Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign 2 och teckenavstånd

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder ibland inställningen "optisk" för teckenavståndet i Indesign. Språket är svenska och teckensnittet Adobe Garamond Regular. Men det ser för trist ut runt bokstaven "ä". Alldeles för stort avstånd. Är det en bugg, eller nåt som går att fixa själv på nåt sätt? Har jag missat nåt?

Det funkar inte med åäö om jag minns rätt. Bugg, således.

Aha. Ingen måttlig bugg med svenska ögon sett...

Det är en bugg. Å och ö (versalt och gement) funkar som de ska men inte "ä". De enda workarounds som finns är att arbeta med sök och ersätt-rutiner eller att göra script som kontrollerar en massa saker och sen applicerar ett anpassat värde.

Tack för upplysningarna! Jag har funderat på det länge, men inte kommit ihåg att fråga. Är det här en gammal känd bugg, som Adobes programmerare suttit uppe nätterna igenom de två sista åren för att lösa? Det skadar förstås ändå inte att jag hör av mig till dem.

Hallå där! Gäller detta alla teckensnitt eller bara ovan nämnda Garamond?

Buggen påverkar alla teckensnitt, men resultatet kan vara mer eller mindre fult om man säger så. Det är en loggad bugg och står på åtgärdslistan så just denna är det nog ingen idé att rapportera igen, men däremot så bör man alltid ta som vana att rapportera buggar via denna sida:

http://www.adobe.com/misc/bugreport.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 12:19

Har du testat med Apple Garamond?

Nej, jag har inte det snittet. Men jag testade nyss med Apple Chancery, det var det apple-snitt jag hade. Samma sak som i alla andra. Det blir glapp runt ä:na.

1
Bevaka tråden