Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svarar Apple?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-11 21:28

Jag skulle vilja höra en bra förklaring från Apple om deras prispolitik avseende OSX Server. På sina seminarier visar dom hur mycket billigare OSX Server är än motsvarande konkurrenter.

Dom glömmer dock meddela att det inte finns några uppgraderingspriser utan endast nypriser.

Jag älskar Apple men dom är rätt små jämförerelsevis och borde för sin egen skull vara lite mer mån om sina kunder. Det är respektlöst mot betalande trogna kunder att inte erbjuda ett lägre pris vid uppgraderingar, enligt min åsikt.

Denna åsikt har jag delat med Apple på ett seminarie. Dom höll med (Apple Sverige alltså). Men inget händer.

Priset kanske inte är så katastrofalt. Det är mer sättet och det att trogna kunder ignoreras. Vi har varit med och betalt utvecklingen av OSX! Har man dessutom OSX server i en hemmamiljö blir priset för högt vid varje byte.

Bakgrunden till min åsikt är också det att OS 10.1 inte var något färdigt system. Netboot fanns inte för OSX klienter osv osv osv. Att då ta nypris för en HELT KLAR uppgradering är helt enkelt inte rätt. 10.1 får man se som en pre-release inte något fullständigt system.

Jag hoppas att Apple ändrar sin politik här och respekterar trogna betalande kunder.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 01:44

Inget svar? Kom igen nu.

Vet inte riktigt av vem och vilket svar du jagar efter, man när man läste ditt inlägg fick man intrycket av att du mer ville berätta om din irritation än få något svar.

Hursomhelst, saxat från Apple.se:

Det treåriga avtalet Mac OS X Server Maintenance Program omfattar större uppdateringar av programvaran, som levereras automatiskt till dig till ett reducerat pris. Det är ett idealiskt sätt att få kontroll över din programinvestering och dina utgifter, samtidigt som du får tillgång till de senaste teknikerna och förbättringarna. Tack vare ett enda betalningstillfälle förenklar du budgethanteringen och minskar administrationen. Avgiften baseras på antalet servrar inom organisationen.

Från 11 995 kronor inkl. moms.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 02:45

Nja... i och för sig bra för större företag, vilket vi inte är.

Servicekontrakt har ALLTID varit ett sätt att enkelt håva in pengar. Men det är inget som förhindrar att Apple har en sund syn på sina egna system. Som jag nämnde så kan knappast 10.1 betraktas som ett färdigt system. Apple själva har ju sin "klocka" som visar hur långt dom kommit med OSX. Den klockan hade långt ifrån slått när 10.1 släpptes. Inte ens när 10.2 släptes. Det betyder att Apple själva säger att systemet är inte klart.

Varför skall då användare betala fullt pris?
Nej, maximalt halva nypriset vore lagom, en tredjedel vore perfekt. Dessutom respektfult mot betalande användare.

Den som jagas här är naturligtvis framförallt Apple. Men alla är välkomna att ha åsikter. Ju fler ju bättre.
Jag försökte skapa en ny diskussion under "Apple svarar". Men det är tydligen inte tillåtet. Demokrati? Så därför skapade jag "Svarar Apple?". Borde väl vara rätt tydligt tycker jag.

Eftersom Apple/Sverige själva delar min uppfattning så är jag ju inte helt ute och cycklar. Åsikten är mer än befogad. Jag är dock mycket förvånad att inte fler tar tillfället att säga ifrån.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Den som jagas här är naturligtvis framförallt Apple. Men alla är välkomna att ha åsikter. Ju fler ju bättre.
Jag försökte skapa en ny diskussion under "Apple svarar". Men det är tydligen inte tillåtet. Demokrati? Så därför skapade jag "Svarar Apple?". Borde väl vara rätt tydligt tycker jag.

Det är kanske bara jag som är lite för trött efter att inte ha sovit på några dygn.

Står det inte beskrivet i avdelningen "Apple svarar" hur det hela fungerar?

Du skriver en, gärna välformulerad och intressant, fråga och sedan mailar du den till apple@99mac.com, som sedan sorterar ut de bästa, mest intressanta frågorna och ser till att Apple får dem och sedan skriver moderatorn in både din fråga och Apple-svaret i en tråd.

Att Apple skulle gå in och svara i ett forum på internet (som inte direkt handlar om utvecklingsfrågor) har väl bara hänt en gång i modern tid, så det är ganska otroligt att de kommer att göra det igen i den här tråden.

maila in din fråga istället, så ökar möjligeheten att du faktiskt får något svar från Apple med ungefär femhundratusensju procent.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 03:54

Tack för upplysningen Merovech.
Detta visste jag inte. Dock har jag mailat 99.com ett par gånger utan svar...

