Jag har rätt stor erfarenhet av detta. Har bott i Stockholm sedan 1995 men bestämde mig tidigt för att jag inte ville köpa en bostadsrätt. Så här i efterhand kan vi nog alla komma överens om att det hade varit en rätt bra affär. Jag tror inte det är i närheten av lika bra affär att köpa en bostadsrätt i Februari 2012 men det är en annan diskussion.
Så här har jag hittat bra lägenheter i Stockholm:
1. Använda förmedlare som Hyra lägenhet Göteborg, Malmö & Stockholm - Bostad Direkt och Lägenhet Bostad Andra Hand - Bostadsförmedling Stockholm
Dom tar rätt bra betalt för förmedlingen och hyrespriserna för lägenheterna kan vara rätt höga men ibland hittar man rätt. Har god erfarenhet av båda förmedlare. Kräver dock att det är ett bolag/företag som hyr lägenheten.
2. Annonsera på Blocket under "bostad önskas hyra". Se till att sticka ut genom att erbjuda 1-2 månaders hyresdeposition och en hyra deposition som säkerhet för skador. Folk älskar säkerhet och trygghet när det gäller att hyra ut deras bostadsrätter.
3. En gång i tiden följde jag Gula Tidningen och såg till att ringa först av alla. Det innebar 05.30 när tidningen kom till tidningsbutiken...
Nu när jag startat familj (dotter 4 månader) har vi köpt bostadsrätt till slut. Tror vi lyckades pricka "all-time-high" så nu är det bara utför