Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook eller iPad för teknikrädd pensionär?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min älskade pappa fyller 65! Yey!

Jag vill köpa världen, men jag har bara råd med en dator. O egentligen inte det heller. Jag och min syster funderar på en dator till honom för att han tycker om att skriva och nu går han till 7eleven o skickar mail eller använder hans frus. Det är lite som en kamera, har du ingen kamera då tar du inte heller bilder. Har du ingen dator så skriver du inte riktigt heller. Vi har haft dator hemma, för typ 20 år sedan och den använde han till att skriva på. Och det dyker upp ibland att han funderar på att skaffa något och undrar lite ambivalent om han borde skaffa facebook.

Vi trodde vi hade den ultimata dealen med en PowerBook G4 för 2500:- , ungefär så mycket vi har råd med. Men på en sådan kan man knappt se på youtube då den inte är intel, fick jag förklarat. Så med våran budget så är vi ganska screwed.

Så vi funderade på en iPad, då kan han få mitt bt-tangentbord att ha till. Men det kanske är för teknikigt? Kan man skriva på en sådan?

Jag söker lite argument för vilken väg vi ska gå här, finns det något val vi har förbisett?

Mycket tacksam för all hjälp!

Med ett BT-tangentbord går det alldeles utmärkt att skriva på iPad. Tycker det skulle vara en strålande lösning. Den enda begränsningen jag tycker iPad innebär i ens dagliga datoranvändande är att man inte kan ha e-legitimation på den.

Min 75-åriga mamma fick en iPad av mig och syrran i julklapp, den funkar finfint för henne. Hon har även en iMac sen tidigare men jag ser att hon använder iPaden mer och mer, bl.a. för facebook och wordfeud men även för att låna och läsa böcker från biblioteket.

Så jag röstar för en iPad.

Jag använder knappt min MBP sedan jag köpte min iPad och jag har använt den med BT-tangentbordet och skrivit uppsatser på den. Det fungerar bra!
Jag tycker att eran idé låter riktigt bra och jag tror att han kommer att bli glad och nöjd med den konstellationen.

Instämmer med övriga talare. Själv inbiten mac:are se'n hedenhös, men sedan jag köpte min iPad använder jag mer och mer den. Det är ju heller inte fel att apparna är så mycket billigare för iOS än för MacOS.
Släng med Apples Pages för ordbehandling.
Gillar han att skriva så antar jag att han gillar att läsa oxå så några bokappar som t.ex. Adobes Bluefire Reader (för lån av eböcker på biblioteken) och Amazon's Kindle är heller inte fel. Ett perfekt startpaket

Åh, tack för alla svar!
Jag kanske ändå ska dryfta min farhåga med en ipad, att den känns lite känslig? Min pappa jobbar med träsnitt och grafik, lite osäker på vad en ipad skulle tycka om den miljön.

Ska dryfta iden med min syster!

En iPad tål mycket. Släng på en skyddande baksida och framsida så den håller sig fin.

Gör en kombo, en iPad med ett smart fodral så jan kan ställa den på olika sätt och lägg till Apples Tangentbord, det trådlösa som går på Bluetooth.

perfekt maskin, igång på 0,5s, man kollar upp ngt och lägger den ifrån sig.
En 3G med GPS funkar som karta på resor och man kan vara uppkopplad precis var som helst.

Han går en fantastisk framtid till mötes.

Fodral; Targus Europe.|.THZ045EU.–.Targus Versavu™ 360° Rotating Stand & Case for iPad® 2

399:- på kjell&Co

Ni är underbarast!

Vi ska kolla hur prisbilden ser ut när nya nya kommer snart!

Jag är rätt övertygad om att iPaden är tåligare än Macbooken dessutom. Det är färre och mindre öppningar, och inte heller några rörliga delar. Det är i så fall i nedpackat tillstånd där Macbooken automatiskt får ett skärmskydd, men det går ju att lösa till paddan med om det skulle behövas.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-24 02:36

Och jag är övertygad om att MacBooken är tåligare. Min frus iPad hade hon på bordet i det där locket som man viker upp så att det blir ett ställ. En av ungarna som var på besök stötte till bordet så att iPaden tippade över och landade med glassidan helt plant på bordet. Sprack ju givetvis men jag tycker ändå inte att det är en anledning att INTE skaffa en iPad. Shit happens…all the time.

1
Bevaka tråden