Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa iBooks med iBooks Author

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-19 16:32

Apple har presenterat iBooks Author. Skapa interaktiva böcker till iBooks med hjälp av ett OS X-program.
Apple announces iBooks Author, a Mac app for authoring books | 9to5Mac | Apple Intelligence

Skall i mån av tid försöka åstadkomma ngt alster... spännande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-19 18:34

Riktigt häftigt, kanske inte riktigt svar på vad man kan göra med indesign/quark och dist verktygen men helt klart riktigt trevligt. Testa lite snabbt och importera video, html och bildspel är verkligen en "piss kaka". Exportera och släng in det i itunes och sen är det bara synka - kan inte bli smidigare!

*edit

Slängde precis in ett 3d objekt - Fan va häftigt. Står dock att de första ipaden av naturliga skäl inte klarar av mer komplexa modeller. Fortfarande häftigt att det är så lätt!

Senast redigerat 2012-01-19 19:12
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-20 10:04
Ursprungligen av Kenneth M:

Riktigt häftigt, kanske inte riktigt svar på vad man kan göra med indesign/quark och dist verktygen men helt klart riktigt trevligt. Testa lite snabbt och importera video, html och bildspel är verkligen en "piss kaka". Exportera och släng in det i itunes och sen är det bara synka - kan inte bli smidigare!

Jag ska läsa på mer om iBoos Author - men betyder det här att jag kan synka mot egna (=barnens) enheter om det är gratis och max 5 st men sedan måste jag gå via App Store om jag vill nå en större krets och/eller ta betalt?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 11:14
Ursprungligen av frazze:

Jag ska läsa på mer om iBoos Author - men betyder det här att jag kan synka mot egna (=barnens) enheter om det är gratis och max 5 st men sedan måste jag gå via App Store om jag vill nå en större krets och/eller ta betalt?

Exporterar du ut dina alster via export funktionen så kan du i praktiken dista själv hur du vill. Vill du att den ska hamna i apples dist så trycker man bara på publish knappen. Har själv bara testat exportknappen än så länge. Antar att man fyller i pris etc under publiseringsproceduren (inte en susning) Jag lekte på sin höjd 10 minuter med programmet igår, måste säga att det är det första programmen apple gjort på senare tid som jag tror har en framtid. Känns bra.

Under helgen hade jag tänkt leka lite mer. Första tanken som slog mig när jag lekte med programmet igår var att göra interaktiva barnböcker. Heltäckande, fåfärgade illustrationer. Enkla saker. Men med html funktionen borde man i teori kunna göra html5 animationer som är interaktiva. "the cows say moo" - kossor som dyker upp i kul grafik och ljudar.

Senast redigerat 2012-01-20 11:27
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-01-19 20:12

Fantastiskt coolt.
Funkar även att skapa snygga PDF-böcker!

Killer app!?

VIKTIGT
Om du tar ut en avgift för en bok eller något annat verk du framställer genom att använda denna programvara
(ett "Verk") får du endast sälja eller distribuera ett sådant Verk via Apple (till exempel via iBookstore) och sådan
distribution sker i enlighet med ett separat avtal med Apple.

Sneaky.

Ursprungligen av Marcus K:

VIKTIGT
Om du tar ut en avgift för en bok eller något annat verk du framställer genom att använda denna programvara
(ett "Verk") får du endast sälja eller distribuera ett sådant Verk via Apple (till exempel via iBookstore) och sådan
distribution sker i enlighet med ett separat avtal med Apple.

Sneaky.

Det är ju själva kärnan i det hela, att driva iPad och Store-försäljningen med hjälp av gratis programvara. Otroligt skickligt och väldigt smart tänkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 16:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ju själva kärnan i det hela, att driva iPad och Store-försäljningen med hjälp av gratis programvara. Otroligt skickligt och väldigt smart tänkt.

Eller så kan det slå bakut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 17:31

Ja, fast om man vill ha egna villkor behöver man ju inte använda Apples gratisprogram för att skapa och publicera böcker. Om programmet hade kostat pengar kunde man ha förväntat sig att verken kunde säljas hur man ville, men nu är det ju ett program som skänks bort så att alla som vill kan publicera hos Apple. Varken mer, eller mindre.

Det hela är lika naturligt som att Apple inte stödjer Android Market på iPhone (om vi ponerar att det hade varit kompatibelt).

Ursprungligen av zappee:

Eller så kan det slå bakut.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 19:49
Ursprungligen av ibish:

Ja, fast om man vill ha egna villkor behöver man ju inte använda Apples gratisprogram för att skapa och publicera böcker. Om programmet hade kostat pengar kunde man ha förväntat sig att verken kunde säljas hur man ville, men nu är det ju ett program som skänks bort så att alla som vill kan publicera hos Apple. Varken mer, eller mindre.