Det vore dock lite mer stake av Apple att ha ett forum som var öppet för vilka frågor som helst. Inte bara de som Apple gillar. Konstruktiv kritik från min sida upplevs väl inte alltid så från en producent-sida vilket betyder att dom inte svarar om dom själva får avgöra detta.

Jag kan dock nästan garantera att Apple sett inslaget. Någon f.d Adobe-anställd var t.ex och gav sin synpunkt på valet av Quark och InDesign i ett annat forum. Så spejar, det gör dom. Om dom sedan vågar svara är en helt annan fråga. Dom kanske inte får för herr Jobs.

Citat:

Apple själva har ju sin "klocka" som visar hur långt dom kommit med OSX. Den klockan hade långt ifrån slått när 10.1 släpptes. Inte ens när 10.2 släptes. Det betyder att Apple själva säger att systemet är inte klart.

Men klockan du talar om är ju inte en förenklad bild av utvecklingsgraden för Mac OS X utan framförallt en beskrivning av hur Apple skulle hantera problemet med migrationen från Mac OS 9 till Mac OS X.

Dvs främsta problemet var förstås att det inte finns några program till ett helt nytt OS eftersom det finns så få användare och om det inte finns några användare är det svårt att locka till sig utvecklare och då blir det inga program.

Den klockan slog 12 när Apple började leverera maskiner där Mac OS X var det förvalda operativsytemet (Januari 2002).

Eller vilken klocka talar du om? Missar jag något?

Citat:

Någon f.d Adobe-anställd var t.ex och gav sin synpunkt på valet av Quark och InDesign i ett annat forum.

Ja, Richard Rönnbäck är en fantastisk tillgång i alla spørsmål som berör Adobe. Tyvärr handlar det nog snarare om individuella insatser snarare än om någon medveten strategi. (Ingen annan Adobeanställd har ju dykt upp när Richard slutade och jag vet inte hur väl du känner de som jobbar på Apple Sverige, men jag kan ju säga att jag tror att det är bra att de har som policy att inte uttala sig á Apples vägnar i webforum eller i andra sammanhang.

Nu måste jag gå och lägga mig annars orkar jag inte upp till presentationen imorgon.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 05:37

Fan, sover du aldrig Merovech?

Jag känner ingen på Apple personligen. Som jag nämnt träffade jag någon högre gubbe på ett seminarie. Där pratade vi om detta.

Klockan har jag inte hängt med på det senaste. Men i vilket fall innebär det at OSX 10.1 inte var klar. T.ex så saknades NetBoot för OSX klinter i server versionen osv osv. Med bakgrund av detta vore det lämpligt att inte skinna användare på fullpris. Jag anser att man ALLTID skall ha uppgraderingspriser. Allt annat är ren fräckhet och respektlöshet mot betalande användare.

Det är också ett alldeles utmärkt sätt att motverka piratkopiering. Om man respekterar betalande folk, så är chansen att man får samma respekt tillbaks mycket större.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
(Ingen annan Adobeanställd har ju dykt upp när Richard slutade och jag vet inte hur väl du känner de som jobbar på Apple Sverige, men jag kan ju säga att jag tror att det är bra att de har som policy att inte uttala sig á Apples vägnar i webforum eller i andra sammanhang.

Jo, Mattias Jonsson jobbar numera på Adobe och skriver ofta här.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 12:04

Då kanske det är läge att kritisera Adobes grymt dåliga övergång till OSX. T.ex Illustrator och Photoshop är ju oerhört långsamma avssende grafik/skärm. Här får allt Adobe ta några rejäla tag och göra snabba lösningar.

Kan det vara så att PDF rippas två gånger i OSX versionen. Adobes inbyggda PDF i Illustrator/Photoshop plus Apples PDF i OSX. Det är min gissning. Inget kan i vilket fall vara så långsamt på skärmen om man programmerar riktigt. Det var mycket snabbare i OS9. Grafiken alltså. Processerna/filtren har jag ej mätt men de är säkert bra i OSX.

Men Adobe skall enligt vad jag förstått endast satsa på OSX framigenom. Det kanske ger dom lite bättre fokus och lösningar, utnyttjande av ren OSX och inte massa Carbon-smörja. Att inte kritiken är större mot deras dyra program är däremot underligt. Framförallt som man måste betala för övergång till OSX. För de pengarna vill man ju ha ett bättre program, inte ett långsammare.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-24 03:20

Dålig fart på denna tråden.
Fegisar, kom igen nu !

1
Bevaka tråden