Jag skulle vilja höra en bra förklaring från Apple om deras prispolitik avseende OSX Server. På sina seminarier visar dom hur mycket billigare OSX Server är än motsvarande konkurrenter.
Dom glömmer dock meddela att det inte finns några uppgraderingspriser utan endast nypriser.
Jag älskar Apple men dom är rätt små jämförerelsevis och borde för sin egen skull vara lite mer mån om sina kunder. Det är respektlöst mot betalande trogna kunder att inte erbjuda ett lägre pris vid uppgraderingar, enligt min åsikt.
Denna åsikt har jag delat med Apple på ett seminarie. Dom höll med (Apple Sverige alltså). Men inget händer.
Priset kanske inte är så katastrofalt. Det är mer sättet och det att trogna kunder ignoreras. Vi har varit med och betalt utvecklingen av OSX! Har man dessutom OSX server i en hemmamiljö blir priset för högt vid varje byte.
Bakgrunden till min åsikt är också det att OS 10.1 inte var något färdigt system. Netboot fanns inte för OSX klienter osv osv osv. Att då ta nypris för en HELT KLAR uppgradering är helt enkelt inte rätt. 10.1 får man se som en pre-release inte något fullständigt system.
Jag hoppas att Apple ändrar sin politik här och respekterar trogna betalande kunder.