Det hela är lika naturligt som att Apple inte stödjer Android Market på iPhone (om vi ponerar att det hade varit kompatibelt).

Nej, jag vet. Men man kan (och folk har) ändå synpunkter på att man bara kan publicera sina alster, gjorda i Author, hos Apple.

Men jag förstår deras poäng.

Ursprungligen av zappee:

Nej, jag vet. Men man kan (och folk har) ändå synpunkter på att man bara kan publicera sina alster, gjorda i Author, hos Apple.

Men jag förstår deras poäng.

Det heter iofs iBooks Author. Hade det hetat ePub Author hade man kunnat kritisera dem för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 23:31
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det heter iofs iBooks Author. Hade det hetat ePub Author hade man kunnat kritisera dem för det.

Jag vet att det heter iBooks ​Author...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-21 00:16

Precis! De borde kanske döpt det tillExclusive content creator for iBooks on iPhone and iPad, För att förhindra att folk blir besvikna på vad appen INTE gör. Titeln kanske inte är tillräckligt transparent?

Folk glömmer det, men när man vill ha en specifik funktion betalar man för det, eller tillverkar eget. När något är gratis är det användaren som är produkten. Dvs, du får använda tjänsten gratis mot att företaget som bidrar med tjänsten får något tillbaka (din tid och din input, som i sin tur kan säljas till någon som betalar).

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det heter iofs iBooks Author. Hade det hetat ePub Author hade man kunnat kritisera dem för det.

Ursprungligen av Marcus K:

VIKTIGT
Om du tar ut en avgift för en bok eller något annat verk du framställer genom att använda denna programvara
(ett "Verk") får du endast sälja eller distribuera ett sådant Verk via Apple (till exempel via iBookstore) och sådan
distribution sker i enlighet med ett separat avtal med Apple.

Sneaky.

Läs detta: Why The Emotional Criticism Of iBooks Author Is Wrong | Cult of Mac

Det förklarar många punkter samt ifrågasätter den, tydligen, enorma presstormen mot iBooks Author...

Dags att uppgradera från HyperCard

Det här kommer leda till att universiteten blir apples största iPad-kunder. Det går inte att ha olika kurslitteratur för iPad-ägare och andra. En iPad till var student blir ett måste i konkurrensen om studenter.

Smart tänkt som någon sa. Men initiativet går stick i stäv med t.ex. den globala utvecklingen mot Open Access-publicering inom akademin. Och kanske ännu svårare för studenter i fattiga länder att hänga med.

Eller så blir det tvärtom. Jag är inte säker på att interaktiva böcker i sig främjar inlärning. En process som kräver både koncentration och tålamod. Det var svårt nog att tentaplugga fokuserat över dammiga böcker. Hur distraherad skulle man inte bli med en iPad. Massor av annat kul bara en liten handrörelse bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-20 08:33

Jag gillar de nya stödlinjefunktionerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 12:06

Dax för nån smart tillverkare att skapa ett kevlar/titan/gummi-skyddande hölje, hehe... Alla böcker/läromedel som är gjorda för 1-6 åringar skulle med väldigt enkla medel kunna "konveteras" till interaktiva böcker. Hela skolmiljön, precis som M. Sundbom skriver kommer explodera.

**edit

- explodera på allvar nu när alla klarar av att digitalisera sina böcker utan att det kostar en förmögenhet. Undra va adobe, quark-gängen tänkte igår...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-20 13:44

Först Mac, sedan iPod, iPhone och nu iBooks... är det ingen annan som tänker på att förändra vårt samhälle? Bilarna är ju fortfarande i stort sett likadana...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 15:34

Upptäckte en extremt trevlig sak nyss. Import av ai filer! Jag gillar programmet skarpt. Jag kommer aldrig tjäna pengar på det eftersom jag är skitkass på skriva. Jag tycker om att lära mig nya program när det kommer till allt som har med bild och göra. Sköna bildböcker som är interaktiva kommer vara min fokusering. Vet aldrig, kanske går hem hos mina niece & nephews. Dom kommer vara bollplanken. Spännande!

**edit

aaw, import av ai filer fungerar fint fint men tyvärr så pixelerar den datan. Inte helt oväntat men jag fantisera om att den skulle skapa olik-stora bilder utifrån ai filen om man valde göra bilden interaktiv! Fortfarande super dock men mina 190% (interaktiva) inzoomningar ser inte så jävla häftiga ut!

