Ledsen Anders, men jag hör på själva frågan att det är på tok för mycket att förklara för att jag ska göra det idéellt, bara helt kort och så får du lösa resten själv:
Du vet ju att 100% cyan kommer att se helt olika ut om du trycker på i dagspress, eller på bestruket snövitt papper, inte sant? Anledningen är att 100% cyan inte är en färg, utan ett färgvärde. För att veta vad det färgvärdet faktiskt blir för färg måste man veta vad den konkreta tryckmetoden ger för faktiskt resultat, vilket är vad en ICC-profil ger info om.
Samma sak med ett RGB-värde, samma värde kommer att ge olika resultat på olika enheter. Först när en ICC-profil beskriver enheten vet man vad färgvärdet faktiskt ger för färg.
Mao, du måste göra ett antagande, vare sig du vill eller inte, om vilka färgrymder som ska gälla. När du har gjort det måste du ställa in respektive program så att de använder de profilerna.
Utöver det måste man förstå vad en renderingsmetod är. Om en färg i en färgrymd inte kan återges i en annan måste den konverteras, renderingsmetoden avgör hur den konverteringen går till.
Se till att du får kläm på de sakerna så tror jag att resten av pusselbitarna faller på plats av sig själv.