas på att Apple kommer göra en Spotify för filmer ..

Själv upplever jag inte att det än har riktigt kommit någon tjänst
som verkligen är en Spotify för filmer (Joost, ViaPlay, NetFlix, Voodler osv osv).. Kanske för att det inte är tillräkligt enkelt ?

Om det skulle komma en en lösning från Apple där det bara var att fylla i mitt Apple-ID
åså dras det 99 kr i månaden och så har jag tillgång till nästan all världens filmer att titta på streamat ..
både på min iphone, ipad och AppleTV Då skulle jag helt klart nappa direkt ..

Trevligt o lättande att höra o läsa men frågan är om det är en Apple-papperskorg eller en Windows-papperskorg som man sopat ner lagförslaget i...

Bevaka tråden