Senast redigerat 2012-01-20 17:08

Man märker att de följer Jobs' ambitioner så här långt i alla fall. Läroböcker var ju nästa stora grej Steve ville påverka. Nästa blir TV, tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-20 18:32

Jag har både Mac, iPhone och iPad. Men jag är väldigt tveksam till att köpa "innehåll" (musik, film, böcker) som är bundet till en viss plattform. Vare sig det är via DRM eller andra avtal.

Jag handlade aldrig något på iTunes innan det kom DRM-fria låtar.

Och jag tror inte jag kommer att köpa någon iBook som är bunden till iPad.

Tänk vad hemskt om alla ens CD-skivor endast kunde spelas på en Grundig-spelare. Eller om alla ens digitala böcker bara fungerar på iOS (eller Kindle).

Jag kanske tänker väldigt annorlunda som konsument. Men jag hoppas faktiskt att detta slår bakut!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 19:25

Hur gör du när du köper dina iPhone-apps då? Surfar bara på webben?

Ursprungligen av pesc:

Jag har både Mac, iPhone och iPad. Men jag är väldigt tveksam till att köpa "innehåll" (musik, film, böcker) som är bundet till en viss plattform. Vare sig det är via DRM eller andra avtal.

Jag handlade aldrig något på iTunes innan det kom DRM-fria låtar.

Och jag tror inte jag kommer att köpa någon iBook som är bunden till iPad.

Tänk vad hemskt om alla ens CD-skivor endast kunde spelas på en Grundig-spelare. Eller om alla ens digitala böcker bara fungerar på iOS (eller Kindle).

Jag kanske tänker väldigt annorlunda som konsument. Men jag hoppas faktiskt att detta slår bakut!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-20 19:35

Är bara Grundigspelaren en av de bättre på marknaden, skulle jag inte bry mej.

Alla böcker och hur de visas bygger enbart på HTML5, vad jag har förstått, och utan DRM. Det skulle därför vara en smal sak att bygga ett program som kan läsa böcker till iBooks 2 på vilken plattform som helst. Genom att köpa böcker i iBooks Store så låser man alltså inte in sig i något utan man kommer med stor sannolikhet kunna läsa böckerna även i andra program.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Alla böcker och hur de visas bygger enbart på HTML5, vad jag har förstått, och utan DRM. Det skulle därför vara en smal sak att bygga ett program som kan läsa böcker till iBooks 2 på vilken plattform som helst. Genom att köpa böcker i iBooks Store så låser man alltså inte in sig i något utan man kommer med stor sannolikhet kunna läsa böckerna även i andra program.

Såvitt jag förstår är dokumentformatet bara öppet så länger som man redigerar det hos sig själv. När det publiceras via Apple krypteras det och är därmed DRM-skyddat (gudskelov, annars hade ingen seriös producent ens funderat på att använda det)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Såvitt jag förstår är dokumentformatet bara öppet så länger som man redigerar det hos sig själv. När det publiceras via Apple krypteras det och är därmed DRM-skyddat (gudskelov, annars hade ingen seriös producent ens funderat på att använda det)

Fast lite synd att man inte kan välja - det kan ju finnas anledningar till att man inte vill ha den DRM-skyddad.

Ursprungligen av macwitty:

Fast lite synd att man inte kan välja - det kan ju finnas anledningar till att man inte vill ha den DRM-skyddad.

Ur konsumenternas perspektiv är det såklart värdelöst, men Apple är ett vinstdrivande företag och som alla sådana utgår de i första hand från sina intressen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-24 09:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ur konsumenternas perspektiv är det såklart värdelöst, men Apple är ett vinstdrivande företag och som alla sådana utgår de i första hand från sina intressen.

I längden fungerar det inte för ett vinstdrivande företag att leverera sådant som är värdelöst ur konsumentens perspektiv. Tror jag.

Ursprungligen av pesc:

I längden fungerar det inte för ett vinstdrivande företag att leverera sådant som är värdelöst ur konsumentens perspektiv. Tror jag.

Jag slarvade med orden. "Värdelöst" kan det såklart inte vara, då skulle ju ingen använda det, men däremot kan det vara av begränsat värde för konsumenten, så länge man jobbar med inlåsning och liknande.

Utan att dra det för långt så är ändå en jämförelse med PDF/Flash/HTML 5/ePub intressant. Den som skapar för något av de formaten kan skapa EN gång, bibehålla alla rättigheter och distribuera till alla världens konsumenter, på alla plattformar (Flash för iOS, kräver dock paketering som app)

Hade Apple valt något standardformat och dessutom inte haft så strikta licensvillkor hade det varit långt, långt mer konsument- (och producentvänligt. Att de i stället valt den modell de gjort är ju (i mina ögon uppenbart) pga. av att de vill skapa maximal inlåsning och maximal nytta för Apple, även om det sker på bekostnad av användaren.

Bevaka tråden